Făclia / iulie 2018
Festivalul Internaţional de Teatru Turda, 2018
Dramaturgia originală ţine pasul cu problematica zilelor noastre şi nu se fereşte să oglindească aspectele crude ale realităţii noastre de azi. O dovadă este piesa lui Călin Ciobotari Audiţia.ro (text scris "după una-două idei de Alexandr Galin") montată de Antonella Cornici la Teatrul Dramatic "Ion D. Sîrbu" din Petroşani, spectacol prezentat la Turda, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru (FIT), 2018.

Printre spoturi publicitare şi ştiri politice aflăm câte ceva despre traficul de carne vie şi de soarta unor femei păcălite, amăgite cu o viaţă mai bună în Occidentul miraculos. Despre soarta unor femei care participă la o aşa-zisă audiţie în vederea plecării vorbeşte textul lui Călin Ciubotari. Aşteptând să fie selectate de un angajator italian, ele îşi dezvăluie caracterul şi necazurile, motivele care le îndeamnă să plece la muncă în străinătate. Fenomenul a luat asemenea amploare încât era aproape imposibil să nu ajungă şi în teatru. Statisticile vorbesc de 3 milioane de români care muncesc în străinătate. Un fenomen social îngrijorător, o tragedie de proporţii.

Cele cinci femei de pe scenă sunt sufletul spectacolului care debutează în nuanţe vulgare, nu vulgarizatoare însă. Ele sunt Irina Bodea Radu, Oana Liciu Gogu, Oana Crişan, Amelia Toaxen, Corina Vişinescu. Subterfugiul se vrea comic, atracţios şi reuşeşte să fie în bună măsură, dacă n-ar abuza de unele stridenţe. Interpretele au partituri caracterologice pe care le întreţin cu tact augmentativ. Un punct intensiv comic este atins în momentul apariţiei selecţionerului italian Antonio şi al subalternului său român (Alexandru Mihai şi Laurenţiu Vlad). Comicul se diluează în melodramatic la apariţia celor trei soţi interpretaţi de Mihai Sima, Radu Tudose şi Daniel Cerga. Ei sunt puşi în situaţia de a constata eşecul căsătoriilor lor, cu excepţia profesoarei de latină care vrea să facă bani în străinătate pentru a-şi salva soţul bolnav. Melodrama sucombă în tragedie la proiectarea pe ecranul din spatele scenei a epilogului. Femeile au ajuns în cluburi de distracţie şi sunt obligate să se prostitueze. Ele apar "realizate", uniformizate (fără personalitate) într-un trist număr de cabaret. Una o fost ucisă de vreun psihopat, alta e dansatoare, alta... Sunt destine de femei fără perspectivă în viaţa din România, care îşi iau lumea în cap pentru a supravieţui oricum într-o lume dură, fără iubire, dominată de zeul dolar. Spectacolul oscilează între comic şi dramatic, într-un balans al abordării nu întotdeauna bine stăpânit.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus