Atipica poveste de dragoste regizată de Ildiko Enyedi în A.D. 2017 transmite o emoţie extrem de puţin populară, o insinuare a unei stări de asceză (ca pregătire) fără de care nu poţi primi întreaga bucurie a întâlnirii cu "sufletul-pereche". Drumul spre asceză e presărat şi aici cu capcane pe care unii le-ar numi "frumuseţe străină" (o fostă iubită - în cazul lui; fantasme soppy sau erotic-hardcore - în cazul ei). Şi, tot capcană, gândul că eşti stăpân absolut pe propriul trup, că sufletul nu există, că-ţi poţi face felul atunci când ceea ce ţi se-ntâmplă nu-ţi vine la socoteală. La final, cei doi îndrăgostiţi trăiesc pentru întâia oară serenitatea pe care, fiecare dintre ei, o cunoscuse în vis doar. Acelaşi vis, aveau să descopere, în care el e un cerb, iar ea o căprioară ce se adapă din apa unui pârâu, într-o zi geroasă de iarnă. Şi ce frumoasă simetrie: el cu braţul stâng paralizat, este ocrotit de ea, cu braţul stâng bandajat după tentativa (eşuată) de sinucidere. Din prea multă dragoste, fireşte. Poate prea convenţional condus către happy end, Testről és lélekről / Despre trup şi suflet mi-a amintit de mirarea şi necuvintele versurilor lui Nichita Stănescu:
Dacă te trezeşti,
iată până unde se poate ajunge:
Deodată ochiul devine gol pe dinăuntru
ca un tunel, privirea
se face una cu tine.
Iată până unde se poate ajunge
privirea, dacă se trezeşte:
Deodată devine goală, aidoma
unei ţevi de plumb prin care
numai albastrul călătoreşte.
Iată până unde poate ajunge
albastrul treaz:
Deodată devine gol pe dinăuntru
ca o arteră fără sânge
prin care peisajele curgătoare ale somnului
se văd ...
iată până unde se poate ajunge:
Deodată ochiul devine gol pe dinăuntru
ca un tunel, privirea
se face una cu tine.
Iată până unde se poate ajunge
privirea, dacă se trezeşte:
Deodată devine goală, aidoma
unei ţevi de plumb prin care
numai albastrul călătoreşte.
Iată până unde poate ajunge
albastrul treaz:
Deodată devine gol pe dinăuntru
ca o arteră fără sânge
prin care peisajele curgătoare ale somnului
se văd ...