Apropo TV / martie 2006
...cu boii mici. Da' mulţi. Au venit Oscarurile, au plecat Oscarurile. Contrar aşteptărilor, calculelor şi pariurilor, Brokeback Mountain nu a luat potul cel mare. "Până aici!", va fi zis Academia privind îngrijorată în jur - am înţeles negrii, am înţeles rebelii, am înţeles până şi chinezii, dar p-ăştilalţii nu. Nu încă. V-aţi prins că prin Academie înţeleg membrii votanţi, dar m-a mâncat în fund chestia cu femininul.

Dacă aş continua pe acelaşi ton, riscăm să cădem în capcana dezbaterilor interminabile. However, oricât de surprinzător (convenabil?) ar fi faptul că yankeii au premiat Crash în dauna BM, trebuie remarcat (cu tristeţe-n cuget şi-n simţiri) că aproximativ aceiaşi oameni care s-au folosit de BM ca de un manifest pro-gay au profitat de înfrângerea de la Oscaruri pentru a sublinia lipsa de toleranţă & inteligenţă a ştim noi cui. Nu zic nu (duh!), dar cu filmul cum rămâne? De când judecăm cinema-ul STRICT după implicaţii sau masaje împachetate în mesaje? După astfel de criterii, Crash ar fi o teză anti-rasistă, cu morală nobilă - "Why can't we all just get along!?". După criterii filmice, însă, Crash este o adunătură de situaţii căutate, însăilate forţat şi al căror grad de şantaj emoţional creşte exponenţial, pe măsură ce personajele abandonează orice alt subiect de discuţie afară de rasism. Bre, da'ncercaţi şi un dram de subtilitate, că n-a omorât pe nimeni - başca, eu sunt ăla care trage concluziile, nu ăia din film, că altfel mă uit aşa, ca vaca?

Şi cred că e momentul să revenim la masculi... BM comportă doi, iar povestea lor de dragoste emoţionează mult dincolo de faptul că poartă acelaşi hram. Adică sex. Filmul lui Ang Lee (ecranizat, nota bene, de Larry McMurtry după o povestire "pulitzerizată") e mai aproape de The Remains of the Day decât de The Bridges of Madison County, lucru vizibil mai ales la finalul dezolant şi singur, final care se cam lasă aşteptat, dar şi când vine... O menţiune personală pentru performanţa răvăşitoare a lui Heath Ledger şi pentru poezia ironică a ultimului cadru, dar menţiune nu înseamnă Oscar.

Să fie clar - în disputa (cam caraghioasă) dintre BM şi Crash sunt de partea primului, dar anul ăsta, sub titulatura Best Picture, trebuia scris un singur cuvânt: Munchen.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus