mai 2018
Visătorul
În preajmă de Armindeni, Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ a serbat 1 Mai (Ziua Muncii) prin... muncă. Muncă pe scenă!

Visătorul este un spectacol-concert, după scriitorul britanic Ian McEwan, în dramatizarea Antoanetei Zaharia, pe joaca muzical-regizorală a Adei Milea, ce se adresează copiilor de toate vârstele... dar şi părinţilor, bunicilor şi restul însoţitorilor din sala de teatru. Odată integraţi în universul fermecător al jocurilor şi viselor copilăreşti, descoperim o revărsare dezlănţuită de inteligenţă şi farmec, de fantezie şi umor, de muzică, dans, asocieri imprevizibile, giumbuşlucuri copilăreşti - mai pe scurt: o încântare.

Trama porneşte de la personalitatea lui Peter, privit de toţi adulţii drept un copil dificil. De fapt, doar firea sa visătoare, îl face să pară ciudat în ochii celorlalţi, cu precădere a adulţilor: părinţi, profesori, dar şi a celor de vârsta lui. Caracterul sensibil al băiatului străbate, într-o oră de spectacol, distanţa de la introvertit şi inadaptat la afirmarea naturii sale pozitive. Într-o sarabandă de situaţii comice, în care inventivitatea şi umorul acoperă tot spaţiul sălii de spectacol, dimensiunea participativă devine vectorul şi mecanismul integrativ şi revelator.


Fericit paradox: piesa nu are (nu se lasă prinsă, ancorată în) nici o poveste... aşa cum sunt toate poveştile. Feerie? Vis? Asistăm la acţiuni şi reacţii, de o expansivitate contaminantă, la glume şi gaguri năstruşnice. Regia Adei Milea utilizează creativ scenografia, pe multiple planuri de joc şi cu o costumaţie fericit-trăsnită, asumată de Alina Herescu, precum şi desenele / animaţia puse la dispoziţie de Paul Mureşan. Ce rezultă din această conlucrare absolut neconvenţională, spărgând parcă toate şabloanele şi regulile scenice? O întâmplare de nepovestit, dar şi de neuitat pentru participanţi, în care asocierile situaţionale, motivele ludice şi expansivitatea temperamentală sunt valorificate de o manieră cuceritoare, prin ritmul de videoclip al motivelor şi cântecelor, într-o montare plină de culoare şi strălucire, cu efecte scenice surprinzătoare, în care actorii şi spectatorii se prind, deopotrivă, cu haz şi bună-dispoziţie.

Este greu şi poate nedrept să riscăm individualizări din rândul distribuţiei. Mi se pare mai onest să subliniez omogenitatea de excepţie a echipei şi dăruirea fiecărui membru al ei: Emanuel Becheru, Corina Grigoraş, Nora Covali, Rareş Pîrlog, Gina Gulai, Maria Hibovski, Cătălina Ieşanu, secondaţi la cote profesioniste de Cătălina Bălălău, Andrei Merchea Zapotoţki, Dragoş Ionescu, Valentin Florea. Şi, cu asta, cred că am spus totul despre năzdrăvănia cuceritoare, de neuitat.

De: Antoaneta Zaharia, dramtizare după Ian McEwan Regia: concert de Ada Milea Cu: Emanuel Becheru, Corina Grigoraş, Nora Covali, Rareş Pîrlog, Gina Gulai, Maria Hibovski, Cătălina Ieşanu, Cătălina Bălălău, Andrei Merchea Zapotoţki, Valentin Florea

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus