martie 2018
Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF, 2018
Despre identitate, apartenenţă şi adevăruri personale

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF este onorat să anunţe, cu ocazia celei de-a opta ediţii (2018), începutul unei colaborări inspiraţionale cu prestigiosul Festival de Film de la Sarajevo, cel mai important festival de film din sud-estul Europei. Aşa cum şi-a obişnuit publicul în ultimii ani prin parteneriatele cu alte festivaluri europene de anvergură, BIEFF va prezenta o selecţie de scurtmetraje impresionante din secţiunea European Shorts de la Sarajevo, curatoriate în jurul temei Identity and Belonging. Programul va fi reprezentat în Bucureşti de selecţionera Bianca Lucas, care va face parte şi din Juriul Competiţiei Internaţionale BIEFF 2018.

În Competiţia Internaţională, o parte dintre filmele multi-premiate în circuitul festivalier internaţional, dar proiectate pentru prima dată în România, confruntă fără ocolişuri informaţiile deseori îndoielnice prezentate în mass-media, scormonesc în străfunduri şi disecă suprafaţa spre a scoate la iveală adevărul ascuns. Programul A Lie That Tells the Truth aruncă o privire tăioasă asupra surselor noastre de informare şi a modurilor în care consumăm realitatea mediată şi întoarce limbajul manipulării împotriva lui însuşi, într-o vreme în care ficţiunea bate adevărul iar veridicitatea ştirilor este şi ea subiect de ştiri.

Într-un final ne întrebăm totuşi: la al cui adevăr ne raportăm? Suntem înconjuraţi de poveştile celor din jurul nostru: câte poveşti, atâtea realităţi. Iar în oraşele contemporane, care ne modelează experienţa urbană şi pe care la rândul nostru le modelăm cu identităţile noastre, întregul conglomerat de probleme legate de multi-etnicitate, (in)toleranţă şi sentiment al apartenenţei are un sens adânc înrădăcinat în realitate. Programul tematic Identity and Belonging explorează aceste subiecte prin prisma identităţilor personale, sociale, naţionale interconectate, plimbându-se cinematografic prin oraşe ale prezentului în continuă transformare, prin spaţii de recreere şi refugiu atemporale sau localităţi blocate în trecut, în care ne trasăm şi reconfigurăm propriile istorii.

Identity and Belonging: Sarajevo Film Festival Theme Program

Folosind în stilul său unic tehnica colajului, Ulu Braun - unul dintre cineaştii recurenţi în selecţia BIEFF - creează în The Hostel un spaţiu aflat la întretăierea dintre realitate şi realitatea virtuală, unde oameni din trecut şi din prezent, fie ei creaturi mitologice sau persoane reale, şi artefactele lor, se suprapun pe imagini ale unei naturi dramatice. Clădirea dărăpănată a unui han atemporal se află la confluenţa acestui peisaj politic şi social, undeva în Europa. "Acest colaj video combină mituri preluate din cultura pop şi filmele western, poveşti biblice, cultura moto şi deşeurile produse de civilizaţie cu elemente culturale, rezultând într-o critică subtilă şi fascinantă a civilizaţiei noastre, cu rezonanţe pe termen lung." (Juriul Competiţiei Naţionale la Festivalul Internaţional de Scurtmetraj de la Oberhausen 2017, care i-a acordat Marele Premiu)


Trecem în universul citadin al jocurilor pe computer, unde regizorul Jonathan Vinel (un alt favorit al BIEFF) spune în Martin Cries (a cărui premieră internaţională a avut loc în Competiţia de Scurtmetraj a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin) o poveste plină de tandreţe, ascunsă sub o carcasă de violenţă şi mânie. Suntem invitaţi să ne imaginăm cum, într-o bună zi, constatăm că toţi prietenii ne-au dispărut. Atât Martin cât şi locurile prin care îşi caută prietenii pierduţi sunt imagini generate de computer, dar vocea care le însoţeşte e caldă, tandră şi profund umană, dând naştere unui contrast puternic. Prietenia e ca un far într-o mare a ostilităţii urbane, motiv pentru care absenţa prietenilor provoacă furie şi reacţii violente. Şi totuşi, ca un adevărat personaj din jocurile pe calculator, Martin promite, nouă şi lui însuşi, că îşi va căuta prietenii toată viaţa şi că nu va muri niciodată.


Ce înseamnă azi să fii patriot? Într-un tempo ritmat, împrumutat de la varianta omonimă din muzică, Polonaise, de Agnieszka Elbanowska, analizează fără menajamente percepţia oamenilor asupra patriotismului. Un concurs plănuit să aibă loc de Ziua Independenţei într-un orăşel polonez are misiunea să găsească patriotul numărul unu al regiunii. Filmul e construit cu precizie şi cu o doză bună de umor: juraţii reprezintă la scară redusă societatea poloneză, concursul e un fel de Polonezii au talent, iar concurenţii se întrec pe ei înşişi în a-şi demonstra dragostea de patrie. În final, cel mai patriot dintre ei pleacă acasă cu un televizor de fabricaţie japoneză, iar spectatorul rămâne cu un râs amar văzând ridicolul în care cade patriotismul împins dincolo de semnificaţia de identitate şi sens al apartenenţei. În afară de Sarajevo, Polonaise a participat în numeroase alte festivaluri importante: Tampere, Palm Springs, Vilnius etc.


La marginea unui cartier din Le Port (Insulele Réunion), regizorul Johannes Frese e abordat de un adolescent care îi cere un euro, apoi îl atacă din senin cu o sticlă. În Titan, autorul deplasează centrul de interes de la propria experienţă a nefericitei întâlniri către povestea atacatorului. Îl caută pe tatăl băiatului, vizitează familia, stă de vorbă cu ei. "Un film construit ca un colaj captivant, din interviuri revelatoare şi percepţii tăcute, care ne pune în faţa unor spaţii albe la care suntem chemaţi să reflectăm necontenit şi să le găsim conţinutul. Un film despre injustiţia sistemică şi capacitatea sa toxică de a se auto-reproduce." (Festivalul de Film Documentar de la Kassel - Menţiune Specială)



A Lie That Tells the Truth: International Competition

Unul dintre artiştii favoriţi ai BIEFF, Roee Rosen, revine în Competiţia Internaţională cu un film ludic şi tăios de politic: un manifest suprarealist în două acte debordând de creativitate, The Dust Channel, prezentat la Festivalul de Film Documentar FIDMarseille şi la Documenta 14. Cu o structură de operetă cântată, filmul urmăreşte procesul de degenerare a statului/societăţii ilustrat printr-un cuplu burghez cuprins de misofobie atunci când murdăria le invadează apartamentul aseptic. Dând frâu liber dorinţelor reprimate, psihanaliza simbolică se transformă în politic - contaminarea Israelului de refugiaţi africani. Aspiratorul ca purificator al statului, robusteţea aparatului alias forţa militară, consumerismul ca naţionalism; toate devin metafore simbolice în imaginarul propus de Roee Rosen.


Din ape limpezi şi liniştite, o barcă pescuieşte o vestă de salvare portocalie. Alăturându-se altor veste abandonate, pluteşte în derivă ca o ancoră narativă către o imensă groapă de gunoi, unde se alătură unei grămezi infinite de alte poveşti uitate de vieţi întrerupte în călătoria lor către o lume nouă. În acest cimitir al migraţiei, o sperietoare de ciori stă de pază. Împotriva intruşilor? Sau a judecăţii istoriei? Liniştea mormântală vorbeşte mai tare decât cuvintele şi, pe măsură ce soarele se apropie de asfinţit, îşi fac apariţia semnale luminoase ce proclamă integrarea sufletelor pierdute într-un nou strat al unei geologii metaforice a secolului 21. Cu 8th Continent, ce a avut premiera internaţională în Competiţia de Scurtmetraj a Festivalului de Film de la Veneţia, Yorgos Zois aduce din nou în atenţie situaţia intolerabilă în care se află mase mari de oameni, oferind o elegie poetică destinului lor tragic. Yorgos Zois va fi prezent la BIEFF cu sprijinul Fundaţiei Culturale Greceşti.


Câştigător al Tiger Award pentru Scurtmetraj la Rotterdam, Rubber Coated Steel este un procedural criminalistic care reconsideră procesul împotriva soldaţilor israelieni acuzaţi de uciderea adolescenţilor Nadeem Nawara şi Mohamad Abu Daher. În spaţiul unui poligon de tir sunt analizate frecvenţele de sunet din înregistrări video pentru a demonstra că s-a folosit muniţie adevărată în locul gloanţelor de cauciuc. Pe fondul liniştii asurzitoare, în subtitluri ale unor transcrieri din sala de judecată citim cum procurorii îşi construiesc cazul şi suntem martorii (in)abilităţii reductive a procedurilor legale (şi a jargonului specific) în stabilirea Adevărului. Întru salvarea unei umanităţi zdrobite de dovezi statistice, artistul vizual Lawrence Abu Hamdan oferă o perspectivă revelatoare asupra dezechilibrului dintre sistemele de putere şi victimele lor. Abu Hamdan este unul dintre cei mai apreciaţi artişti contemporani, fiind desemnat câştigătorul prestigioaselor Abraaj Group Art Prize (2018) şi Nam June Paik Award (2016).



Au fost puse în vânzare abonamentele de 5 intrări (nenominale), valabile pentru proiecţiile de competiţie şi programele tematice, la preţul de 40 de lei, şi abonamentele de festival (nominale), valabile pentru toate proiecţiile şi evenimentele BIEFF 2018, la preţul de 90 de lei. Acestea pot fi achiziţionate pe site-ul Eventbook.

Cea de-a opta ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF va avea loc între 26 martie şi 1 aprilie 2018, la Cinema Muzeul Ţăranului şi Cinema Elvire Popesco.
Organizatori: Asociaţia Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM
Co-finanţat de: Centrul Naţional al Cinematografiei şi Administraţia Fondului Cultural Naţional
Cu sprijinul: Institutul Cultural Român, Muzeul Naţional al Ţăranului Român, Ambasada Franţei, Institutul Francez, Goethe-Institut, Ambasada Regatului Ţărilor de Jos, Swiss Sponsors' Fund, Ambasada Elveţiei, Ambasada Canadei, Fala Português, Institutul Italian de Cultură, Fundaţia Culturală Greacă, Ambasada Libanului, Ambasada Argentinei, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Universitatea Naţională de Arte
Susţinut de: Quinzaine des Réalisateurs - Cannes Film Festival, Berlinale Forum Expanded, Arsenal - Institute for Film and Video Art, International Film Festival Rotterdam, Sarajevo Film Festival, International Short Film Festival Oberhausen, IDFA International Documentary Film Festival Amsterdam, Tampere Film Festival, Centre Pompidou, Cinedans - Dance on Screen Festival Amsterdam, Le Fresnoy - Studio National des Arts Contemporains, EYE Film Institute Netherlands, Swedish Film Institute, Norwegian Film Institute, Luxbox, Sixpackfilm Austria, LIMA, LUX, Video Data Bank, Swiss Films, Portugal Film, Agência - Portuguese Short Film Agency, AV-arkki, Some Shorts
Sponsori: Cinelab România, Nikon | Parteneri de ospitalitate: TH Hotels, Sky Tour
Partener logistic: TNT | Partener digital: Canopy | Bilete prin: Eventbook
Văzut de: Radio Guerrilla
Parteneri media: Radio România Cultural, HotNews.ro, Cinemagia, Zile şi Nopţi, Cinemap, Scena9, CINEPUB.ro, Observator Cultural, Revista ARTA, BRRlog, Liternet, Ziarul Metropolis, Revista Zeppelin, SUB25, ART7, GLAMOUR, A List Magazine, IQads, The Institute, All about Romanian Cinema, Film Menu, Acoperişul de Sticlă, Dissolved Magazine, Bucharest City App, Film New Europe
Partener monitorizare media: ZeList Monitor


0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus