mai 2021
Babardeală cu bucluc sau porno balamuc
1 prolog, 3 episoade, 3 (posibile) finaluri. Auto-declarat schiţă de film popular, Babardeală cu bucluc sau porno balamuc e un teribil film de autor. Teribil de personal, original, deştept, ireverenţios, polemic, provocator. Totul în multiple straturi, de servit spectatorilor după capacitatea fiecăruia de percepţie / enervare / tabu-izare.

Radu Jude aşază între două porno-rame 106 minute de cinema inclasabil. Când zici că ai de-a face cu un realism de Nou Val, hop Pierre Vaillant cu o floare pentru doamna profesoară. Când te prinzi în docu-jocul camerei lui Marius Panduru (care îşi părăseşte adesea eroina pentru a încadra, mereu imperfect, caco-vizuarile oraşului), pac Silviu Gherman aberându-se în calitate de librar într-un cadru despre care ai putea jura că ar fi trebuit să pice la montaj pe motiv de actor care râde când nu trebuie. Când să zici că prea sunt puse cu mâna şi strident rostite replicile cetăţenilor din Obor ori din farmacie, ţop un domn de înălţime anti-baschetbalistică coborând alene dintr-o maşină gigantisimă într-un gag de i-ar fi făcut şi pe Stan & Bran să hohotească. Ce e asta? Ficţiune? Documentar? Ce facem noi aici, ne batem joc de şcoala (de teatru şi cinema)? Şi ăsta e doar începutul.

Mergem mai departe şi plonjăm în plin cine-dicţionar. Melanj de imagini video arhivă, poze dure, subtitrare pe bază de citate din faimoşi. Vreun sfert de ceas. Cea mai fericită fată din lume trăieşte în Ţara moartă. Comentariu social, politic, istoric şi cinematografic. Discurs de stânga, anti-război, anti-nazism, anti-antisemitism, anti-misoginism, anti-discriminare, anti-inegalitate, meta-discurs.

Pe vremuri, îl admiram pe Nae Caranfil pentru felul în care îşi confisca, pentru 2 ceasuri, spectatorii în cine-lumea lui proprie şi personală. Pe cei ce merg cu el, Jude îi ia cu el într-o cine-călătorie încă mai intimă. Filmul lui, personajele lui, oraşul lui (risc să-l declar, după trilogia Cea mai fericită fată din lume - Toată lumea din familia noastră - Babardeală cu bucluc, poetul-vizual al Bucureştiului văratec de început de secol 21: poetul trotuarelor-parcări, poetul cablurilor tăind perspectiva, poetul luminilor calde şi al replicilor obscene, poetul claxoanelor, şantierelor şi al siglelor luminoase, poetul clădirilor stând să cadă peste pietoni stând să fie călcaţi), obsesiile lui, ritmul lui (nimic prea serios, nimic prea trivial, mereu pendulând între culmile disperării şi abisul comicului), privirea lui. Ah, şi, desigur, umorul lui. Poate la fel de special / bizar ca cinema-ul lui.

Şi iată-ne ajunşi la partea a treia. Dezbaterea / Execuţia publică în curtea interioară a şcolii. Chipul unui om aşezat la o masă, lângă care rulează, pe ecranul unei tablete, părţile intime ale aceluiaşi om încărcate pe Internet. În alte roluri: măşti (pandemice), reflectoare (colorate), costume caracterizând mai bine ca orice replică (powered by Cireşica Cuciuc, chapeau!), personaje de carnaval jucând decenţa (după Ion Dichiseanu, Alex Tocilescu, Marina Voica şi Silviu Gherman, e rândul lui Adrian Enache şi Florin Petrescu, aka AxintedelaVacanţaMare, să presteze în roluri de guest-pop-stars), personaje, teoretic, decente jucând carnavalul. Bonus: apariţii de plan ultra-secund de un dadaism genial: Paul Dunca / Paula Dunker, în rochie şi rol de apărător al moralei mic-burgheze. Mu-ha-ha!

Carnavalul fiind evocat, continuarea vine firesc: Jude 2021 e un soi de ce-ar fi, dacă ar mai fi, Caragiale 2021. Turnat de Pintilie 2021. De ce trag clopotele, Radule? De pendulă, monşer!

Partea a treia a Babardelii cu bucluc e încununarea delirant-delicioasă a filmului şi a operei de până acum a autorului. Totul Jude-ismele sunt acolo. Şi la nivel de conţinut, şi la nivel de formă.

Aparent, scenariul ia partea profesoarei (Katia Pascariu, unul dintre star-urile puţin cunoscute ale puţin cunoscutului teatru social românesc, cucereşte ecranul cu un contre-emploi memorabil). În detaliu, Jude îşi subminează, pe alocuri, propriul personaj, silindu-ne pe noi, din scaun, să ne refuzăm luxul de a citi intriga / lumea în alb şi în negru. Dar regula personajelor gri în atitudine are excepţii. Aviatorul lui Andi Vasluianu livrează non-stop clişee tembele cu o naturaleţe pentru care talentul actoricesc al lui Vasluianu e direct responsabil (meta-joaca cu cinema-ul a lui Jude are de-a face nu doar cu genurile şi cu metodele de manevrare ale camerei, dar şi cu interpretarea actorilor: se joacă gros, se joacă alb, se joacă cum se cuvine, se joacă; replicile se rostesc, replicile se cântă, replicile se citesc de pe telefon, citatele sunt scurte, citatele sunt lungi, citatele sunt în română, citatele sunt în latină, citatele sunt în franceză).

Lumea bucureşteană de început de deceniu 3 are cu ce. Are maşină, are tabletă, are copii-de-crescut-şi-oferit-ce-e-mai-bun are haine de haine, are citate, are bani, are putere. Jude are cinema-ul. (Şi) de la Tarantino, are drept de viaţă, de moarte, de început, de cuprins, de final. Aşa că, binili învinge. Ştie toată lumea, toţi autorii care simt enorm şi văd monstruos, că binili învinge.



Regia: Radu Jude Cu: Katia Pascariu, Claudia Ieremia, Olimpia Mălai, Nicodim Ungureanu, Alexandru Potocean, Andi Vasluianu, Alex Bogdan, Ilinca Manolache, Dana Voicu, Axinte, Adrian Enache, Ilinca Hărnuţ

0 comentarii

În programul cultural

Cinema City Cotroceni
19.06 21,40
20.06 21,40
21.06 21,40
22.06 21,40
23.06 21,40
24.06 21,40
Cinema City Mega Mall
19.06 20,40
20.06 20,40
21.06 20,40
22.06 20,40
23.06 20,40
24.06 20,40
Cinema City Sun Plaza
19.06 20,50
20.06 20,50
21.06 20,50
22.06 20,50
23.06 20,50
24.06 20,50
Elvira Popescu
21.06 21,00
25.06 18,30

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus