august 2013
Festivalul de teatru tânăr Ideo Ideis, 2013
Ben Popescu a fost participant la prima ediţie Ideo Ideis, în anul 2006, alături de trupa Mimesis din Iaşi. Spectacolul lor, Visul unei nopţi de vară de William Shakespeare a câştigat marele trofeu din acel an. Cu excepţia unei singure ediţii, Ben a reuşit să observe îndeaproape evoluţia festivalului, trăind an de an clipe minunate. Întâmplarea face (deşi, nimic nu este întâmplător) ca ziua sa de naştere să cadă de fiecare dată în perioada în care se desfăşoară magia la Alexandria. "An de an am avut mulţi «invitaţi» la ziua mea. Aproximativ un cămin întreg."

Ilinca Anamaria Prisăcariu: Spune-mi puţin despre momentul în care te-ai "întâlnit" cu teatrul. În ce conjunctură spaţială şi temporală (sau poate interstelară) s-a întâmplat şi ce te-a determinat să îi faci loc în viaţa ta?
Ben Popescu: Eram în clasa a VI-a şi o profesoară de engleză din liceu m-a întrebat dacă nu aş vrea să intru în trupa de teatru a liceului (Mimesis), pentru că aveau nevoie de 2 copii mici (de înălţime şi nu numai) care să joace într-o piesă de teatru (Pelicanul) la festivalul din Arad. La început nu ştiam ce să spun, pentru că eram foarte timid, dar cu sprijinul părinţilor am acceptat. Din fericire, nu a trebuit să pregătesc nimic special (monolog / poezie etc), iar în timpul orei de română a venit "regizorul" (elev în clasa a XII-a la acelaşi liceu) care a ales doi băieţi mici de înălţime şi i-a "comparat". Nu ştiu care au fost criteriile de selecţie, dar fericitul am fost eu. Încă de la primele repetiţii am fost... captivat de lumea teatrului, văzând elevi mult mai mari decât mine, care erau foarte dezinvolţi şi foarte de treabă, glumeţi şi, sincer... erau şi "mici vedete" printre noi şi am vrut să ajung şi eu ca ei. La repetiţii eram ca o familie, ceea ce mi-a plăcut enorm de mult.

I.A.P.: Cum arăta viaţa ta înainte de a face cunoştinţă cu Ideo Ideis? Ce s-a întâmplat atunci când ai mers pentru prima dată şi cu ce te-a schimbat această experienţă?
B.P.: Înainte de Ideo Ideis nu ştiam că există oameni atât de deschişi şi atât de "frumoşi" şi nu priveam teatrul ca pe un viitor "job". Ideo Ideis mi-a schimbat complet părerea. Am realizat că există în lumea asta oameni foarte de treabă, care te pot ajuta indiferent de problema pe care o ai, am realizat că aplauzele publicului contează foarte mult pentru un "actor" şi te fac să te simţi un om important şi împlinit. Atunci am zis, eu vreau sa mă fac actor. Dacă nu era Ideo Ideis, nu aş fi descoperit pasiunea pentru teatru.

I.A.P.: Ai putea oferi o imagine în ansamblu a Ideo Ideis din anul 2006?
B.P.: Ideo Ideis 2006... prima ediţie. Mie unul mi-a plăcut. Mi s-a părut un festival în care toată lumea se străduia să iasă bine. Chiar dacă existau pene de curent în timpul spectacolelor, chiar dacă lumea nu era foarte bine organizată, totul a ieşit incredibil de bine. Dacă nu ar fi fost un festival cu un impact foarte puternic în rândul tinerilor actori, nu s-ar fi ajuns astăzi la ediţia a 8-a. Ideo Ideis 2006 a fost o ediţie unică, plină de momente hazlii, a fost o ediţie în care nu aveai cum să te plictiseşti. Nu ai cum să nu te distrezi, nu ai cum să nu "înveţi" ceva nou, nu ai cum să nu te întorci la Alexandria.

I.A.P.: Cu ce este diferit faţă de celelate experienţe pe care le-ai trăit până acum?
B.P.: Comparând cu alte festivaluri, din propria experienţă îţi spun, Ideo Ideis are toate ingredientele. Traineri foarte buni, oameni deschişi care niciodată nu îţi vor spune "Nu am timp acum", un juriu foarte bun, oameni de cultură care sprijină acest festival etc. Sunt multe de spus despre Ideo Ideis şi nu am cum să compar cu alte "experienţe", pentru că e chiar imposibil. Nu vei găsi în ţara asta un festival mai bun şi mai iubit decât cel de la Alexandria. Cei care nu mă cred, îi invit să încerce pe propria piele "lumea Ideo Ideis".

I.A.P.: De ce ai simţit nevoia de a reveni de-a lungul timpului şi în ce împrejurări ai făcut-o?
B.P.: Încă de la sfârşitul primei ediţii am promis că mă voi întoarce, pentru că ceea ce am trăit acolo a fost un fel de "a doua copilărie" pentru mine. La cea de-a doua ediţie am revenit cu o piesă de teatru, Muştele de Jean Paul Sartre, de altfel a fost şi ultima piesă pe care am jucat-o la Alexandria, pentru că de la ediţia a treia am fost la Ideo Ideis ca voluntar. Din 8 ediţii, am lipsit la una singură. Acum sunt student în anul II la Agronomie şi de doi ani sunt membru Shtanga Boyz, iar pentru mine este o onoare să mă aflu în acest grup important al festivalului (Shtanga Boyz se ocupă de partea tehnică a spectacolelor de la Ideo Ideis - nota LiterNet). Pot spune că Ideo Ideis este un nou viciu pentru mine.

I.A.P.: Cu ce eveniment din viaţa ta ai putea asocia Ideo Ideis?
B.P.: Cu siguranţă ziua mea de naştere. M-am născut pe 13 august (în 1993 - nota LiterNet). Încă de la 12 ani ziua mea de naştere mi-am petrecut-o în Alexandria (cu excepţia unui singur an, în care nu am putut veni la Ideo Ideis). Te simţi foarte bine când vezi că (aproape) toată lumea care participă la festival, te felicită şi îţi spune "La mulţi ani". An de an am avut mulţi "invitaţi" la ziua mea. Aproximativ un cămin întreg.

I.A.P.: Care a fost, pentru tine, momentul cheie din cadrul acestui festival (de la prima ta ediţie până în prezent) şi cum te-a influenţat acesta?
B.P.: Nu cred că a fost vreun moment cheie. Dar la prima ediţie, atunci când am câştigat festivalul cu spectacolul Visul unei nopţi de vară de William Shakespeare, am fost foarte bucuros şi mândru că trupa mea de teatru e marea câştigătoare şi că toată lumea ne aplauda. Publicul, deci oamenii de acolo, m-au făcut să mă întorc an de an.

I.A.P.: Care este aportul tău la scrierea istoriei Ideo Ideis?
B.P.: Nu cred că am contribuit numai eu la scrierea istoriei Ideo Ideis, ci toată lumea care participă la festival (organizatori, vizitatori şi spectatori), toţi având un rol important în istoria acestui festival, prin pasiune şi devotament pentru teatru. An de an Ideo Ideis se maturizează, ca şi noi de altfel.


Lumea în 2006:
ianuarie: Martina Hingis cîştigă ultimul turneu de mare Şlem din carieră la Australian Open (dublu mixt), revenind după ce se retrăsese în 2003.
2 februarie: Se desfăşoară la un cinematograf din centrul Londrei cea de-a treia ediţie a Festivalului filmului românesc, organizat de Centrul Cultural Român de la Londra şi Centrul Naţional al Cinematografiei (2-5 februarie);
9-19 februarie: Festivalul de film de la Berlin prezintă Visul lui Liviu de Corneliu Porumboiu, Tertium non Datur de Lucian Pintilie (al cărui scenariu a fost publicat de LiterNet sub numele Capul de zimbru) şi Legături bolnăvicioase, debutul în regie al lui Tudor Giurgiu.
10-26 februarie: Jocurile Olimpice de Iarnă de la Torino;
20 februarie: A fost inaugurată Low Racoviţă, prima staţie românească din Antarctica;
25 februarie: Populaţia lumii atinge 6,5 miliarde de locuitori, conform Biroului de Recensământ al SUA;
5 martie: Cea de-a 78-a ediţie a Premiilor Academiei Americane de Film (Gala premiilor Oscar) - Crash - cel mai bun film, Ang Lee (Brokeback Mountain) - cel mai bun regizor;
17 martie: Se deschide Salonul Internaţional al Cărţii de la Paris
17-28 mai: Festivalul de Film de la Cannes prezintă Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii de Cătălin Mitulescu, în secţiunea Un Certain Regard, iar Dorotheea Petre primeşte menţiunea secţiunii pentru interpretare feminină; A fost sau n-a fost?, de Corneliu Porumboiu, în secţiunea Quinzaine des Réalisateurs, iar Porumboiu primeşte Premiul Caméra d'Or pentru film de debut şi Premiul (label-ul) Europa Cinemas; şi scurtul lui Cristian Nemescu Marilena de la P7, în Săptămâna Internaţională a Criticii. The Wind that Shakes the Barley, al lui Ken Loach, cîştigă Marele Premiu, preşedintele juriului fiind regizorul Wong Kar-wai.
6-27 iulie: Festivalul de teatru de la Avignon ajunge la ediţia 60;
iulie: YouTube (fondat în 2005) devine unul din siteurile cu cea mai rapidă creştere (65.000 videoruri uploadate şi 100 milioane vizualizări pe zi. În octombrie va fi achiziţionat de Google, pentru 1,65 miliarde dolari;
24 august: Uniunea Astronomică Internaţională a votat redefinirea termenului de planetă, retrogradând Pluto la statutul de "planetă pitică" şi lăsând sistemul solar cu numai opt planete;
20-28 octombrie: La Festivalul "Săptămâna Internaţională a Filmului" desfăşurat la Valladolid, pelicula Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii, în regia lui Cătălin Mitulescu, a câştigat Premiul Tineretului în cadrul secţiunii "Punto de encuentro" ("Punct de întâlnire").
decembrie: La doar şapte luni de la numirea Corinei Şuteu ca directoare la ICR New York are loc Festivalul de film românesc Talking about a Revolution, New York 2006, primul din seria anuală de festivaluri care va face cunoscut filmul românesc criticilor  şi publicului american.

România în 2006:
15 ianuarie: La Biblioteca Academiei Române se prezintă următoarele cinci volume ale ediţiei facsimilate a manuscriselor lui Mihai Eminescu; primul volum a fost lansat pe 15 ianuarie 2005;
ianuarie: Apar la LiterNet cele două volume de fotografii ale lui Alex. Leo Şerban: RetroVizoare (1) şi RetroVizoare (2). Alte volume ale anului 2006: Postscriptum la Portretul lui M, de Matei Călinescu; CorpoRealităţi, volumul "rotund" al Centrului Naţional al Dansului; A fost sau n-a fost?, de Corneliu Porumboiu; Decalogul după Hess, de Alina Nelega.
3 aprilie: A XIV-a ediţie a Premiilor UNITER, la Teatrul Naţional din Bucureşti; Constantin Chiriac obţine premiul de excelenţă, Florin Piersic obţine premiul special al preşedintelui UNITER; UNITER-ul primeşte Premiul British Council - Premiu de dezvoltare profesională; Aşteptându-l pe Godot, de Samuel Beckett la Teatrul "Tamási Áron" din Sfântu Gheorghe (regia: Tompa Gabor) primeşte trofeul pentru cel mai bun spectacol; Radu Afrim primeşte trofeul pentru cel mai bun regizor pentru spectacolul Plastilină de Vasili Sigariov la Teatrul "Toma Caragiu" Ploieşti.
mai: una din cele mai spectaculoase ediţii a Festivalului Internaţional Shakespeare de la Craiova. Printre invitaţi Declan Donnellan, Oskaras Korshunovas, Omri Nitzan şi Silviu Purcărete.
2 iunie - 11 iunie: Cea de-a V-a ediţie a Festivalul Internaţional de Film Transilvania, la Cluj; România reprezentată de filmele A fost sau n-a fost? în regia lui Corneliu Porumboiu şi de Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii în regia lui Cătălin Mitulescu; Premiul de Excelenţă în cinematografia românească a fost acordat actorului Ştefan Iordache; Trofeul Transilvania a fost câştigat de filmul A fost sau n-a fost? în regia lui Corneliu Porumboiu;
16 iulie: tenismenul Andrei Pavel cîştigă al treilea turneu de dublu al anului (6 titluri în total în carieră). Cu mai puţin de o lună înainte se califica în a opta (din nouă) finale de simplu (trei titluri în total)
19 august: Andrei Şerban regizează Purificare de Sarah Kane la Teatrul Naţional Lucian Blaga, Cluj-Napoca
august - septembrie: are loc prima ediţie a atelierului de film documentar Aristoteles Workshop, iniţiat de Dan Nuţu. La prima ediţie premiile sunt câştigate de Nu te supăra, dar... (regia: Adina Pintilie) şi Bar de zi şi alte povestiri (regia: Corina Radu)
22 septembrie - 1 octombrie: Prima ediţie a Festivalului de film de animaţie anim'est
23 octombrie: Armata nu mai este obligatorie în România;

Ideo Ideis în 2006:
Prima ediţie a festivalului de teatru tânăr Ideo Ideis, 6-11 august 2006, Alexandria;
Andreea Borţun (15 ani), Oana Nedelea (16 ani) şi Alexandru Ion (18 ani) inventează acest festival într-un oraş care nu are teatru, în care de 15 ani nu mai fusese nici un turneu al unei trupe de teatru. Marcel Iureş li se alătură cu două săptămâni înainte de debutul festivalului în urma unui e-mail;
Participă 10 trupe de liceeni din Alexandria, Bucureşti, Timişoara, Iaşi (2 trupe), Craiova, Braşov, Buftea, Piatra Neamţ, Arad; Juriul e format din Adrian Titieni (actor), Vlad Rădescu (manager Green Hours), Ana Mărgineanu (regizor), Mircea Constantinescu (actor), Alex Mihail (regie)
Patru zile dedicate unor ateliere de teatru (traineri: Adrian Damian, Alexandru Pavel, Alexandra Sălceanu, Alexandru Zob, Alina Grigore, Florentina Năstase, Gabriel Pintilei, Horia Suru, Irina Drăgănescu, Pavel Bârsan, Robert Neagoe, Tudor Lucanu), trei zile în care se prezintă spectacolele trupelor selecţionate;
A căzut curentul la unul din spectacole;
Cel mai bun spectacol: Visul unei nopţi de vară, MIMESIS, Iaşi;
Cea mai bună actriţă în rol principal: Cristina Şuteu, Târfă cu respect, HOOLEELOGANS, Timişoara;
Cea mai bună actriţă în rol secundar: Cătălina Mihai şi Alina Cărămizaru, Cu uşile închise, MORPHIA, Craiova;
Cel mai bun actor în rol secundar: Alexandru Varninschi, Visul unei nopţi de vară, MIMESIS, Iaşi;
Cea mai bună regie: Tudor Lucanu, Visul unei nopţi de vară, MIMESIS, Iaşi;
Cea mai bună scenografie: Visul unei nopţi de vară, MIMESIS, Iaşi;
Cea mai bună mişcare scenică: Cu uşile închise, MORPHIA, Craiova;
Cea mai bună coloană sonoră: Cu uşile închise, MORPHIA, Craiova;
Premiul IDEO IDEIS: Morţi şi vii, YOUNG GIMMICKS, Arad; Ioana Ursu & Andrei Popescu - Visul unei nopţi de vară, MIMESIS, Iaşi;
Premii speciale: MORPHIA, Craiova.

Descarcă caietul-program al Ideo Ideis, 2013 aici..

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus