iulie 2021
Festivalul TIFF 2021
Violenţa în cuplu şi abuzul la care sunt supuse actriţele din partea regizorilor sunt genul de teme dure care produc opere cinematografice, teatrale sau literare dintre cele mai sobre. Deşi le tratează pe ambele deloc superficial, Mia îşi ratează răzbunarea poate fi lesne încadrat la capitolul comedii.

E meritul scenariului - scris de regizorul Bogdan Theodor Olteanu (aflat la al doilea lungmetraj după Câteva conversaţii cu o fată foarte înaltă), la care şi-au adus contribuţia, aşa cum s-a putut afla la unul dintre Q&A-urile de la TIFF 2021, şi cele 7 actriţe din distribuţie -, că publicul poate aplauda un film ce vorbeşte relaxat, isteţ şi ataşant despre lucruri grave şi actuale. Umorul se îmbină cu multitudinea de puncte de vedere relevante din care sunt percepute atât incidentul central (el îi dă ei o palmă), cât şi sub-temele de tipul regizorul îşi dezbracă actriţele cu orice ocazie.


Mia (Ioana Bugarin) are alături şase prietene (Ana Maria Guran, Ştefania Cîrcu, Mădălina Stoica, Ecaterina Lupu, Silvana Mihai) şi mama (vitregă? - Maria Popistaşu). Lor li se confesează, în braţele lor plânge, cu ele se ceartă, cu ele râde şi îşi petrece zilele şi nopţile de după despărţirea de iubit. Alături de unele dintre ele, complotează pentru ducerea la îndeplinire a sexului de răzbunare ce trebuie musai filmat şi transmis fostului. Pe rând, personajele interpretate de Carol Ionescu, Alexandru Ion şi Adrian Nicolae sunt supuşi probei de ducere la îndeplinire a răzbunării şi, câte o lungă secvenţă de un umor delicios, nu se ridică la înălţimea aşteptărilor.

În spatele comicului, deruta Miei e cât se poate de reală. Ce e, totuşi, de făcut în situaţia în care se află? Cu ceva mai multă experienţă de viaţă, mama Mariei Popiştasu (un nou rol şcoală & minunat făcut de această poate cea mai importantă actriţă de ro-cinema a momentului) nuanţează şi multiplică întrebarea: nu atât ce e de făcut contează acum, imediat după despărţire, ci cum se simte ea, Mia, în raport cu tot ce a fost şi cu tot ce va putea fi. Cum se simte ea, dincolo de ce zice gura lumii (prietenele mai sus citate şi societatea internautică în sensul cel mai larg) că ar trebui să simtă, că ar trebui să interpreteze, că ar trebui să facă.

Element-cheie, personajul mamei şi câteva dintre cele ale prietenelor (Ştefania Cîrcu, Ecaterina Lupu) au capacitatea de a se lua şi în neserios, abilitate ce le permite să înţeleagă ce e cu adevărat important pentru fiecare dintre ele, să discearnă în legătură cu magnitudinea reală şi strict personală a necazurilor cu care se confruntă şi să ia decizii pe baza unei auto-evaluări oneste, deloc neinfailibile.

Haios, deştept, nuanţat, divers, Mia îşi ratează răzbunarea are, într-o lume post-covid-iană ideală, potenţialul de a aduce publicul în sală, pe bază de comedie şi tinereţe, şi de a-l face să plece după proiecţie reluând câteva dintre cele mai bune replici-banc şi gata să discute, în civilizat contradictoriu, pe câteva dintre temele dezvoltate şi inspirat nerezolvate de scenariu.

Descarcă programul şi catalogul TIFF 2021 aici şi aici.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus