Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Ştiri  Sageata  Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF, Bucureşti, 2018

Prestigiosul Festival Internaţional de Film Rotterdam revine la BIEFF, 2018


martie 2018
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Continuând colaborarea de succes cu inovatorul Festival Internaţional de Film de la Rotterdam (IFFR), BIEFF oferă cinefililor din România ocazia rară de a vedea câteva dintre cele mai interesante filme care au avut premiera mondială la ediţia din 2017 a festivalului olandez.

Filmele din acest program, grupate de către selecţionerii Peter van Hoof şi Theus Zwakhals sub numele A Dutch Perspective, au ca numitor comun faptul că sunt semnate de artişti vizuali care au găsit în Olanda un hotspot al creativităţii şi un teren fertil pentru demersurile lor. Toţi aceşti regizori îmbogăţesc mediul artistic olandez cu abordări originale şi cu subiecte fierbinţi, sondând relaţiile dintre artă, ştiinţă şi natura umană, fără a ocoli tema spinoasă a cenzurii şi libertăţii de exprimare.

Programul este prezentat la BIEFF cu sprijinul generos al Ambasadei Regatului Ţărilor de Jos în România. O parte dintre regizori vor fi prezenţi la proiecţia ce va avea loc sâmbătă, 31 martie 2018, de la ora 18:30, la Cinema Elvire Popesco, unde vă aşteptăm pentru a dezbate alături de ei toate aceste teme şi multe altele.

În Competiţia Internaţională, în cadrul programului (Self)Portrait of the Artist as a Young Man, tot artiştii sunt în prim plan, însă de această dată camera stăruie chiar asupra lor. Rezultatul e o intimitate dezvăluită a celor mai profunde gânduri şi trăiri, înfricoşătoare şi purificatoare, portretizate prin procese care pătrund adânc în memoria privată în drumul către auto-descoperire.
Programul este compus din filme în care creatorii lor se auto-analizează, fie prin prisma amintirilor din propria biografie sau cu ajutorul unor performance-uri introspective. Sunt filme care ne invită să pătrundem în universul personal al unor autori celebri, dar şi să descoperim artişti noi. Însoţindu-i în călătoriile lor cinematografice, vom ajunge să ne înţelegem mai bine pe noi înşine şi să ne facem o idee asupra Adevărului mai cuprinzător pe care aceşti artişti îl caută. João Pedro Rodrigues, unul dintre cei mai reprezentativi regizori ai cinematografiei portugheze contemporane, va veni în Bucureşti cu ocazia festivalului şi va fi prezent la dezbaterile de după proiecţii.

A Dutch Perspective: International Film Festival Rotterdam Theme Program

Însuşindu-şi teoria conform căreia realitatea este un construct iar lumea a fost înlocuită de propria sa reprezentare, The Lost Object se concentrează pe obiectele de pe un platou de filmare şi pe echipa care le filmează. Absenţa sunetului diegetic, un soundtrack nu întâmplător bizar şi mişcarea extrem de lentă a camerei de filmat (accentuată prin slow motion), sunt elemente care creează impresia că platoul de filmare în sine şi realitatea filmării ce se desfăşoară sunt la fel de stranii, distante şi artificiale. Filmul lui Sebastian Diaz Morales îşi asumă astfel propriul caracter ficţional, proclamând totodată artificialitatea lumii reale.


Scurtmetrajul Ayhan and Me întreprinde o analiză amplă asupra cenzurii care a atins cote alarmante în Turcia zilelor noastre. Artista Belit Sağ înglobează povestea procesului de interdicţii succesive suferit chiar de proiectul de faţă într-o meditaţie profundă asupra eticii reprezentării. Alternând descrierea momentelor în care proiectul a fost respins în mod repetat şi opinii ale unor gânditori celebri despre libertatea de expresie, Ayhan and Me construieşte progresiv un eseu cuprinzător despre puterea imaginilor şi, implicit, despre puterea şi responsabilităţile celor care le controlează.


La fel de fascinant, The Sailor tematizează crearea poveştii şi necesitatea de a folosi o limbă inventată pentru a o exprima. În filmul lui Giovanni Giaretta imaginile, voice over-ul şi subtitrarea eşuează în mod deliberat să se sincronizeze. Legăturile dintre ele rămân seducător de ambigue. Imagini de peisaje sunt abstractizate prin filtre de culoare, o voce feminină vorbeşte în limba Na'vi (limbă inventată pentru filmul Avatar), iar în subtitluri se meditează asupra relaţiei dintre imagini, cuvinte şi fantezie. Precum protagonistul care nu mai poate face distincţia între realitate şi dorinţă, The Sailor rămâne într-un tărâm intermediar şi refuză să distrugă multiple posibilităţi estetice şi narative spunând povestea până la sfârşit.


Există însă poveşti care trebuie să rămână neterminate, pentru a nu fi uitate. Rămăşiţele unui imens gard viu de migdali sălbatici din Grădina botanică din Cape Town constituie elementul-cheie pentru Judith Westerveld în înţelegerea colonialismului olandez din Africa de Sud. Migdalii au fost plantaţi în 1659 de Comandorul olandez Jan van Riebeeck, pentru a împiedica incursiunile populaţiilor băştinaşe în aşezările coloniştilor olandezi. Împletind consideraţii botanice despre arbustul de migdal cu opiniile despre epoca colonială ale unui ghid turistic şi cu fragmente din jurnalul comandorului Riebeeck, The Remnant construieşte o metaforă plină de forţă a colonialismului şi a urmărilor sale.



(Self)Portrait of the Artist as a Young Man: International Competition

Where Do You Stand Now, João Pedro Rodrigues? - comisionat de Centrul Pompidou Paris cu ocazia unei retrospective dedicate regizorului - reflectează cu fineţe asupra întâlnirii transcendentale dintre frumuseţe, viaţă şi natură, în examinarea auctorială atentă a regizorului João Pedro Rodrigues. Pornind de la tema filmului său precedent, reflexia figurii lui Rodrigues tranzitează în imaginea naturii din faţa ferestrei, iar filmul îşi începe curgerea cronologică, derulând amintiri chinuitoare ale autorului, captate în filmări personale. De la apariţia pe care şi-a făcut-o la Festivalul de Film de la Veneţia în compania partenerului său João Rui Guerra da Mata, până la filmările în platoul celui de-al treilea său lungmetraj, totul se adună într-o însumare poetică ce ia forma unei vieţi aşa cum a fost ea trăită.


Through the Backdoor este construit dintr-o serie de viniete în care mama văduvă a lui Karam Natour şi fratele său geamăn duc la îndeplinire diverse activităţi. Regulile fiecărui episod nu sunt foarte clare, dar nici nu sunt greu de recunoscut (o muscă urmărită cu privirea; răspunsuri în sincron ale celor doi fraţi la întrebările mamei; concurs de râgâieli sau supt lapte din sticlă). Puse laolaltă, aceste manifestări bizare ale întrecerii între fraţi şi devotamentului matern converg într-un portret al interdependenţei şi unităţii familiale. Cu maliţiozitate cordială, confesiunile în formă de performance ale lui Natour despre nevoia sa emoţională (şi artistică) de siguranţă, atenţie şi afecţiune, ne permit să intrăm în miezul existenţei lui familiale, pe uşa din spate. Filmul a avut premiera la Festivalul Internaţional de Scurmetraj de la Oberhausen 2017.


La început a fost cuvântul. Pentru Diana Vidraşcu, la început a fost o rolă de film de 16mm şi câteva înregistrări audio private. What Time Is Made Of - proiectat în secţiunea Experimenta a BFI London Film Festival 2017 - ne poartă în vremurile proverbiale ale zorilor timpului şi memoriei via filmări recuperate înfăţişând un peisaj stâncos, înconjurat de ape (şi locuitorii săi înaripaţi) şi o înregistrare audio personală, în care regizoarea, aflată la vârsta primordială a anului "unu", parcurge o iniţiere lingvistică cu ajutorul bunicului ei.


Într-o stare de transă cinematografică, actul contemplării se desfăşoară violent în timp ce artistul doarme netulburat în patul lui. Suntem transportaţi în galerii ale unor muzee de istorie naturală, aparţinând parcă unei alte lumi. Singurul vizitator care bântuie prin sălile pustii este însuşi artistul vizual Ali Cherri, care trece printre vitrinele cu exponate împăiate şi obiecte antice reprezentând oameni şi zei. În Somniculus - comisionat de Jeu de Paume Paris - milenii de civilizaţie umană în relaţie cu natura şi cu tărâmul artei sunt adunate sub un singur acoperiş. Imaginea unui grafic foarte informativ şi totodată ironic apare vizibil în fundal: este o schemă de clasificare a fiinţelor vii. Într-un gest de solidaritate, de protest sau poate de aservire divină, protagonistul e cuprins într-un proces de mumificare - dar ochii îi rămân deschişi, absorbind, în compania strămoşilor noştri, exaltarea de a exista.



Biletele individuale la proiecţiile de competiţie şi programele speciale BIEFF 2018 pot fi achiziţionate pe site-ul Eventbook. Informaţii despre aceste programe sunt disponibile pe www.bieff.ro. Lungmetrajele vor fi anunţate în curând.

RSVP la evenimentul de Facebook BIEFF 2018 unde pot fi urmărite noutăţile festivalului.

Cea de-a opta ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF va avea loc între 26 martie şi 1 aprilie 2018, la Cinema Muzeul Ţăranului şi Cinema Elvire Popesco.

Organizatori: Asociaţia Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM
Co-finanţat de: Centrul Naţional al Cinematografiei şi Administraţia Fondului Cultural Naţional
Cu sprijinul: Institutul Cultural Român, Muzeul Naţional al Ţăranului Român, Ambasada Franţei, Institutul Francez, Goethe-Institut, Ambasada Regatului Ţărilor de Jos, Swiss Sponsors' Fund, Ambasada Elveţiei, Ambasada Canadei, Fala Português, Ambasada Libanului, Institutul Italian de Cultură, Fundaţia Culturală Greacă, Ambasada Argentinei, CEREFREA Villa Noël, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Universitatea Naţională de Arte
Susţinut de: Quinzaine des Réalisateurs - Cannes Film Festival, Berlinale Forum Expanded, Arsenal - Institute for Film and Video Art, International Film Festival Rotterdam, Sarajevo Film Festival, International Short Film Festival Oberhausen, IDFA International Documentary Film Festival Amsterdam, Tampere Film Festival, Centre Pompidou, Cinedans - Dance on Screen Festival Amsterdam, Le Fresnoy - Studio National des Arts Contemporains, EYE Film Institute Netherlands, Swedish Film Institute, Norwegian Film Institute, Luxbox, Sixpackfilm Austria, LIMA, LUX, Video Data Bank, Swiss Films, Portugal Film, Agência - Portuguese Short Film Agency, AV-arkki, Some Shorts
Sponsori: Cinelab România, Nikon, MDV Audio Studio, Aqua Carpatica, Domeniile Sâmbureşti, Jägermeister
Parteneri de ospitalitate: TH Hotels, Shift Pub, Lente, Lokal, Sky Tour
Partener logistic: TNT | Partener digital: Canopy | Bilete prin: Eventbook
Văzut de: Radio Guerrilla
Parteneri media: Radio România Cultural, HotNews.ro, Cinemagia, Zile şi Nopţi, Cinemap, Scena9, CINEPUB.ro, Observator Cultural, Revista ARTA, BRRlog, Liternet, Ziarul Metropolis, Revista Zeppelin, SUB25, ART7, GLAMOUR, A List Magazine, IQads, The Institute, All about Romanian Cinema, Film Menu, Acoperişul de Sticlă, Dissolved Magazine, Bucharest City App, Film New Europe
Partener monitorizare media: ZeList Monitor




 Toate articolele despre Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF, Bucureşti, 2018


0 comentarii

Spacer Spacer