Superb de văzut Ateneul din avanscenă, arhiplin, atâtea chipuri cunoscute pe care deja le-am învăţat - fiecare unde stă, fiecare în ce fel ascultă. Cumva, din acest punct, parcă simţi altfel şi emoţiile artiştilor de pe scenă.
Şi ce artişti! Academia Saint Martin in the Fields este garanţia excelenţei sonore, iar Sir Neville Marriner, veteranul acestei ediţii a Festivalului Internaţional "George Enescu", are o vitalitate uimitoare la cei 89 de ani pe care îi numără. În Concertul pentru vioară şi orchestră în mi minor, nu cred că am fost singurul care a simţit un adevărat schimb energetic între dirijor şi îndrăcitul Boris Brovtsyn, care a anulat multele zeci de ani dintre ei.
Mi-a plăcut mult violonistul rus de doar 36 de ani, şcolit în Marea Britanie şi deja cu un parcurs mondial impresionant. A şlefuit 30 de minute de concert cu jvung, dar şi cu vibraţie intimă. Cea mai cunoscută, evident, partea a III-a. Cea mai tuşantă, pentru mine - partea a II-a, tandră, colorată delicat.
Foc şi flacără în bisul lui Brovtsyn, anunţat în faţa unei săli entuziaste: Eugène Ysaÿe, Danse rustique.
Am avut plăcerea, graţie colegilor mei care s-au ocupat de transmisia în direct, să îl am la cadru, aproape 10 minute, pe Boris însuşi. Prilej de a-l descoase despre programul acestei seri (v-ar mira să aflaţi că, dintre toate preferinţele sale repertoriale, ar fi ales abia în ultimă instanţă concertul lui Mendelssohn? Gândurile şi degetele lui merg mai degrabă spre marii compozitori ruşi de la începutul veacului XX). Oricum, numai cuvinte de laudă pentru Ateneu, pentru acustica preţioasei săli şi, evident în asentiment cu toată lumea, pentru combinaţia câştigătoare Saint Martin in the Fields - Sir Neville Marriner. Mi-amintesc starea de graţie pe care am trăit-o în urmă cu doi ani, când i-am ascultat pe muzicienii englezi în tandem cu Murray Perahia. Impecabilul există.
Descarcă programul Festivalului Enescu, 2013 aici..