Corpuri. Gesturi care ţin locul cuvintelor, mâini care înseamnă iubire, speranţă, deznădejde, suferinţă, corpuri care vorbesc prin ele însele. Studenţii Facultăţii de Teatru şi Televiziune, sub îndrumarea actriţei Enikö Györgyjakab, au deschis conferinţa de presă dedicată Festivalului Internaţional de Teatru Interferenţe printr-un moment artistic captivant, construit în jurul mărturiilor corpului, tema ediţiei 2014.
Conform spuselor regizorului Gábor Tompa, director şi selecţioner al festivalului, spectacolele nu sunt înrudite din punct de vedere stilistic, însă au un numitor comun: ieşirea din zona de confort atât la nivel fizic, cât şi la nivel autoreflexiv. Nici spectatorul nu este menajat, întrucât confruntarea cu sine însuşi îi este absolut necesară.
Mărturiile corpului vor fi surprinse în cadrul unor evenimente culturale variind de la drame psihologice la spectacole de teatru dans, de la concerte la expoziţii şi proiecţii video, în diferite spaţii culturale: Teatrul Maghiar de Stat, Fabrica de Pensule, Casa Tranzit şi Casa TIFF. Corpul uman, principalul mijloc de expresie al artei teatrale, caută să-şi depăşească limitele în spectacole precum: Un duşman al poporului, regizat de Thomas Ostermeier, The End, scris şi regizat de către Valeria Raimondi şi Enrico Castellani, Lamb, coregrafiat de către Phillip Adams, şi multe altele, urmate de discuţii cu creatorii acestora. Nu vor lipsi şi nume semnificative în spaţiul cultural românesc, precum Silviu Purcărete sau Gábor Tompa.
Subiectul este într-adevăr mult prea generos la nivel stilistic şi semantic pentru a putea fi epuizat pe parcursul unei singure ediţii. Totuşi, spectacolele selecţionate încearcă să răspundă unor întrebări precum: "Va învia şi va renaşte oare corpul uman atât de mult glorificat, divinizat, torturat, umilit şi aneantizat de-a lungul istoriei? Există oare mântuire?". Fiindcă, în fond, spune Gábor Tompa, dincolo de o mărturie a trupului, degradat în timp, stă mărturia speranţei că această suferinţă duce la purificare.
Evenimentul este realizat cu sprijinul Ministerului Culturii, al Primăriei şi Consiliului Local Cluj Napoca.
Parteneri principali: Uniunea Teatrelor din Europa, Institutul Cultural Român, UNITER, Fundaţia Bethlen Gábor
Sponsor principal: MOL România
Sponsori: Energobit şi OTP Bank România
Parteneri: Guvernul României - Departamentul pentru Relaţii Interetnice, OTP Ungaria - Fundaţia Fáy András, Casa TIFF, Fabrica de Pensule, Casa Tranzit, Muzeul de Artă Cluj, International Art Gallery Angels, Casino Centru de Cultură Urbană, Universitatea Babeş-Bolyai, Facultatea de Teatru şi Televiziune - Departamentul Maghiar de Teatru, Goethe Zentrum | Deutsches Kulturzentrum Klausenburg, Institut Français Cluj, British Council, AITC - Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru, Toyota.