martie 2018
Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF, 2018
Programul de competiţie BIEFF 2018 Embracing the Female Gaze înfruntă tabuuri şi false pudori, sfidează reguli şi pătrunde într-un spaţiu deopotrivă conştient şi subconştient. Trăind ghidaţi de noţiuni prefabricate despre identitatea sexuală - a noastră şi a altora, acestea au devenit conexiuni mentale inconştiente, aproape instinctuale. Filmele din acest program propun o deconstrucţie şi o re-examinare a relaţiei dintre cuvânt, imagine şi semnificaţie. Cu inteligenţă şi atenţie, creatorii lor ne fac să înţelegem că, pentru a putea îmbrăţişa cu adevărat noi conotaţii, este necesară micşorarea distanţei dintre spectator şi film.


Yann Gonzalez porneşte în seducătorul Islands de la scenariul tipic al filmelor horror în care dorinţa sexuală este pedepsită de un personaj monstruos. Într-o turnură meta-cinematică, filmul devine din duşman prieten, un prieten prin care fantezii emancipate dau naştere una alteia şi se ranforsează reciproc. Regizorul explorează întreg spectrul de plăceri carnale şi cinematice: a privi, a stârni, a trăi de unul singur fantezia, până la a deveni parte din fantezie. Dizolvând limitele dintre spectacol şi spectator, regizorul lasă loc explorării reale a sexualităţii, dorinţa trece dincolo de reguli, iar masculinul şi femininul se modelează reciproc. Islands este câştigătorul Queer Palm Award la Festivalul de Film de la Cannes 2017 şi al Marelui Premiu la Curtas Vila do Conde 2017.


What Happened to Her este o explorare criminalistică a obsesiei noastre culturale pentru imaginea cadavrelor feminine pe ecran. Combinând secvenţe din filme de ficţiune şi din seriale TV poliţiste cu experienţa unei actriţe distribuite în roluri de cadavru, regizoarea Kristy Guevara-Flanagan realizează o meditaţie critică asupra acestei obsesii. Naraţiunea vizuală a genului, consolidată prin repetiţie insistentă şi penetrantă, se dezvăluie ca un tablou vivant atent structurat. În acelaşi timp, experienţele de fizic invadat şi de exploatare povestite de vocea actriţei destramă iluzia. Rezultatul goleşte de conţinut un clişeu filmic care revine mereu, cu atracţie magnetică.


Into All That Is Here continuă prin a deconstrui "experienţele umane de bază printr-o combinaţie de zgomot, imagini şi cuvinte", după cum celebra artistă vizuală Laure Prouvost însăşi spune într-un interviu pentru revista Sleek. "Încercam să traduc emoţia [...]. Am vrut să explorez ideea de plăcere şi de anxietate. Această creaţie a fost o îndelungă metamorfoză. Dintr-o dată, sapi această gaură şi apoi împrumuţi perspectiva unei insecte ieşind din cocon, care vrea să înghită tot ce vede şi apoi moare încet, consumată până la epuizare de propriul său consum. Este un comentariu asupra umanităţii şi a modului în care consumăm imagini." Filmul este prezentat la BIEFF cu sprijinul LUX şi a avut premiera la prestigiosul Festival Internaţional de Film de la Rotterdam.


Juriul Competiţiei Internaţionale BIEFF 2018

BIEFF este onorat să aibă alături în demersul său curatorial şi educaţional o serie de profesionişti de renume ai industriei cinematografice şi ai lumii artelor vizuale, cu experienţă ca selecţioneri şi manageri pentru festivaluri şi instituţii prestigioase. Anul acesta, Juriul Competiţiei Internaţionale BIEFF 2018 este alcătuit din: Angelika Ramlow - reprezentantă Berlinale Forum Expanded şi Arsenal Institute for Film and Video Art; Bianca Lucas - selecţioneră a programului European Shorts în cadrul Festivalului de Film de la Sarajevo şi regizoare; Cristian Neagoe - curator Street Delivery, manager al Fundaţiei Cărtureşti. Cei trei vor viziona cele cinci programe de competiţie şi vor decide premiile care se vor decerna sâmbătă, pe 31 martie 2018, de la ora 20:00, la Cinema Muzeul Ţăranului.

Seminar BIEFF 2018: Meet the Experts

Anualul seminar The Lifespan of Cinematic Experimentation va fi o întâlnire de neratat în cadrul căreia participanţii vor învăţa din experienţa unor profesionişti ai industriei, invitaţi speciali ai festivalului: juratele Angelika Ramlow şi Bianca Lucas, alături de Ulrich Ziemons, curatorul programului Berlinale Spotlight: Forum Expanded în cadrul BIEFF 2018. Întâlnirea are loc sâmbătă, pe 31 martie 2018, de la ora 16:30, în foaierul Institutului Francez din Bucureşti (Bd. Dacia, nr. 77). Intrarea este liberă în limita spaţiului disponibil, de aceea vă rugăm să vă înscrieţi la [email protected].

Program Special Romanian Cinematic Experiments

Fidel misiunii sale de a promova experimente cinematografice româneşti şi tânăra generaţie de artişti vizuali, BIEFF 2018 aduce în atenţia publicului un program cu 10 dintre cele mai recente scurtmetraje şi eseuri video autohtone, în programul Romanian Cinematic Experiments.


Filmat în perioada călătoriilor realizate între România şi Statele Unite ale Americii pe o durată de cinci ani, States Uprooted conţine imagini şi sunete din arhiva personală a regizoarei, în format analog şi digital. Filmul încearcă astfel să ofere o altă perspectivă asupra identităţii şi a definirii ei în cele două ţări. Abordarea Ioanei Ţurcan a conceptului de tranziţie debutează cu un ritual ocult practicat de bunica ei şi continuă până la atingerea unora dintre cele mai fragile "tranziţii" ale prezentului: condiţia femeii, imigraţia, feminitatea în sport, revolta împotriva puterii politice.

Eseul video al Alexandrei Gulea aprofundează singurătatea, sărăcia şi depresia prin dezvoltarea poveştii tragice a unui băiat din Valea Jiului care se sinucide din cauza absenţei mamei lui, poveste care devine un semnal de alarmă ce oferă detalii îngrijorătoare. Naratorul omniscient şi distant poate fi auzit citind texte din presă care relatează despre sinuciderea băiatului, asigurând un fundal sonor de impact portretului cinematografic observaţional al micului oraş şi comunităţii lui. Valea Jiului Notes reprezintă o contra-direcţie a iconicelor simfonii cinematografice dedicate oraşelor, prin care regizoarea deplânge o localitate defavorizată şi îi ridică pe locuitorii săi la rang de eroi.


În Brief conversation about the d word, un interviu lent în care două voci prezintă înţelesurile şi ipostazele depresiei este conturat vizual printr-o serie de materiale de arhivă ingenios editate, aproape orchestrate, ce prezintă animale având diferite reacţii. Vizualul filmului oferă un înveliş organic informaţiei auditive, combinând ritmul interviului cu cel neliniştitor al animalelor. Miza regizoarei Teona Galgoţiu este aceea de a oferi specificitate unui termen comun, însă rămas vag: depresia.


Activitatea artistică a Nonei Inescu este centrată pe relaţia corpului uman cu mediul înconjurător şi redefinirea subiectului în cheie postumanistă. În lucrarea ei video Where Touch Begins, We Are, dintre toate simţurile, simţul tactil este cel care produce intimitate. În această cheie, atingerea poate transfigura atât limitele individualităţii, cât şi pe cele ale obiectelor în interacţiune. Construind un limbaj bazat pe senzualitate, corpul uman se poate extinde infinit prin atingere. (Diana Marincu, Art Encounters 2017)

Propunerea din Adore, de Cristian Fierbinţeanu, este cea a unui paradox geografic/religios, atât utopic cât şi distopic, progresist şi disfuncţional în acelaşi timp. Estetica filmului, cu tuşele sale stridente şi suprarealiste, combină simboluri religioase cu imagini preluate din genul SF, alăturare închegată de un fundal sonor care constă într-o adaptare muzicală contemporană a unei predici. Atât conceptul scurtmetrajului cât şi abordarea regizorală oferă o valenţă post-modernistă ce face din Adore un proiect audiovizual provocator pe două planuri: cinematografic şi ideologic.


Abonamentele de festival şi biletele individuale la proiecţiile de competiţie şi programele speciale BIEFF 2018 pot fi achiziţionate pe site-ul Eventbook. Informaţii despre aceste programe sunt disponibile pe www.bieff.ro. Lungmetrajele vor fi anunţate în curând.

RSVP la evenimentul de Facebook BIEFF 2018 unde pot fi urmărite noutăţile festivalului.
_____

Cea de-a opta ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF va avea loc între 26 martie şi 1 aprilie 2018, la Cinema Muzeul Ţăranului şi Cinema Elvire Popesco.
Organizatori: Asociaţia Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM
Co-finanţat de: Centrul Naţional al Cinematografiei, Administraţia Fondului Cultural Naţional, Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale
Cu sprijinul: Institutul Cultural Român, Muzeul Naţional al Ţăranului Român, Ambasada Franţei, Institutul Francez, Goethe-Institut, Ambasada Regatului Ţărilor de Jos, Ambasada Elveţiei, Ambasada Canadei, Fala Português, Ambasada Libanului, Institutul Italian de Cultură, Fundaţia Culturală Greacă, Ambasada Argentinei, CEREFREA Villa Noël, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Universitatea Naţională de Arte
Susţinut de: Quinzaine des Réalisateurs - Cannes Film Festival, Berlinale Forum Expanded, Arsenal - Institute for Film and Video Art, International Film Festival Rotterdam, Sarajevo Film Festival, International Short Film Festival Oberhausen, IDFA International Documentary Film Festival Amsterdam, Tampere Film Festival, Centre Pompidou, Cinedans - Dance on Screen Festival Amsterdam, Le Fresnoy - Studio National des Arts Contemporains, EYE Film Institute Netherlands, Swedish Film Institute, Norwegian Film Institute, Luxbox, Sixpackfilm Austria, LIMA, LUX, Video Data Bank, Swiss Films, Portugal Film, Agência - Portuguese Short Film Agency, AV-arkki, Some Shorts
Sponsori: Swiss Sponsors' Fund, Cinelab România, Nikon, Noumax, MDV Audio Studio, Aqua Carpatica, Domeniile Sâmbureşti, Ursus, Jägermeister
Parteneri de ospitalitate: TH Hotels, Shift Pub, Lente, Lokal, Sky Tour
Partener logistic: TNT | Partener digital: Canopy | Bilete prin: Eventbook
Văzut de: Radio Guerrilla
Parteneri media: Radio România Cultural, HotNews.ro, Cinemagia, Zile şi Nopţi, Cinemap, Scena9, CINEPUB.ro, Observator Cultural, Revista ARTA, BRRlog, Liternet, Ziarul Metropolis, Revista Zeppelin, SUB25, ART7, GLAMOUR, A List Magazine, IQads, The Institute, All about Romanian Cinema, Film Menu, Acoperişul de Sticlă, Dissolved Magazine, Bucharest City App, Film New Europe
Partener monitorizare media: ZeList Monitor
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administraţiei Fondului Cultural Naţional. AFCN nu este responsabilă de conţinutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanţării.


0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus