Lungmetrajul regizat de Abdellatif Kechiche spune povestea de dragoste dintre două adolescente interpretate de actriţele Adèle Exarchopoulos şi Léa Seydoux (Mission: Impossible - Ghost Protocol, Inglourious Basterds, Robin Hood, Midnight in Paris)
După câştigarea celui mai important premiu la Cannes 2013 (Palme d'Or-ul), întrebările presei s-au concentrat, spre nemulţumirea regizorului, pe scena de sex dintre cele două personaje principale interpretate de Adèle Exarchopoulos şi Léa Seydoux. Mai precis, pe declaraţiile făcute de acestea într-un interviu pentru The Daily Beast şi apoi pe ieşirile emoţionale pe care actriţele le-au avut fiecare la conferinţa de presă asociată premierei filmului din Los Angeles, SUA.
"Regizorul ne-a avertizat că va trebui să ne dedicăm integral şi să avem încredere oarbă în el. Făcea un film despre pasiune, aşa că a vrut să conţină şi scene de sex, dar fără coregrafie... un fel de scene de sex mai special. Ne-a spus că nu vrea ca personajul său să-şi ascundă sexualitatea, pentru că asta este o componentă importantă în orice relaţie", a povestit emoţionată Adèle Exarchopoulos.
"Apoi, însă, când am început filmarea propriu-zisă la acea scenă, mi-am dat seama că el chiar vrea să-i dăm totul... Mulţi regizori nici nu ar fi avut curajul să aducă vorba despre lucrurile pe care el ni le-a cerut să le facem la filmări!", a dezvăluit Adèle.
Cealaltă actriţă, Léa Seydoux a povestit plângînd: "Mi-am sacrificat un an din viaţă pentru acest film şi nu am avut viaţă personală în timpul filmărilor. Am dat tot ce-am avut. Eu nu critic regizorul, doar reclam metoda. Era visul meu să lucrez cu el, pentru că în Franţa este unul din cei mai buni regizori ai momentului. Familia mea nu m-a ajutat niciodată! Hai să nu mai vorbim de privilegii aici!", a exclamat actriţa, care întâmplător este şi nepoata lui Jérôme Seydoux, CEO-ul companiei de film Pathé, una dintre cele mai mar companii de producţie şi de distribuţie de film din Franţa.
Cele două au recunoscut împreună că lucrul cu regizorul a fost deosebit de dificil, şi au jurat că n-ar mai face-o niciodată. La un moment dat, regizorul Abdellatif Kechiche chiar a considerat că La vie d'Adèle nici nu ar trebui lansat deocamdată, din cauză că discuţiile din jurul său vor afecta felul în care publicul va aprecia filmul în sine. Ulterior, el a revenit şi şi-a corectat declaraţia, referindu-se apoi şi la alegaţiile controversate ale actriţelor de la conferinţa de presă: "Mi-a fost teamă că discuţiile din jurul filmului vor împiedica oamenii să meargă şi să vadă cu ochii lor ce a declanşat aceste discuţii", a spus regizorul francez de origine tunisiană într-un interviu acordat Indiewire.com.
Kechiche a precizat că percepţia că actriţele erau furioase după filmări a fost greşită. Şi că s-au folosit termeni improprii. "Am discutat cu Adèle Exarchopoulos şi mi-a fost clar că ceea ce a spus atunci nu a intenţionat să sune aşa cum a sunat în urechile celor de la conferinţa de presă", a nuanţat regizorul. Cât despre Léa Seydoux, actriţă deja celebră în Franţa, Abdellatif Kechiche a fost de părere că ea pur şi simplu "s-a răzgîndit" după criza de nervi de la conferinţă.
"A avut o atitudine destul de contradictorie. Am văzut-o (pe Léa - n.red) la Cannes cât de fericită era, aşa că mi-am imaginat că s-a răzgândit. Cred că e posibil să fi fost persoane în jurul ei care să o fi manipulat, să o fi montat împotriva mea, ca să mă submineze. Şi în nici un caz nu mă refer aici la bunicul ei, preşedintele companiei de distribuţie Pathé. N-are de-a face cu el, să fie foarte clar!", a spus Kechiche.
Adèle: Capitolul "Clarificări, nuanţări, erate"
Ulterior, şi Adèle Exarchopoulos a nuanţat lucrurile într-un interviu din 25 octombrie. Întrebată fiind dacă nervozitatea afişată în discuţiile care au urmat premierei a fost cauzată de expunerea ei în film, şi nu neapărat numai în scenele de sex, Adèle a răspuns:
"Da, a fost şi asta. Tatăl meu a venit şi el la prima proiecţie. Toată lumea mi-a zis să nu-l aduc, însă m-am gândit că poate nici nu va mai exista un alt film în care să mă vadă. Aşa că am vrut să mă vadă în ăsta. Iar el a fost mândru de mine. A zis că, pe alocuri, nici nu m-a recunoscut."
