iunie 2015
Festivalul TIFF 2015
În 1977-1978 Klaus vom Bruch, proaspăt absolvent în domeniul studiilor de artă conceptuală şi în acelaşi timp student la Universitatea din Koln la filosofie, realizează un documentar despre Rote Armee Fraktion / Red Armee Faction, un grup de militanţi politici de stânga apărut în 1970. Filmul, întins pe o durată de 112 minute, reprezenta un montaj al reportajelor difuzate de televiziuni despre acţiunile întreprinse de grupul politic în rândurile căruia se regăseau jurişti, jurnalişti, persoane din domeniul artei sau studenţi. Pentru timpurile când a apărut filmul, metoda la care a recurs Klaus vom Bruch a fost una inovativă, transformându-l într-un pioner al artelor vizuale germane.
 
După ce şi-a pus semnătura regizorală pe 19 documentare de scurtmetraj, Jean-Gabriel Periot îşi face debutul în lungmetraj cu un film despre, cum afirmă într-un interviu, urmăreşte un grup de tineri germani normali cu drepturi, resurse şi un viitor luminos în faţă, care practică o politică violentă, iar prin atentatele comise discreditează propriile lor ambiţii revoluţionare. Fiind o incursiune într-o Germanie încă cu sechele profunde la 23 de ani după încheierea războiului, Une jeunesse allemande / Tineretul German, care a avut premiera la ediţia 2015 de la Berlinale, întreabă de la un punct cum e posibil ca cineva să aleagă în mod deliberat acest mod violent de a acţiona.

Gudrun Ensslin se pregătea să-şi susţină doctoratul în studii de germanistică în momentul în care l-a cunoscut pe Andreas Baader, la vremea aceea şi el student, împreună punând bazele a ceea ce avea să devină RAF (Rote Armee Fraktion / Red Armee Faction), catalogată ca o organizaţie teroristă după mai multe atentate comise de cei doi (care aveau să formeze un cuplu) şi de către oamenii din jurul lor. Gruparea, care a adunat nu mai puţin de 296 atacuri cu bombă, incendieri şi alte atacuri, avea să existe până la finalul anilor 90\', Baader şi complicii lui fiind parte a primului val, cel care avea să provoace în 1977 criza cunoscută sub numele de Toamna Germană, când prin răpirea şi executarea industriaşului Hanns Martin Schleyer, preşedintele Confederaţiei Angajaţilor Germani, de către RAF şi deturnarea unei aeronave Lufthansa de către Frontul Popular pentru Eliberarea Palestinei, s-a cerut eliberarea a 10 membri RAF închişi în Germania şi 2 palestinieni reţinuţi în Turcia.
 
Une jeunesse allemande / Tineretul German este o construcţie inteligentă folosind exclusiv materiale şi sunete de arhivă, Jean-Gabriel Periot mărturisind că a recurs la această metodă ferindu-se să altereze specificul vremurilor în care au avut loc acele evenimente şi să lase privitorul faţă în faţă cu materialul prezentat, nelăsând spaţiu pentru reinterpretări personale. A fost de altfel o provocare adunarea materialului, având în vedere că pe unele imagini încă mai este pusă amprenta cenzurii, iar altele au dispărut în timp exact din acelaşi motiv. Jean-Gabriel Periot lasă spaţiu pentru privitor să fie de acord sau nu, singurul lucru pe care şi-l propune fiind prezentarea produsului într-o manieră în care să fim provocaţi să ne punem anumite întrebări, însă doar atât şi nimic mai mult.
 
În rândurile RAF au ajuns şi Ulrike Meinhof, jurnalistă la publicaţia de stânga Konkret, Holger Meins, realizator de filme documentare, precum şi Horst Mahler, un jurist care în perioada proceselor intentate împotriva RAF a fost apărat de avocatul Gerhard Schroder, cel care mai târziu avea să devină Cancelarul Germaniei. Prin prisma lor, camerele de filmat devin ustensile ale activismului, aceştia exprimându-se prin materiale documentare despre mişcare, difuzate în presa scrisă sau la televizor, în cadrul unor platforme unde aveau şansa să-şi livreze mesajele la un public destul de larg, însă Jean-Gabriel se întreabă cum este posibil, cu toate acestea, ca cei doi să renunţe la a mai face film şi să recurgă la mişcări de guerilla pentru promovarea propriilor concepte politice? O explică chiar Ulrike Meinhof, care menţionează în film despre certitudinea că politica creşte din ţeava unei arme, aceasta justificând că strada este un loc liber de exprimare, iar protestele au deplină legitimitate în momentul în care este limitată exprimarea în presa scrisă sau la televizor de către cei care le controlează.
 
Une jeunesse allemande / Tineretul German prezintă frământările unei generaţii care a dat naştere unui curent care a plătit existenţa de câteva decenii prin morţile subite ale celor care l-au înfiinţat. Jean-Gabriel Periot compară generaţia tinerilor de azi cu a celor de acum 40 de ani, despre care mărturiseşte cu invidie că aveau curajul să viseze şi să creadă în idealurile lor până la capăt. Une jeunesse allemande / Tineretul German este despre nişte tineri care cred într-un ideal şi care pun umărul în a opri represiunea capitalistă. Aceştia sunt ferm convinşi că democraţia este răul cel mai mic, iar prin binele suprem ei fac apel la identificarea unui lider autoritar.


Descarcă sinopsisurile filmelor, TIFF 2015 aici..

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus