Cu toate noutăţile şi modernismele implementate în programul Festivalului Internaţional de Teatru Turda, 2018, nu puţine la număr, clasicii sunt şi ei prezenţi la parada valorilor instituţionalizate cu secole în urmă. Atracţii demne de semnalat la actuala ediţie rămân montările, recitalurile, momentele dedicate Marelui Will şi Conului Iancu, repere perpetuate şi reluate cu succes în conştiinţa oamenilor de teatru, a admiratorilor şi a spectatorilor de azi.
Lumea personajelor shakespeariene, a textelor şi sonetelor exemplare a fost reînviată prin câteva memorabile incursiuni în ceea ce se poate numi "Împărăţia Shakespeare". Mai întâi trebuie spus că montarea cu Visul unei nopţi de vară, realizat de Muriel Manea este o ambiţioasă, magică şi fastuoasă construcţie teatrală, care poate sta alături de orice montare cu această piesă. Un spectacol puternic, bine închegat regizoral, debordând de fantezie şi ingeniozitate, care evidenţiază magistral subtilităţile şi poezia textului. Muriel Manea ancorează subiectul vraja feeriei printr-o viziune matură asupra textului, abordând un limbaj polivalent şi dovedind deplină siguranţă pe mijloacele sale de expresie. De la Craiova, unde se desfăşoară de 11 ani Festivalul Internaţional Shakespeare, Departamentul de Arte a înscris Shakespeare' Inception sub semnul experimentului în cadru secţiunii Universităţi. De la Cluj a venit Traian Marcel Bartoş, poet care are un adevărat cult pentru opera lui Shakespeare, aducând cărţile sale Tripticul Shakespeare (piese de teatru în versuri inspirate din Shakespeare) şi Sufletele "Lebedei de pe Avon" (alte "sonete imaginare" ale Marelui Will). La lansarea cărţilor a vorbit poetul Aurel Rău şi editorul Radu Creţu, directorul Editurii Dokia. "Împărăţia Shakespeare" a cuprins şi recitalul mult aşteptat al actorului şi regizorului craiovean Emil Boroghină, care într-un sugestiv montaj-colaj a recitat pasaje din textele geniului născut la Stratford. La 78 de ani, Emil Boroghină e de-o vitalitate artistică remarcabilă.
Spectacolele cu O noapte furtunoasă şi O scrisoare pierdută au arătat - dacă mai era cazul - cât de prezent şi de admirat este genialul nostru dramaturg în spaţiul teatral actual. Inserând bucăţi muzicale din repertoriul unor cântăreţi interbelici, Andrei Mihalache continuă seria montărilor muzicale din Caragiale cu care ne-a obişnuit, imprimând un stil propriu, inconfundabil. În aceeaşi manieră a prezentat la Turda în 2017 D'ale carnavalului. De data asta "noaptea furtunoasă" e îndulcită cu cânticele ca într-un cabaret modern, spre deliciul spectatorilor. Intriga rămâne la fel de vie şi găselniţele de ultimă oră, precum trapa de la etaj ascunsă sub salteaua din patul Vetei, împrospătează atmosfera spectacolului. Actorii Teatrului de Nord din Satu Mare, implicaţi în spectacol, dau strălucire nouă unui text arhicunoscut. Se remarcă în mod deosebit cei cu partituri mai întinse Romul Moruţan, Stelian Roşian, Alina Negrău, Dorina Nemeş, Sorin Oros şi Tibor Székely. Scenografia lui Alexandru Radu şi muzica lui Dorin Griguţă întregesc un spectacol exemplar. La secţiunea Universităţi, Facultatea de Muzică şi Teatru a prezentat pe un text adaptat de Ecaterina Căpraru după O scrisoare pierdută un experiment interesant în regia lui Sütő-Udvari András.