octombrie 2017
Festivalul de Teatru Poveşti, Alba Iulia, 2017
Augusto Boal spunea că oricine poate face teatru, chiar şi actorii. Şi că teatrul poate fi făcut peste tot, chiar şi într-un teatru.

Alba Iulia nu are alt teatru în afară de "Prichindel", care organizează festivalul internaţional "Poveşti", aflat la a douăsprezecea ediţie, şi, cu siguranţă, în perioada 9 - 15 octombrie 2017, teatrul e peste tot în oraş - nu doar în teatru.

În ziua de 10 octombrie 2017, programul începe la ora 10 (dacă ieri a fost de două ori douăzeci, azi e de două ori zece), cu un spectacol al Teatrului Ariel din Tîrgu-Mureş: Nemaipovestita scufiţă roşie, regia Gavril Cadariu.


(foto: Anca Iacob)
La ora 12.00, Art Café din Alba Iulia e gazda unei conferinţe de presă. Discuţia este moderată de Oana Leahu (regizor, decan al Universităţii de Arte din Tîrgu-Mureş, Facultatea de Arte în Limba Română), care, cu mult aplomb, fler şi vervă, imprimă o atmosferă prietenoasă şi relaxată întregii conversaţii. Îi avem azi în faţă pe Daniel Pop, pe Elsa Pessey şi Oana Merdariu, însoţiţi, la scurtă vreme, de A.G. Weinberger.



Daniel Pop şi Elsa Pessey urmează să danseze în Nuit Parisienne, seara, iar A.G. Weinberger, cunoscutul muzician, îşi lansează volumul Singular, tot seara. Remarc atmosfera plăcută a acestei "Cafele cu tâlc", după care, după masa, ajung la atelierul (căci teatrul e peste tot în acest festival - au loc ateliere, discuţii, expoziţii) de mânuire de marionete condus de Nuţi şi Sorin Dorobanţu, actori mânuitori.




Seara, după ce asist la dialogul Cătălin Ştefănescu - Marcel Iureş organizat în cadrul festivalului, alerg la Nuit Parisienne, un spectacol de teatru-dans. Îmi fac o promisiune nedeontologică: deşi îl ştiu pe Dani (Pop) de pe vremea când, licean fiind, juca în graffiti.drimz de Alina Nelega, voi scrie despre Nuit Parisienne câteva cuvinte, fiindcă mi-a plăcut.


(foto: Mihai Lazăr)

Dincolo de informaţiile din caietul-program, care rămân doar atât - informaţii -, spectacolul de dans produs de 4everfilms productions merită văzut şi simţit. Daniel Pop şi Elsa Pessey se mişcă cu graţie şi concentrare. Remarc "şcoala" lui Gigi Căciuleanu în ceea ce-l priveşte pe Daniel Pop, dar şi un stil propriu care, cu siguranţă, merită studiat. Elsa Pessey vine dintr-o zonă complementară şi susţine cu brio numere de dans solicitante. Profesionalismul dansatorilor devine şi mai vizibil în partea a doua a spectacolului, care doreşte să urmărească societatea actuală şi problemele sale la nivel cotidian.

Remarc costumele simple şi maleabile (Hisako Tanaka - Margaux Padilla), coregrafia inteligentă şi bine construită (Daniel Pop) şi regia tehnică (Korossy Csaba).

Nuit Parisienne este compus din patru momente coregrafice, dintre care cel mai reuşit mi s-a părut ultimul: De(s)passes, care se ocupă de "răscrucea de drumuri şi decizii în viaţa unui adult", după cum ne informează caietul-program. Momentul are ritm, tensiune, conflict şi este foarte bine condus de cei doi parteneri de scenă.

Urmează, pentru mulţi dintre oamenii de teatru invitaţi la Alba Iulia, excursii în Art Café sau în Downtown, la... "poveşti". Iată, oraşul e viu, are şi viaţă de noapte, şi, cu siguranţă, e animat de unul dintre cele mai prietenoase festivaluri din ţară. Boal avea, din nou, dreptate, când spunea că teatrul n-are nimic de-a face cu clădirile sau cu alte tipuri de construcţie fizică. Teatrul e peste tot.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus