octombrie 2018
Festivalul Internaţional Multicultural de Teatru Tranzit Feszt, Satu Mare, 2018
Societatea contemporană se raportează tot mai mult la sexualitate, care devine astfel un element constitutiv al structurii sale, discutat la fiecare nivel socio-politic. Cu toate acestea, sexualitatea este văzută în continuare ca o prăpastie imensă atunci când trebuie explicată de către părinţi odraslelor lor. Continuă să poarte pecetea tabuului şi să rămâne, cel puţin pentru adulţi în relaţia lor cu adolescenţii, un subiect de evitat, periculos de dezbătut, ba chiar interzis. Un spectacol care încearcă să ridice acest văl al reticenţei şi să creeze o punte de dialog este Protejat / Neprotejat, al asociaţiei Animact din Târgu Mureş. O reprezentaţie care îşi propune să vorbească deschis despre educaţia sexuală, încercând să înlăture aura negativă pe care a primit-o în rândul societăţii şi care le-a fost insuflată tinerilor de la o vârstă fragedă, cu consecinţe ce pot să fie grave. În regia Olgăi Macrinici, întreaga naraţiune se bazează pe întâmplările trăite de echipa de producţie, textul fiind o colaborare între regizoare, dramaturga Adriana Radu şi distribuţia spectacolului, constituită din studenţi la actorie din cadrul Universităţii de Arte de la Târgu Mureş.

Protejat / Neprotejat este un spectacol care se adresează atât tinerilor cât şi părinţilor, pentru că pe lângă subiectul sexualităţii timpurii şi neglijate, este discutată şi lipsa unei figuri părinteşti care să le explice adolescenţilor, în perioada cea mai tumultoasă a tinereţii, ce trebuie să facă şi cum trebuie să o facă. Această eludare din partea adulţilor este şi ceea ce îi trimite pe adolescenţi să caute informaţia în alte locuri şi în alte surse, fiind astfel expuşi unor realităţi trunchiate şi deformate, ce conduce la o optică eronată asupra sexualităţii, iar prin urmare la consecinţe nedorite şi negândite. Prin ceea ce excelează spectacolul Olgăi Macrinici este tocmai caracterul dialogal pe care acesta îl are, fiind atât o conversaţie bazată pe fapte veridice, cât şi un punct de pornire oferit publicului pentru ca aceştia să înceapă să privească într-o lumină nouă tema şi să o reconsidere, dezgolită de orice fel de prejudecăţi. Cu toate acestea, spectacolul nu se vrea progresist, nu încearcă să spargă vreo barieră de autoritate între tineri şi adulţi, ci pur şi simplu încearcă să formeze legături suficient de trainice încât să nu mai existe această sfiiciune de a discuta într-un mod deschis. Totodată, Protejat / Neprotejat este şi o îndrumare legată de o prezenţă mult mai activă a părintelui tocmai pentru a nu mistifica şi mai mult fenomenul în sine, dar şi de a-l proteja pe tânăr de o revelaţie străină, nesigură şi problematică. Discursul reprezentaţiei este astfel construit încât să contureze dimensiunea pe care această lipsă o poate provoca, dar şi a modului în care tinerii, împinşi de la spate de curiozitate, interacţionează între ei şi îşi explică sexualitatea prin viziunea pe care o au şi în modul în care pot.

Spectacolul este astfel gândit încât să incite prin ceea ce îşi propune să transmită şi mai puţin prin ceea ce are să arate. Astfel că scenografia este neglijabilă, însă textul este puternic şi răsunător, cu tonuri comice, dar şi momente de sobrietate sfâşietoare. Costumaţia actorilor este astfel aleasă încât să facă trimitere la publicul ţintă, dar şi pentru ca aceasta să poată empatiza, să poată înţelege şi să simtă că de fapt această cauză este chiar a sa. În plus de asta, ceea ce oferă vitalitate spectacolului sunt prestaţiile bune şi foarte bune ale actorilor, care îşi construiesc protagonişti după propriile experienţe şi le oferă credibilitate scenică, fără să alunece într-o exacerbare a propriilor personalităţi sau o diminuare a propriilor trăiri. De remarcat, în mod special, sunt interpretările a doi actori, Carmen Ghiurco şi Dragoş Stoenescu, care au multă vitalitate în jocul lor, multă energie, forţă şi versatilitate, fiind dublaţi de o dramaturgie care este şi ea bine gândită şi al cărui punct central este bine abordat.

Un spectacol de tip documentar, Protejat / Neprotejat reprezintă o deschidere importantă spre dialog, dar şi o imagine clară asupra cauzelor şi a consecinţelor pe care menţinerea unui subiect atât de sensibil precum sexualitatea într-o umbră de obscuritate o are, dar şi ceea ce ea poate provoca în mentalul adolescentin, deformând şi reformând imaginea unui fenomen care, în ciuda mesei imense de informaţie care există şi a prezenţei sale în rândurile sociale, rămâne un subiect hulit şi abordat cu greu. Printr-o dramaturgie colectivă, o distribuţie talentată şi o regie gândită astfel încât să ofere o cât mai mare libertate de expresie actorilor, spectacolul Olgăi Macrinici îşi atinge obiectivul scenic şi creează o punte conversaţională solidă şi lasă în urma sa o serie de gânduri şi impresii potrivite contemplării personale.

Regia: Olga Macrinici
Concept şi dramaturgie: Olga Macrinici şi Adriana Radu
Distribuţia: Andreea Cuc, Denis Demian, Carmen Ghiurco, Mălina Moraru, Mădălina
Popa, Denissa Rogoz, Dragoş Stoenescu
Scenografia: Denisa Berceanu / Muzică: Adonis Tanţa / Regia tehnică: Alexandru Macrinici / Design grafic afiş: Paul Mureşan.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus