O bună parte din proiecţii au fost sold out: printre acestea se numără cele din Competiţia Internaţională, concepută anul acesta sub semnul a cinci teme de acută relevanţă pentru societatea contemporană - A Lie That Tells the Truth, Human Nature / Mother Nature, (Self)Portrait of the Artist as a Young Man, Embracing the Female Gaze, Intimacy in the Digital Age. Au fost proiectate în competiţie 26 de scurtmetraje care demontează cu îndrăzneală şi fără compromisuri prejudecăţile omniprezente în discursurile din mass-media, reflectând asupra alterităţii şi propunând noi metode prin care ne putem identifica cu cei din jurul nostru.
Parteneriatele BIEFF, unice în ţară, cu câteva dintre cele mai importante festivaluri europene de film au revenit anul acesta, cu noutăţi substanţiale şi cu aceeaşi invitaţie adresată publicului de a demonta barierele din calea conexiunilor umane:
Quinzaine des Réalisateurs Cannes: proiecţiile Bruno Dumont;
Berlinale Spotlight: Forum Expanded;
Sarajevo Film Festival: Identity and Belonging;
International Film Festival Rotterdam: A Dutch Perspective.
Mulţumim tuturor partenerilor BIEFF pentru sprijinul lor în realizarea acestor programe; publicului, pentru prezenţa numeroasă şi implicarea în dezbateri; şi tuturor invitaţilor festivalului, care ne-au fost alături săptămâna trecută.
De asemenea, ne-am bucurat împreună cu publicul de primirea călduroasă a lungmetrajelor Jeannette, the Childhood of Joan of Arc, de Bruno Dumont; Insect, de Jan Švankmajer; The Green Fog, de Guy Maddin, şi a programelor Golden Shorts: Best Films in Major Festivals şi Romanian Cinematic Experiments.
Toate acestea au provocat la dezbatere şi implicare, Embracing Otherness - Conexiuni umane dincolo de bariere fiind numele sub care ediţia BIEFF de anul acesta a invitat la un nou exerciţiu de empatie, prin care am propus publicului să îmbrăţişeze atât diversitatea umană din jurul nostru, cât şi posibilităţile fără limită ale limbajului cinematografic de a o reprezenta.
Selecţia BIEFF 2018 - realizată de directorul artistic al festivalului, Adina Pintilie, şi curatorul asociat, Dan Angelescu - a pus în discuţie multiplele graniţe care ne despart astăzi, fiecare film acţionând ca o platformă de comunicare şi ca o sursă constantă de noi perspective asupra alteritaţii. Într-o eră digitală în care prezenţa celuilalt este din ce în ce mai tangibilă virtual, contactul uman continuând să ia noi forme, provocăm spectatorii să privească dincolo de ecran, direct în ochii aproapelui lor.
Juriul BIEFF 2018 a fost format din profesionişti de renume ai industriei, cu experienţă îndelungată în comitete de selecţie şi în posturi manageriale cheie: Angelika Ramlow - reprezentantă Berlinale Forum Expanded şi Arsenal Institute for Film and Video Art; Bianca Lucas - selecţioneră a programului European Shorts în cadrul Festivalului de Film de la Sarajevo şi regizoare; Cristian Neagoe - curator independent, manager al Fundaţiei Cărtureşti. Alături de noi în Bucureşti a fost şi Ulrich Ziemons, coordonator de program Berlinale Forum Expanded şi curator al Berlinale Spotlight: Forum Expanded la BIEFF 2018, şi o bună parte din regizorii din selecţie.
Marele Premiu BIEFF 2018, în valoare de 3.000 de euro, i-a fost acordat regizorului Jorge Jácome, pentru filmul Flores. Premiul a fost oferit de Institutul Cultural Român. Cei trei juraţi şi-au motivat astfel alegerea: "Pentru abordarea proaspătă şi instinctivă asupra limbajului vizual; pentru faptul că dă peste cap perspectiva obişnuită asupra interacţiunii dintre umanitate şi mediul înconjurător printr-un portret tandru al fricii implicite în refuzul umanităţii de a se înclina în faţa naturii şi pentru felul în care redă frumuseţea unei relaţii fragile în mijlocul acestui univers magic, subversiv, juriul doreşte să ofere Marele Premiu BIEFF 2018 scurtmetrajului Flores, de Jorge Jácome."
Premiul pentru Cel mai bun regizor, în valoare de 1.500 de euro în servicii de postproducţie, oferit de Cinelab România, i-a fost acordat lui Daniel Robin, pentru All the Leaves Are Brown. "Premiul merge către un autor care întrepătrunde povestea sa personală cu istoria filmului experimental într-un mod unic şi care ne invită cu graţie să nu lăsăm această memorie preţioasă să se piardă. Realizatorul acestui film ne conduce într-un mod provocator în universul său personal de legături familiale şi se arată dispus să intre adânc, până în miezul fricii, al confruntării cu pierderea, dar şi al dorinţei de a merge mai departe. Putem simţi o acceptare melancolică a faptului că viaţa este într-o permanentă trecere şi, uneori, aceste schimbări pot fi foarte dureroase. Dar sub această poveste extrem de intimă se găseşte un alt strat de frumuseţe cutremurătoare: dispariţia memoriei nu doar în viaţa celor pe care îi iubim, dar şi dispariţia unui întreg univers al cinematografului de avangardă. Putem găsi indicii ale acestui strat ascunse în imagini - filmate rafinat pe Super 8 - care se referă cu subtilitate la filme experimentale clasice fără a le cita pur şi simplu. Abia apucăm să prindem cu coada ochiului referinţele care subliniază melancolia şi dispoziţia nostalgică. Privitorul care nu le percepe dintr-o privire ar putea fi încurajat să sape mai adânc în moştenirea noastră de artă cinematografică care se disipează treptat într-un fel similar cu cel în care tatăl îşi pierde memoria. Felul în care realizatorul desfăşoară, prin suprapunerea a două fire narative - povestea personală şi a familiei pe de o parte, cea a cinemaului pe de alta - o blândă şi emoţionantă odă adusă vieţii îl face un autor în adevăratul sens al cuvântului." (motivaţia juriului BIEFF 2018)
Un al doilea premiu oferit de Cinelab, cu aceeaşi valoare, este Premiul pentru Cel mai bun concept vizual, care a mers la Boris Poljak, pentru filmul They Just Come and Go. "Pentru compoziţia sa simplă şi precisă, sugestiile sale subtile şi modul catartic în care foloseşte muzica; pentru contemplarea sa intensă, minimalistă a unei bucăţi de viaţă care transcende atitudini, generaţii şi feluri de a fi prin încadrarea perfectă a tranziţiei de la crepuscul la răsărit, de la aventurism la maturitate, de la haosul umanităţii la ordinea tandră a mării." (motivaţia juriului BIEFF 2018)
Menţiunea specială a juriului BIEFF i-a revenit lui Karam Natour, pentru Through the Backdoor, "Pentru felul jucăuş în care investighează intimitatea în familie şi nevoia de apropiere, filtrate prin angoasa separării de figura maternă; pentru finele sale intuiţii psihologice, fără a cădea în capcana de a se lua prea în serios, ca şi pentru felul simplu, dar rafinat, în care comunică vizual şi performativ." (motivaţia juriului BIEFF 2018)
Ca în fiecare an, am fost foarte curioşi să aflăm părerea publicului despre selecţia festivalului. Competiţia pentru Premiul Publicului a fost foarte strânsă anul acesta, jumătate dintre filme fiind foarte aproape ca număr de voturi de primul loc. Ne-am bucurat aşadar să acordăm premiul către două filme: Hotaru, de William Laboury - un scurtmetraj seducător despre memorie în era digitală şi despre graniţa dintre realitate şi vis - şi What Happened to Her, de Kristy Guevara-Flanagan - un omagiu adus culturii pop şi o meditaţie critică asupra obsesiilor noastre pentru anumite imagini.
_____
Cea de-a opta ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF a avut loc între 26 martie şi 1 aprilie 2018, la Cinema Muzeul Ţăranului şi Cinema Elvire Popesco.
Organizatori: Asociaţia Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM
Co-finanţat de: Centrul Naţional al Cinematografiei, Administraţia Fondului Cultural Naţional, Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale
Cu sprijinul: Institutul Cultural Român, Muzeul Naţional al Ţăranului Român, Ambasada Franţei, Institutul Francez, Goethe-Institut, Ambasada Regatului Ţărilor de Jos, Ambasada Elveţiei, Ambasada Canadei, Fala Português, Ambasada Libanului, Institutul Italian de Cultură, Fundaţia Culturală Greacă, Ambasada Argentinei, CEREFREA Villa Noël, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Universitatea Naţională de Arte
Susţinut de: Quinzaine des Réalisateurs - Cannes Film Festival, Berlinale Forum Expanded, Arsenal - Institute for Film and Video Art, International Film Festival Rotterdam, Sarajevo Film Festival, International Short Film Festival Oberhausen, IDFA International Documentary Film Festival Amsterdam, Tampere Film Festival, Centre Pompidou, Cinedans - Dance on Screen Festival Amsterdam, Le Fresnoy - Studio National des Arts Contemporains, EYE Film Institute Netherlands, Swedish Film Institute, Norwegian Film Institute, Luxbox, Athanor, The Festival Agency, Sixpackfilm Austria, LIMA, LUX, Video Data Bank, Swiss Films, Portugal Film, Agência - Portuguese Short Film Agency, AV-arkki, Some Shorts
Sponsori: Swiss Sponsors' Fund, Cinelab România, Nikon, Noumax, MDV Audio Studio, Aqua Carpatica, Domeniile Sâmbureşti, Ursus, Jägermeister
Parteneri de ospitalitate: TH Hotels, Shift Pub, Lente, Lokal, Sky Tour
Partener logistic: TNT | Partener digital: Canopy | Bilete prin: Eventbook
Văzut de: Radio Guerrilla
Parteneri media: Radio România Cultural, HotNews.ro, Cinemagia, Zile şi Nopţi, Cinemap, Scena9, CINEPUB.ro, Observator Cultural, Revista ARTA, BRRlog, Liternet, Ziarul Metropolis, Revista Zeppelin, SUB25, ART7, GLAMOUR, A List Magazine, IQads, The Institute, All about Romanian Cinema, Film Menu, Acoperişul de Sticlă, Dissolved Magazine, Bucharest City App, Film New Europe
Partener monitorizare media: ZeList Monitor
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administraţiei Fondului Cultural Naţional. AFCN nu este responsabilă de conţinutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanţării.