De-abia ajuns în oraşul de pe Someş, capitală istorică a Transilvaniei, te întîmpină o stare de normalitate, de linişte şi de lucruri bine făcute, departe de agitaţia isteroidă din Bucureşti. Parafrazînd excelentul slogan publicitar al noii reviste "Re:Publik", "şi-aşa e şi festivalul".
Filme de calitate, invitaţi prestigioşi, organizare brici, dar totul cu un aer firesc, de normalitate europeană, în ciuda eternei traume a integrării, care, iată, apare şi dispare ca o Fata Morgana a pustiului românesc. Zilele au curs, cu proiecţii multe, cu spectatori şi mai mulţi, majoritatea cinefili şi pasionaţi, din Cluj, dar şi din alte colţuri ale ţării. Fastul şi glamourul inerente unui astfel de eveniment nu lipsesc, dar "bătaia peştelui" este aşteptată spre zilele de sfîrşit, atunci cînd se vor concentra invitaţii cei mai prestigioşi, iar Zilele Filmului Românesc vor prilejui, pe lîngă seminarii şi întîlniri între cei mai en vogue tineri regizori autohtoni, şi prezenţa echipei victorioase la Cannes, avînd-o ca centru înaintaş pe VIP-iţa Monica Bîrlădeanu (selecţioner şi antrenor: Cristi Puiu). Se află deja în Cluj marea actriţă franceză Annie Girardot, în vîrstă de 74 de ani, care a acordat, timp de o oră, fotografii şi autografe admiratorilor săi, din generaţiile mai vechi sau din generaţia 2000. Sunt aşteptaţi: Todd Solondz, Lukas Moodysson, Anamaria Marinca, Ornella Muti, Francis Ford Coppola. Dacă zeul Hermes (patronul călătoriilor) le va fi favorabil, toţi aceştia vor fi la Cluj de azi încolo. După gala de închidere de sîmbătă seară va urma o întîlnire cu un invitat-surpriză, dar identitatea misteriosului personaj nu a fost încă dezvăluită.
Odată ajunşi în cea de-a şaptea zi a festivalului, se pare că sufragiile tuturor celor care au văzut filmul se îndreaptă, pentru secţiunea competitivă, spre pelicula Whisky, coproducţie Uruguay-Argentina-Germania-Spania, deja multipremiată la alte festivaluri. Dark Horse, al doilea film al lui Dagur Kari, "tatăl" Albinosului victorios acum doi ani, a beneficiat de păreri împărţite, iar o figură frumoasă au făcut filme ex-iugoslave ca O noapte minunată în Split şi Camionul roşu-gri. A dezamăgit debutul regizoral al idoliţei Asia Argento, care beneficia de o distribuţie stupefiantă: ea însăşi, Peter Fonda, Ornella Muti, Michael Pitt, Marilyn Manson, Winona Ryder! N-am văzut filmul, dar subiectul părea tras din Maria lui Netzer!
Cinefilii adevăraţi se pot delecta, în secţiunea "3X3", cu cîte trei filme a trei regizori cultissimi: Jean-Jacques Beneix, Alejandro Amenabar şi Roy Andersson. În ce priveşte secţiunile în afara competiţiei, două au fost filmele care au şocat, în bine sau în rău, pe majoritatea celor prezenţi. În primul rînd Old Boy, al coreeanului Park Chan-wook, premiat la Cannes anul trecut, o poveste greu de înghiţit, greu de acceptat, dar realizată cu o mînă de maestru de acest nou important regizor asiatic. Marţi seară, unica proiecţie cu cel mai recent film, 9 Songs, al unui mare cineast contemporan, britanicul Michael Winterbottom, a provocat respingerea multora dintre cei prezenţi, puţini putînd să aprecieze calitatea experimentului cinematografic propus de regizor: un film în care muzica (cît se poate de contemporană: Franz Ferdinand, Primal Scream, Dandy Warhols), sexul brut şi imaginea se împletesc pentru a arăta ceea ce de obicei, în alte filme, se lasă nespus, pentru a spori astfel, cît de puţin, atît de tocitele mijloace de expresie cinematografică. Winterbottom reuşeşte măcar pariul de a face un film cu nouă scene care ar putea fi considerate porno, fără a da nicicînd senzaţia de aşa ceva.
Deşi Transilvania se află în mod cert în Europa, la acest festival, ca la orice altul din lume, o mare parte din felie o ia cinematograful asiatic, unul dintre cele mai interesante din lume în prezent: pe lîngă deja menţionatul Old Boy, multe alte filme coreene şi japoneze (maeştrii groazei nipone: Nakata, Shimizu), maratonul de duminică cu cele trei filme hong-kong-eze Infernal Affairs.
Alte evenimente extracompetiţionale: Ziua HBO, cînd invitaţii străini au fost plimbaţi la Sighişoara, pentru a vedea cu ochii lor cetatea de baştină a Monstrului, şi petrecerea de lansare al celui de-al 2-lea număr al revistei "Re:Publik", găzduită de Clubul Tutankhamon.