Ediţia numărul 78 / 2006 este considerată extrem de interesantă pentru indie power, anume filmul independent (care nu prea mai e de mult independent). În 1997, patru din cele cinci titluri nominalizate pentru cel mai bun film al anului erau independente - The English Patient, Fargo, Secrets and Lies, Shine (plus Jerry Maguire). Anul acesta, filmul de studio este Munich / München, care se leagă de studiouri doar datorită puterii lui Spielberg de a convinge executivii să pună pe picioare un proiect personal şi riscant, altfel greu de realizat în alt mod. Celelalte patru titluri sunt Brokeback Mountain, Crash, Capote şi Good Night, and Good Luck. Este un an care pledează pentru toleranţă, anti-xenofobie de orice formă (homofobă - Brokeback Mountain, rasială - Crash, politică - Good Night, and Good Luck., şi religioasă - München).
Brokeback Mountain, pe care l-am numit deja "Coliba unchiului Tom" pentru homofobi, a ajuns la o performanţă financiară deja extraordinară, peste 100 de milioane (la un cost de 14 milioane) şi e abonat (din cele 8 nominalizări) la Oscarul de cel mai bun film şi cel mai bun regizor (Ang Lee). Dacă filmul cu cowboy la opusul lui John Wayne sau Clint Eastwood e un pariu sigur, transexualitatea din Transamerica (Felicity Huffman, nominalizată pentru cel mai bun rol principal feminin) şi sexualitatea lui Truman Capote (Philip Seymour Hoffman - Capote, actorul favorit şi probabil câştigătorul) combinate ne dau Anul Oscarului Gay. Whatever. Toate sunt probleme depăşite de mult, pe peliculă sau la ştiri, pe care doar Academia AMPAS mai trebuie să le recunoască. La fel ca şi problemele rasiale din Los Angeles (Crash - 6 nominalizări, film, regie, scenariu, montaj, cântec, rol masculin secundar - Matt Dillon, un Short Cuts filmat à la Michael Mann), care ar trebui rezolvate în City Hall.
Problematici mai interesante ne propun ancheta cu sânge rece a lui Capote, misiunea de pedeapsă din München şi mai ales verticalitatea unui om de televiziune (Ed Murrow, adică David Strathairn în Good Night, and Good Luck.), care spune că aceasta ar trebui să insufle şi să educe (hah). George Clooney e nominalizat pentru regia şi co-scenariul (şi pentru cel mai bun actor în rol secundar în Syriana) acestui film alb-negru, în manieră live TV, dedicat tatălui său, care a fost crainic, timp de 30 de ani.
Excepţia din acest program socio-politico-umanitar este Walk the Line / Povestea lui Johnny Cash, un film mediu şi melodramatic, cu 5 nominalizări şi favorita Oscarului de rol feminin principal, Reese Witherspoon. Demne de menţionat mai sunt primele nominalizări ale Academiei la un film de David Cronenberg, (A History of Violence / Umbrele trecutului, rol secundar-William Hurt şi scenariu adaptat). La documentar, iau sigur pinguinii (La Marche de l'empereur), iar la film străin se bat sud-africanul Tootsi şi palestinianul Paradise Found. S-ar putea să fie anul în care palestinenii câştigă (pe ecran). Toate astea duminică noaptea spre luni, la 4 dimineaţa pe Pro Sieben, cu cafea şi tutun şi eventual whisky (în cafea). Ceea ce e cert este că de data asta Robert Altman va pleca cu un Oscar acasă. Pe care însă trebuia să-l ia de acum 35 de ani (la MASH). Pe vremea când Brokeback Mountain se numea Midnight cowboy, George Bush semna Richard Nixon şi Irakul era situat în Vietnam. Cum zice Snake Plissken, "More the things change, more they stay the same."