În premieră va fi proiectat şi Les Combattants, de Thomas Cailley, filmul de debut care şi-a adjudecat cele mai multe premii la Cannes - patru, în Quinzaine des Réalisateurs, inclusiv trofeul secţiunii şi pe cel al criticii (FIPRESCI). Comedie romantică, cronică a vieţii de provincie, film de aventuri şi apocaliptic, potrivit Les Inrockuptibles, Les Combattants introduce un regizor foarte talentat. Surprinzător şi amuzant, filmul urmăreşte relaţia dintre un tânăr care preia cu jumătate de inimă o mică afacere de familie şi Madeleine (Adèle Haenel), obsedată de armată, sfârşitul lumii şi tehnici de supravieţuire.
Un alt titlu excelent primit de critica internaţională este Force Majeure/ Tourist, în regia lui Ruben Östlund, câştigător al Premiului Juriului în secţiunea Un Certain Regard şi propunerea Suediei la Oscar. Un tată care-şi petrece vacanţa într-o staţiune din Alpi îşi abandonează soţia şi cei doi copii în faţa unei avalanşe care se dovedeşte ulterior a fi una controlată. Gestul său de laşitate îi va schimba însă pentru totdeauna relaţia cu familia. Force Majeure e un film înfricoşător. Îndepărtează stratul de suprafaţă care ne înconjoară şi ne dezvăluie asprul adevăr de dedesubt", scria The Guardian, comparându-l pe Östlund cu Lars von Trier.
Actorul francez Mathieu Amalric va putea fi văzut la Bucureşti în La Chambre bleue, o ecranizare a romanului lui Georges Simenon, pe care o semnează ca regizor. Amalric a revenit la Cannes, în Un Certain Regard, la patru ani după ce a câştigat Premiul de regie în competiţie cu Tournée. Acţiunea este mutată din anii 60 în ziua de azi, în sala unui tribunal în care un soţ (Amalric) este anchetat pentru moartea suspectă a soţiei sale (Léa Drucker). Acesta mărturiseşte că a avut o aventură extraconjugală cu o prietenă din copilărie. "Mathieu Amalric tocmai a intrat în liga creatorilor care ştiu să lege literatura şi cinema-ul", notează Le Monde.
Preferatul criticii internaţionale (FIPRESCI) în Un Certain Regard a fost Jauja, drama de epocă a unui regizor cult, argentinianul Lisandro Alonso (Freedom, Los muertos, Liverpool). Titlul filmului e dat de locul mitic, El Dorado-ul pe care conchistadorii îl căutau în Peru. Viggo Mortensen (Lord of the Rings, The Hunt) are un rol memorabil, al unui căpitan danez care pleacă prin Patagonia, undeva în secolul al XIX-lea, în căutarea fiicei sale, care a fugit cu un soldat. Una dintre marile ameninţări este legendarul Zuluaga, un ofiţer trecut de partea băştinaşilor şi nemilos cu colonialiştii. Călătoria lui plină de mistere devine un prilej de reflecţie despre existenţă, imperialism, barbarism, civilizaţie.
Premiul Juriului Ecumenic în Un Certain Regard i-a revenit dramei spaniole Hermosa Juventud/ Beautiful Youth, de Jaime Rosales. Inteligent, subtil şi plin de tensiune, filmul explorează dilemele generaţiei tinere din Spania, marcată de şomaj şi deziluzii. Doi tineri care locuiesc cu mamele lor află că vor avea un copil. Fără loc de muncă şi fără bani, cei doi decid să filmeze un porno de amatori. Presa străină a lăudat felul în care cineastul combină imaginile convenţionale de film cu cele de pe camera telefonului sau alte device-uri care îi absorb pe tineri într-o lume virtuală.
Despre (dez)iluzii vorbeşte şi La Jaula de oro, un film mexican care a adunat peste 60 de premii, începând cu Premiul Un Certain Talent la Cannes 2013, acordat întregii distribuţii. Regizorul spaniol Diego Quemada-Díez semnează unul dintre cele mai bune filme lansate în ultimul an, o dramă hiperrealistă şi plină de suspans despre patru adolescenţi - jucaţi de actori non-profesionişti - care decid să plece ilegal din Guatemala spre SUA. Titlul filmului e dat de un cântec mexican ce deplânge soarta emigranţilor care se trezesc prinşi într-o "cuşcă de aur", după ce au trecut graniţa.
Adieu au langage, în regia lui Jean-Luc Godard, va fi distribuit în România de Independenţa Film, iar La Jaula de oro, de Voodoo Films.
Les Films de Cannes à Bucarest are loc între 24 şi 30 octombrie, la Cinema Studio, Patria şi Elvira Popescu.
Ediţia a cincea a Les Films de Cannes à Bucarest este organizată de Asociaţia Cinemascop, în parteneriat cu Institutul Francez din Bucureşti şi cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, al Ministerului Culturii şi al Institutului Cultural Român. Festivalul beneficiază de sprijinul distribuitorilor Independenţa Film, Asociaţia Macondo, Transilvania Film, Parada Film, Digital Cube, InterCom Film, Clorofilm şi Voodoo Films.