Dacă priviţi tripticul acela, veţi observa că Eminem este, de la distanţă, personajul cel mai puţin simpatic: nu cerşeşte înţelegere precum Dean, nu are transparenţa emoţionantă a lui Travolta. În mers, îşi ţine capul vîrît între umeri şi spinarea sa pare încordată, de parcă s-ar aştepta oricînd la o lovitură. Ochii săi sînt gravi, uşor bulbucaţi, ostili; ceremonialul bătăliilor hip-hop (chiar aşa se numesc - "bătălii") îţi cere să susţii în tăcere privirea unui adversar care îţi aruncă în faţă cele mai bine formulate, legate şi rimate invective de care e capabil, şi dacă nu cîştigi bătălia, nu vei prinde niciodată un contract cu o casă de discuri, vei muri pe 8 Mile Road, adică la frontiera dintre oraş şi suburbii, dintre undeva şi nicăieri. E chiar o chestiune de viaţă şi de moarte, deşi sună ca o distracţie de cartier - băieţi care, în loc să-şi compare atributele masculinităţii - ale cui sînt mai mari -, preferă "să se spargă în rime" - ale cui sînt mai tari. Dar filmul ne arată că pentru aceşti băieţi, cuvintele reprezintă totul. Dacă vrei să impresionezi o fată, trebuie să ştii să le foloseşti. Dacă vrei să desfiinţezi pe cineva, e suficient să spui că n-are vocabular. Toate astea s-ar putea să-i surprindă pe părinţii care se dau de ceasul morţii pentru că odraslele lor idolatrizează un golan ca Eminem. Adevărul este că Eminem e un model mult mai bun decît toţi eroii aceia, de la "Dirty Harry"-Clint Eastwood încoace (şi în jos, din ce în ce mai jos), care stăpîneau cu mare greutate un vocabular de zece cuvinte şi, după ce-l articulau cu chiu, cu vai, pe cel de-al zecelea, oftau din rărunchi şi îşi continuau discursul cu ajutorul unui Magnum 44. Magnumul acela era salvarea lor şi - din punctul de vedere al lui Eminem, care le-ar fi explicat sclipitor unde să şi-l bage - dovada jalnică a faptului că ei nu pot să se exprime. În timp ce el poate. Oho!
Poate că merita un film mai interesant decît 8 Mile - ceva mai puţin hollywoodian, mai abraziv şi mai inflamabil. Jimmy e mai accesibil decît interpretul său. Nu ştiu cît de reale sînt misoginismul şi homofobia de care a fost învinuit Eminem, dar ştiu că filmul nu şi-a propus să investigheze; dimpotrivă, filmul a măturat majoritatea ungherelor unde marele public ar fi riscat să dea peste urme de gunoi. Dar, chiar pentru că e un produs hollywoodian - solid, satisfăcător, familiar -, 8 Mile ar putea fi o bună introducere, pentru cei care nu ştiu cum să ia hip-hopul, dar simt că e mai mult decît teribilism şi obscenitate. Fiţi atenţi la Eminem, cînd e într-un autobuz, cu ciornele în faţă, cu ochii cît cepele, bătînd tactul cu pixul, gata să înhaţe poezia care va trece pe lîngă geamul jegos. N-are cum să nu treacă şi n-are cum să-i scape. Deşi e vulnerabil în bătălii, pentru că e alb, adică un rapper "fals ca o femeie gonflabilă", e un artist autentic. Înţelegem de ce e atît de bun: furia celorlalţi a devenit un fel de obligaţie - sînt negri, sînt datori să protesteze -, în timp ce protestul lui se îndreaptă şi împotriva celorlalţi protestatari, care nu vor să-l accepte, furia lui e de două ori mai mare. Dar oricît de furioase ar fi bătăliile, există acolo şi alte emoţii - curtoazia duelistului care nu se clinteşte pînă cînd adversarul nu şi-a terminat muniţia, solidaritatea unor oameni care trăiesc cel mai intens prin cuvînt şi muzică.