"Am încercat, pe cât posibil, un echilibru în diversitate, pornind, bineînţeles, de la criteriul valorii. Un balans între nume consacrate şi descoperiri. Dăm cuvântul şi tinerelor femei-regizor. Şi, pentru că linia dintre ficţiune şi non-ficţiune este constant pusă sub semnul întrebării, două din cele şase filme din Competiţie sunt documentare. Cinemaul de calitate nu se rezumă la gen", a declarat Ionuţ Mareş, selecţionerul competiţiei Ceau, Cinema!
Prezentat în cadrul festivalurilor DOK Leipzig şi One World Romania, Himmelverbot / Outside, regizat de româno-germanul Andrei Schwartz, aduce în prim-plan un personaj spectaculos tocmai eliberat din închisorile româneşti şi lansează, indirect, delicata întrebare: Cât de uşor ne lăsăm manipulaţi de poveşti şi de cinema?
Filmat în Cuba şi având în centru o relaţie specială dintre o mamă în vârstă şi fiul ei matur, atins de Sindromul Down, emoţionantul - dar discretul - documentar Casa Blanca este debutul recent al cineastei poloneze Aleksandra Maciuszek, prezentat în competiţia internaţională a Festivalului Visions du Reel din Elveţia.
A doua regizoare din Competiţie este tânăra cineastă maghiară Virág Zomborácz, al cărei debut, Utóélet / Afterlife, prezentat şi la Festivalul de la Palm Springs, este o subtilă şi inteligentă comedie neagră despre încercările unui tânăr de a scăpa de prezenţa fantomei tatălui său dominator.
Wojciech Smarzowski este unul dintre cei mai îndrăzneţi regizori polonezi, iar cel mai nou lungmetraj al său, teribilul Pod mocnym aniolem / The Mighty Angel, cu patru nominalizări la Premiile Filmului Polonez, propune o viziune mai puţin triumfalistă asupra ţării sale, prin prisma unui scriitor dependent de alcool.
Câştigător a trei premii la Festivalul Internaţional de Film de la Karlovy Vary, Szabadesés / Free Fall , noua provocare lansată de cineastul maghiar György Pálfi, este o colecţie neaşteptată de câteva poveşti de bloc "altfel", fiecare încadrată într-un gen cinematografic uşor de recunoscut şi savurat.
Prezentat în 2014 în cadrul Semaine de la Critique la Cannes şi recenzat elogios de revistele Cahiers du Cinema şi Positif, Haganenet / The Kindergarten Teacher, al doilea lungmetraj al scriitorului şi cineastului israelian Nadav Lapid, este o experienţă cinematografică intensă, care intrigă şi creează un disconfort plăcut, pornind de la relaţia dintre o educatoare şi un copil dotat cu darul poeziei.
Actriţa Andreea Vasile (De ce eu?) şi criticii de film Lucian Maier şi Cinesseur alcătuiesc juriul competiţiei Ceau, Cinema! care va decerna, cu sprijinul Kathrein România, Marele Premiu în valoare de 1000 de euro, secondaţi fiind de spectatorii care vor vota Premiul Publicului în valoare de 500 euro.
Ceau, Cinema! este organizat de Asociaţia Marele Ecran şi Asociaţia Pelicula Culturală şi este primul festival din Timişoara dedicat filmului european. Evenimentul este realizat de voluntari, cu sprijinul unor companii şi instituţii locale: Vitas România, Kathrein România, Primăria Timişoara, Direcţia Judeţeană de Cultură Timiş, Primăria Gottlob, Institutul Francez din Timişoara, Centrul Cultural German, Leipzig DOK, Grolsch, [e-spres-oh], Smithfield România, Adler România, Storm Media, Electronic Resistance. La identitatea vizuală a festivalului au contribuit Balamuc (Loc de joacă ş-altele), Super Smooth Studio şi Lia Rădoi. Parteneri media: Ziarul Metropolis, Radio Timişoara, TVR Timişoara, TION, Agenda, KissFm, Liternet.
Mai multe informaţii la www.ceaucinema.ro, www.facebook.com/ceaucinema, www.tweeter.com/ceaucinema