iulie 2021
Festivalul TIFF 2021
Imaginile oraşului natal al regizorului şi scenaristului George Bogdan Apetri, Piatra Neamţ, sunt utilizate copios ca decor. Cadrele de legătură filmate cu dronele abundă, instituind o acalmie înşelătoare. Ca cineast ce lucrează în New York, Apetri opune enclava provincială a oraşului Piatra Neamţ unui imaginar cinematografic obsedat de Bucureşti. Oraşul nu este neapărat un personaj, căci nu participă la acţiunea propriu-zisă, dar joacă un rol important în sublinierea contrastului dintre aparenţă şi esenţă care va constitui subiectul filmului: un poliţist criminalist zelos, Florin Iespas (Bogdan Farcaş), care, pe măsură ce îl cunoaştem mai îndeaproape, se transformă în contrariul său. Discrepanţa dintre aşteptările noastre asupra a ceea ce ar trebui să facă poliţiştii şi ceea ce fac ei în realitate devine una dintre temele principale ale filmului, care chestionează nu doar profesionalismul, ci şi cinstea acestora. Ca şi Corneliu Porumboiu, care în La Gomera (2019) îşi alege drept protagonist de-a dreptul un poliţist corupt, George Bogdan Apetri propune o altă întruchipare deloc măgulitoare a oamenilor legii şi se conectează astfel la contestările sociale faţă de acţiuni controversate ale forţelor de ordine care au marcat spaţiul public. Jocul actoricesc al lui Bogdan Farcaş este pus în valoare în multe groplanuri, în special în partea a doua a filmului, atunci cînd motivaţiile şi planurile sale devine mai clare şi putem interpreta prin prisma lor mimica actorului. Chiar dacă actorii de teatru sunt obişnuiţi să joace mai mult cu întreg trupul, pentru a fi vizibili întregii audienţe, Farcaş (angajat al Teatrului din Ploieşti şi fost participant la proiectul 10 pentru FILM la TIFF) se adaptează excelent cerinţelor cinematografiei. Obiectivul se apropie foarte mult şi surprinde faţa acestuia, fiecare tresărire a muşchilor comunicînd conflictele personajului. Mai mult, temperamentul coleric şi personalitatea obsesională ale poliţistului sunt excelent puse în evidenţă de figura uscăţivă a lui Farcaş, în contrast bine distribuit cu cea mult mai aşezată, mai echilibrată a lui Emanuel Pârvu care joacă rolul unui coleg poliţist fără exces de zel, dar şi fără probleme familiale sau financiare. Vasile Muraru, la rîndul său, îmbină seriozitatea şefului de poliţie cu un umor de revistă. Chiar dacă, din perspectiva personajului care crede despre sine că are simţul umorului, aceste fire ar fi trebuit să funcţioneze armonios, pentru spectator ele apar disonante şi demolează prestanţa funcţiei de conducere.


Din cultura americană, cea în care activează în momentul de faţă, Apetri împrumută copios. Realităţile româneşti sunt prezente, însă nu este preocupat în mod deosebit să se adapteze acestora. Foloseşte, este drept, un Glock şi nu un Colt sau un Smith&Wesson, dar iconografia armei este supralicitată. Pistolul este fetişizat ca obiect falic, interpretat chiar ca obiect erotic (vezi secvenţa din benzinărie, în care poliţistul o seduce pe vînzătoarea vizibil emoţionată la atingerea armei - Kira Hagi), aluzie clară la scena cu încărcătură freudiană din Bonnie şi Clyde (1967). Tot de acolo (şi tot fără legătură cu mentalitatea românilor) se calchiază şi imaginea băncii ca parazit hrăpăreţ, care apare ca factor agravant în disoluţia protagonistului.

Utilizînd această asimetrie între ceea ce află audienţa şi ceea ce cunoaşte protagonistul, suspense-ul povestirii îşi menţine un suflu bun de-a lungul naraţiunii. Prin întorsăturile povestirii, binele şi răul se învîrtesc şi îşi iau unul înfăţişarea celuilalt. Inversarea permanentă a polilor morali ameţeşte puţin audienţa, însă menţine interesul faţă de desfăşurarea meticuloasă şi uneori mai greu de înţeles a acţiunii.

La sfîrşit, atunci cînd audienţa devine omniscientă (fapt marcat prin filmarea cu drona, de la înălţime, în plan general, a morţii unui personaj care răstoarnă complet datele scenariului de pînă atunci), perspectiva astfel cîştigată ne obligă să vedem şi micimea şi pericolul prejudecăţilor (în special rasiste) de care dau dovadă lucrătorii şi şefii din Poliţie.

Descarcă programul şi catalogul TIFF 2021 aici şi aici.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus