Au fost multe şi, câteva dintre ele, zguduitoare. Momentele emoţionante. I le datorăm, în primul rând, lui Verdi, care, prin această lucrare (cronologic plasată în 1874, între Don Carlo şi Aida pe de-o parte şi Otello şi Falstaff pe de cealaltă), clădeşte o catedrală sonoră şi se instalează ca epitom al acestui tip de compoziţie. Le mulţumim pentru ele lui Antonio Pappano şi Orchestrei Academiei Santa Cecilia, care ne-au redat o partitură de o asemenea anvergură cu tuşa lui de originalitate, ştiinţă şi patimă pentru muzică.
Cerurile se deschid, văzduhul galopează sub cete de nori plumburii, pământul freamătă în cea din urmă zi, în care trâmbiţele îngerilor ne vor chema pe toţi să dăm socoteală. Urgia celor mai cunoscute imagini, fie că le avem de la Bosch, Michelangelo sau Rubens, a avut pandant sonor în "Dies Irae" imaginat de Antonio Pappano. Efectul surround obţinut prin plasarea trompeţilor în spatele sălii a sporit o intensitate aproape paroxistică a muzicii, care s-a transmis aproape palpabil de la un spectator la altul.
Nişte ezitări neaşteptate în rândul suflătorilor, în aceeaşi parte, nu au ştirbit magnificenţa serii. Au contribuit la ea şi membrii Corului Academiei Santa Cecilia. Au încercat să muşte din ea, însă, telefoanele rebele (auzite, normal, în părţile de pianissimo, când ai vrea să nu-ţi mai auzi nici măcar clipirea gândurilor) şi câteva murdării apărute în sonorizarea Sălii Palatului.
Exact ca acum doi ani, în 2011, Antonio Pappano s-a transformat în erou absolut al Festivalului Enescu. Iubirea pe care o manifestă, plonjând cu toată fiinţa în muzică (aţi simţit inclusiv bătaia din călcâie care a însoţit finalul "Dansului orelor" din Gioconda, în prima seară?) are un răspuns pe măsură în căldura publicului bucureştean. Oamenii nu se îndurau să plece aseară nu neapărat pentru că ploua cu găleata, ci pentru că marele dirijor era printre noi, împărţind autografe, zâmbete şi bucuria de a fi.
Descarcă programul Festivalului Enescu, 2013 aici..