noiembrie 2014
Festivalul Naţional de Teatru INDEPENDENT, 2014
După un weekend de "încălzire" cu spectacole în Festival preview, FNTi ediția a II-a ia startul luni, 3 noiembrie 2014 cu mult teatru independent de calitate, workshop-uri și lansări de carte.

Sâmbătă, 1 noiembrie 2014 și duminică, 2 noiembrie 2014 - Festival preview

A doua ediție a celui mai important festival de teatru independent din România a debutat în week-end cu două producții, prezentate în secțiunea Festival preview, la Godot Cafe-Teatru.

Sâmbătă, 1 noiembrie 2014, publicul a putut urmări Cântec de leagăn. O poveste despre Maria Tănase semnat de Carmen Lidia Vidu, cu Mirela Pană și George Călin, un video poem teatral dedicat vieții cunoscutei cântărețe, o confesiune-concert care prezintă o altă latură a Mariei Tănase, dincolo de clișee și mituri.

Duminică, 2 noiembrie 2014, regizorul Doina Antohi i-a reunit pe scena de la Godot pe Alexandru Conovaru, Lucian Ionescu, Oana Pușcatu, Ana Bianca Popescu, Cezar Grumăzescu și Idris Clate în Orice pentru tine. Trilogia americană - partea I, un spectacol bazat pe texte americane contemporane concentrate în jurul unei teme comune - sexualitatea - prezentate în diferite ipostaze: absurdă, realistă, dramatică și comică.

Luni, 3 noiembrie 2014

Luni, 3 noiembrie 2014, FNTi ia oficial poziția de start cu cinci spectacole independente. La ora 19:00, Teatrul de Artă București găzduiește Dreaming Romania, producție Teatru Fix, Iași, câștigătoare a Marelui premiu în cadrul primei ediții FNTi. Un spectacol regizat de Mihai Pintilei și Radu Horghidan, despre cauzele nemulțumirii populației din România de astăzi, un manifest care atacă plictiseala și blazarea caracteristice ale tipologiei est europene și apostrofează, cu ironie și umor, ridicolul opiniei sociale. Cu Bogdan Cantauz, Claudia Chiraș, Roxana Durneac, Alexandra Gîtlan, Ancuța Gutui, Alex Iurașcu, Adi Marele, Delia Neagu, Mihai Pintilei, Alin Ștefan Prodan, Ana Scarlat și Știan Claudiu.

Tot la ora 19:00, la Godot Cafe-Teatru se joacă mult-premiatul Zic Zac, spectacol de teatru-dans cu Andrea Gavriliu, Ștefan Lupu și Gabriel Costin, o călătorie psihedelică plină de umor și muzică prin etapele unei relații, de la simpatie și antipatie, porniri animalice, dezbateri filosofice și sensibilitate, la cruzime și frici personale, în nevoia de a ne găsi jumătatea. O producție UNATC "I.L.Caragiale" București.

Programul FNTi "CITESC TEATRU!" propune luni, la 19:30, la Unteatru, întâlnirea cu criticul Andreea Dumitru, care va prezenta colecțiile "Dramaturgie contemporană" și "Mari regizori ai lumii", coordonate de Fundația Culturală Camil Petrescu. Iubitorii de carte de teatru vor face cunoștință cu volumele "Despre arta teatrului" de Edward Gordon Craig și "Scrieri despre teatru" de Tadeusz Kantor, în cadrul unui eveniment moderat de criticul Ioana Moldovan.

La 20:00, publicul este așteptat în sala mică de pe Blănari 14, Godot SubScenă, la one-man show-ul Novecento de Alessandro Baricco, producție a Asociației Culturale "Teatrul Plai" în regia lui Daniel Lungu. Timp de o oră și douăzeci de minute, actorul Mihai Costache reconstituie povestea inedită a pianistului de pe ocean, acompaniat la vioară de Sânziana Cristina Dobrovicescu.

Teatrul Unteatru invită publicul într-o lume fantastică, în care realul și imaginarul alternează, coexistă și se contopesc. Cel mai frumos roman din lume, după Larry Tremblay, în regia Alexandrei Penciuc, îi prezintă pe Nicoleta Lefter și Ionuț Grama în povestea a două personaje unite într-un joc perpetuu al creației. Sub aparența unei ședinte de terapie în care o mică scriitoare aflată în pană de inspirație este analizată de un psihiatru excentric, cei doi dezvăluie noi planuri ale realității, în căutarea adevărului pur. La ora 20:00.

Prima zi de FNTi se încheie la Godot Cafe-Teatru, cu Ne vom revedea în anul care a trecut de Ștefan Caraman, semnat de Alexandru Nagy. În sala de așteptare a unui aeroport, Gelu Nițu, Cătălina Mustață, Mihai Smarandache și Meda Victor trăiesc povestea a două cupluri aflate fizic și emoțional într-un spațiu de tranzit. "Viața ca un aeroport", în care oamenii vin și pleacă, în care iubirile se învârtesc precum călătoriile.

Luni este prima zi a workshopului The Actor and the Body. Exploring the Impulse - From Michael Chekhov to Grotowski, susținut de actrița Ana Pasti între 3 și 5 noiembrie 2014. Un atelier dedicat actorilor, concentrat pe conexiunea dintre minte, emoție și corp, accesarea memoriei afective și traducerea răspunsului emoțional într-unul extern.

Marți, 4 noiembrie 2014

Marți, 4 noiembrie, la 19:00, Godot SubScenă prezintă one-man show-ul Derapaje de Neil LaBute, cu Radu Iacoban, în regia lui Iris Spiridon. O poveste neconvențională, o ultimă declarație de dragoste făcută de personaj soției sale care poartă spectatorul într-o incursiune în trecutul emoțional terifiant al eroului.

La aceeași oră, Godot Cafe-Teatru găzduiește producția Teatrului Studio "Geneza Art" din Chișinău, Cântecul lebedei după A. P. Cehov. O comedie sensibilă cu accente tragice despre un bătrân actor într-un orășel de provincine care, după ultima reprezentație din carieră, își rememorează viața, tinerețea pierdută și talentul risipit. Regia îi aparține lui Emil Gaju, iar distribuția este formată din Gheorghe Pietraru, Daniela Burlaca și Iurie Gologan.

Teatrul Mignon prezintă un alt spectacol produs de Teatrul Fix din Iași, marți la 19:30. Ce-am ales să uit de Petro Ionescu este un proiect născut din modul de a percepe teatrul ca forță creativă, despre libertate și formele ei nelimitate de manifestare, în regia lui Raul Codea. Cu Ancuța Gutui, Bogdan Cantauz, Alex Iurașcu, Stanca Jabenițan, Adrian Marele, Cătălin Ștefan Mîndru, Delia Neagu și Andreea Spătaru.

La ora 20:00, la Unteatru, Monica Andronescu prezintă colecția de carte Yorick, Editura Nemira, în cadrul programului FNTi "CITESC TEATRU!".

Regizorul-coregraf Fehér Ferenc invită publicul la Teatrul de pe Lipscani, la ora 20:00, la prodiucția Studio M din Sfântu Gheorghe, Kampf. Folosind limbajul teatral al dansului contemporan, spectacolul prezintă într-un mod creativ, jucăuș, silința de fiecare zi a omului, vulnerabilitatea lui față de jocurile de putere în care oricine poate fi umilit. Distribuția este formată din Bajkó László, Gáll Katalin, Nagy Eszter, Orbán Levente, Polgár Emília, Szekrényes László și Veres Nagy Attila.

La Teatrul de Artă București, la 20:15, Alexandra Ioniță și Tudor Aadon Istodor joacă în Voyeur de Gardner McKay, un thriller psihologic de o extraordinară încărcătură emoțională despre un psihopat care își ține sub teroare victima, într-un un joc al minții care forțează granițele moralității. Regia îi aparține lui Claudiu Istodor.

Unteatru propune și el o incursiune în psihicul degradat al personajelor, în Un tramvai numit dorință de Tennessee Williams. Actorii Mihaela Trofimov, Nicoleta Lefter, Liviu Pintileasa și Richard Bovnoczki explorează limita dintre speranță și ratare, în regia tandemului Andrei și Andreea Grosu. La 20:30.

Simultan, la Godot SubScenă, Asociația Culturală BIS Sibiu prezintă one-man show-ul Bufonul - Un tip descurcăreț, cu Ioan Paraschiv. Regizorul Flaviu Suhastru semnează o confesiune a clovnului care nu râde niciodată, despre reîntoarcerea la lucrurile importante din viață.

Ce-a de-a doua zi de FNTi se încheie cu un sneak preview al documentarului IN DEBT WE ART de Daniel Popa, la Godot Cafe-Teatru, la 21:30. Pentru prima dată, în contextul unui proiect coerent și consistent, cele mai importante voci ale scenei independente românești de teatru împărtășesc cu publicul larg, dar și cu proprii colegi, din experiența lor personală, diverse sisteme de valori, planuri distincte și metode, idei, strategii, contacte, sau, pur și simplu, sfaturi omenești. Un film despre situația teatrului independent din România contemporană, dezvoltat în jurul noțiunii de "DATORIE".

Proiect cultural finanțat de Administrația Fondului Cultural Național
Parteneri: Teatrul Act, Teatrul de Artă București, Teatrul LUNI de la Green Hours, Godot Cafe-Teatru, Teatrul de pe Lipscani, Teatrul Coquette, Teatrul Mignon, Unteatru, În Culise Teatru Pub, Teatrul de Sufragerie
Cu sprijinul: Ambasada Statelor Unite ale Americii la București, F64, Halewood Wines
Parteneri media: EuropaFM, 24FUN, Șapte Seri, Zile și Nopți, HotNews.ro, Yorick.ro, Teatru.PRO, Observatorul Cultural, Ziarul Metropolis, LiterNet.ro, Scena.ro, The ONE, SensoTV, Cooperativa Urbană, înFestival.ro, Radio România Cultural - Revista Teatrală Radio, Port.ro, B365.ro, TeenPress, Calendar Evenimente, IleanaAndrei.ro

FNTi | www.fnti.ro | [email protected] | 021 31 61 682