După terminarea filmărilor, actriţa recunoaşte că a avut nevoie de un repaos total: "Am mers o săptămînă în Tailanda împreună cu prietenul meu. Asta m-a ajutat mult. Pur şi simplu mi-am spălat creierul. Fără telefoane, fără cineva care să-mi zică fă asta sau aialaltă!
În legătură cu interviul şi declaraţiile de la care a pornit tot scandalul, Adèle Exarchopoulos a spus: "Cred că este foarte rău că lumea a vorbit despre asta atât de mult. Chiar dacă poate noi i-am provocat. A fost ceva naiv din partea mea şi a lui Léa. Noi doar am povestit nişte lucruri adevărate de la filmări, însă ei au ales doar părţile negative."
Şi tot ea spune: "Am învăţat atît de mult făcînd acest film... Normal că nu te poţi exprima corect când ai trecut printr-o aventură cum a fost turnarea acestei pelicule. Noi trei am tot căutat direcţii împreună, am lucrat la asta împreună. E normal să fie şi ceva conflicte... Am ales să fac acest film în felul în care l-am făcut. Şi mi-a plăcut la nebunie. Mi-e greu să vorbesc despre asta, dar nu pentru că vreau să ascund nişte secrete, ci pentru că totul a fost atât de intens."
Film controversat = succes la box office
De cele mai multe ori, controversele iscate în jurul unui film se concretizează prin încasări la casele de bilete. Este şi cazul lui La vie d'Adèle.
Aproape 50.000 de spectatori au venit să vadă filmul lui Abdellatif Kechiche numai în prima zi în care acesta a intrat în cinematografele din Franţa. Weekend-ul premierei (9-13 octombrie 2013) a totalizat peste 250.000 de spectatori. În primele 5 zile, circa 260.000 de spectatori au intrat în cinematografe pentru a vedea cîştigătorul Palme d'Or 2013, La vie d'Adèle.
Deşi puţini s-ar fi aşteptat, avînd în vedere scenele din film şi publicul tradiţional american, şi în SUA lucrurile au stat bine la vânzări: 100.000 $ încasaţi numai în primul weekend în patru cinematografe din New York şi Los Angeles. Aşadar, o medie de 25.000 $ / cinematograf, depăşindu-l pe câştigătorul Palme d'Or-ului 2012, filmul Amour (2012), în regia lui Michael Haneke (şi acesta distribuit în România tot de Independenţa Film), care a adunat numai 22.750 $ / cinematograf în primul weekend. Dar care, ulterior, a strîns 6,7 milioane $ din bilete şi a fost nominalizat la mai multe secţiuni la Oscar.
Adèle nu merge la Oscar
În ceea ce priveşte participarea lui La vie d'Adèle la premiile Oscar 2014, secţiunea "Cel mai bun film străin", aşa cum l-ar fi aşteptat mulţi, se pare că aceasta nu se va întâmpla. Pentru ca filmul francez să fi fost eligibil pentru Premiile Academiei, ar fi trebuit să fie lansat în Franţa între 1 noiembrie 2012 - 30 septembrie 2013, conform regulamentului Academiei Americane. Distribuitorul francez Wild Bunch a ales însă să respecte strategia lansării filmului în Franţa şi să menţină data de 9 octombrie 2013 ca ziua premierei.
---------------------------------------------
Adèle: Capitolele 1 şi 2 - Sinopsis
Adèle (Adèle Exarchopoulos) are 15 ani şi un lucru îl ştie sigur: fetele ies cu băieţi. Însă viaţa ei se schimbă complet în momentul în care o întâlneşte pe Emma (Léa Seydoux), o tânără cu părul vopsit în albastru. Emma îi va permite lui Adèle să descopere dorinţa, să înceapă să-şi asume condiţia de femeie şi adult. Sub privirile celorlalţi, Adèle se maturizează, se caută, se pierde şi se descoperă.
________________
La vie d'Adèle: Chapitres 1 & 2 este distribuit în România de Independenţa Film, casa de distribuţie care promovează filme independente de referinţă, de nişă sau câştigătoare ale unor premii internaţionale prestigioase. Independenţa Film a distribuit pelicule ca Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism, Poliţist, adjectiv, Jagten / Vânătoarea, Amour, Los amantes pasajeros, Todo sobre mi madre, Trainspotting, Melancholia, Le fabuleux destin d'Amélie Poulain, In the Mood for Love, Vicky Cristina Barcelona, Dogville etc.
------------------------------------------------
Resurse online:
Independenţa Film - pagina de Facebook
Independenţa Film - site-ul oficial
anca romanescu | punk pr | 0732 144 570 | 0745 10 20 24 | [email protected]