FilmSense / mai 2015
Festivalul TIFF 2015
Chiar dacă acest final de primăvară ne-a pus nervii la încercare, prin capriciile cu care stihiile şi-au etalat coregrafia tragi-comică a oscilaţiilor de temperatură şi precipitaţii, suntem gata (îmbrăcaţi, plus umbrelă, după caz) pentru cea de-a 14-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania, 2015.
 
După o primă zi destul de liniştită, în care tatonarea terenului este cuvântul de ordine, prin studierea programului, a evenimentelor speciale şi a workshop-urilor - cu o escapadă matinală la Under Electric Clouds în regial lui Aleksey German, un film coproducţie (Rusia, Ucraina, Polonia), de o subtilitate aparte şi cu o abordare deconstructivist-postmodernă la adresa politicilor mondiale - vine şi mult aşteptata seară a deschiderii TIFF 2015.
 
Regina evenimentului, Relatos salvajes / Wild Tales, un film colaj în regia lui Damián Szifron, o comedie neagră compusă din şase poveşti de viaţă individuale prinse în ritualul karmic al existenţei umane, unde iubirea, gelozia, trădarea, răzbunarea, birocraţia, corupţia şi mita sunt elementele care compun puzzle-ul unui scenariu, unde fără să vrei te identifici cu unul dintre personaje, sau cu una dintre poveşti. Sarcasmul pe care filmul îl etalează, cu accente subtile de pastişă, unde avioanele cad lasciv peste bătrânei, şoferii certăreţi mor îmbrăţişati, o mireasă face sex clandestin cu un bucătar, iar un inginer îşi pune o bombă în propria-i maşină pentru a se răzbuna pe firma de tractări, reuşesc să aducă filmul în proximitatea cinematografiei postmoderne, a jocurilor de cuvinte, a manipulării şi a ironizării realităţii.
 
Nominalizat la Oscar în 2015 pentru Cel mai bun film străin, Relatos salvajes / Wild Tales, (aceste) poveşti sălbatice de viaţă, nu fac(e) altceva decât să ne absoarbă încă din primele secvenţe în atmosfera tautologică şi pamfletară a concepţiei de viaţă ca o junglă, redată ironic, prin asocierea actorilor din generic cu imaginile unor animale sălbatice din junglă.
 
Cele şase poveşti aduc personajele în mâna dramatică a destinului, fie prin cauzalitatea unui conflict existenţial în numele muzicii - în Pasternak, unde acesta se răzbună pe foştii colegi, colaboratori, profesori sau iubită prin ademenirea lor sub diferite pretexte într-un avion pe care îl prăbuşeşte; fie prin aceea a conflictelor rutiere stupide din The Strongest, unde emblema băiatului de fiţe cu maşină scumpă, atrage răzbunarea celui cu o rablă în posesie, ca în final să piară ambii într-o explozie de maşină, concluzionată ironic de poliţie, prin verdictul unei crime pasionale. Traumele din copilărie şi plata karmică se încheie tragi-comic pentru o chelneriţă, care la sugestia bucătăresei îşi otrăveşte "involuntar" călăul familiei în The Rats. Practicarea unei birocraţii ipocrite şi respectarea legii dintr-un exces de zel stupid de către angajaţii unei firme de tractări auto schimbă caracterul unui inginer de demolări în Little Bomb. The Proposal îl transformă pe tatăl unui adolescent în figura emblematică a trio-ului capitalist - corupţie, şantaj şi dare de mită. Trădarea afectivă şi umilirea unei mirese la propria-i nuntă conduc la o desfăşurare de forţe în numele iubirii, care se încheie apoteotic în Until Death Do Us Part.
 
Dincolo de scenele violente sau dramatice din Relatos salvajes / Wild Tales, rămâne relaţia cauză-efect, care a dat naştere întregului scenariu, unde răsplata karmică are un rol deconstructivist la adresa figurilor de ceară pe care societatea contemporană le promovează.
 
Filmul lui Damián Szifron rulează în avanpremieră la TIFF 2015; el va intra pe ecranele naţionale în primul weekend după încheierea festivalului clujean (12 iunie 2015).
Descarcă sinopsisurile filmelor, TIFF 2015 aici..

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus