octombrie 2021
Festivalul Bucharest Fashion Film, BFFF, 2021
Între 23 - 26 septembrie 2021 s-a derulat în Bucureşti Bucharest Fashion Film Festival, primul eveniment din România aflat la intersecţia dintre film, advertising şi modă. Festivalul a adus la un loc filme cult în secţiunea Dressing The Cinema, al căror numitor comun a fost vălul ca obiect care ascunde numeroase semnificaţii politice şi socio-culturale, documentare despre designeri şi fotografi revoluţionari sau consecinţele obsesiei pentru frumuseţe, un eveniment în care tineri regizori, operatori, fotografi şi stilişti în plină dezvoltare şi-au putut prezenta portofoliile în faţa unui juriu de profesionişti şi o expoziţie colaborativă ce şi-a propus să exploreze autenticitatea în modă, dar şi în spaţiul privat, în relaţiile pe care le construim cu propriile haine.

A cincea ediţie a Bucharest Fashion Film Festival a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă. În cadrul ediţiei din 2021, BFFF a oferit patru premii. Fresh Perspectives, oferit unui film cu buget redus care abordează într-o manieră nonconformistă o temă relevantă a fost acordat scurtmetrajului Stories from a Twelfth Floor Hotel Room (r. Zheqiang Zhang) - un voiaj alegoric imaginat dintr-o cameră de la etajul 12 în timpul lockdown-ului, realizat în colaborare cu Google Earth.

"În primul rând, vreau să subliniez că l-am perceput ca pe un film perfect format, cu început, desfăşurarea acţiunii şi punct culminant. Dramaturgia filmului, alternanţa temelor şi scalei globale şi locale, sinteza ingeniozităţii improvizate şi imaginile grafice de calitate conferă filmului o atmosferă unică. Deosebit de impresionant a fost că provoacă emoţie pe fundalul unei recenzii în miniatură a evoluţiei universului şi umanităţii. Cred că este aproape imposibil să obţii un efect similar pentru spectator fără a folosi performanţa actoricească şi oamenii drept componente principale ale filmului" a comentat Grigor Devejiev, Creative Director Jam Project şi membru al juriul BFFF, format din profesionişti din film, advertising şi modă de pe scena locală şi cea internaţională în legătură cu acesta.

Scurtmetrajul este regizat de Zheqiang Zhang, Creative Director al Pseudonym, un studio de artă şi design interdisciplinar danez, sub a cărui umbrelă se creează obiecte de modă şi de artă, filme şi obiecte de uz casnic, realizate în colaborare cu fabricanţi la scară mică şi meşteşugari tradiţionali. Mai multe despre film a povestit mai jos Zheqiang Zhang.

Catinca Dorobanţu: Spune-ne despre intenţia din spatele acestui scurtmetraj straniu, itinerant. Cum contribuie stranietatea la conceptul tău?
Zheqiang Zhang: Filmul este mai degrabă o fantasmă alegorică, născută din izolare în timpul carantinei. Stranietate - ce perspectivă interesantă! Eu cred că e destul de optimist.

C.D.: Care este povestea eşarfei călătoare? Ce înseamnă ea şi de ce aţi ales tocmai acest obiect pentru această călătorie?
Z.Z.: Am rămas blocat în Singapore când restricţiile Covid tocmai intrau în vigoare. Ceea ce a început ca o simplă vizită de familie s-a transformat într-o experienţă de 10 luni de izolare, suprarealistă şi provocatoare - ceva cu care cred că putem toţi să empatizăm.
În acest timp am învăţat tehnici de animaţie şi am realizat Stories from a Twelfth-Floor Hotel Room. Proiectul mi-a dat răgaz, catharsis şi scop. În multe feluri, filmul exemplifică acea călătorie.

C.D.: Povestea călătoreşte prin timp şi spaţiu. Care sunt elementele cheie care simbolizează această călătorie? Cum au fost alese?
Z.Z.: În anumite privinţe, elementele sunt trimiteri către filmele şi regizorii pe care îi admir.
Stanley Kunitz a spus: "Termină cu o imagine şi nu o explica". O imagine - dacă este făcută cum trebuie - ar trebui să întruchipeze expunerea emoţiei. Eu aş vrea să cred că acest film se susţine prin el însuşi, că intrigă privitorul îndeajuns pentru a ajunge la o concluzie personală şi ireductibilă.

C.D.: La începutul filmului, naratorul numeşte Pământul şi Natura drept "obraznice" ("rude"). Este aceasta o sinteză a ceea ce urmează să vedem, o istorie condensată a Pământului?
Z.Z.: Nu aş vrea să-mi asum răspunderea unei afirmaţii atât de mari. Simt că, la fel ca în cazul literaturii, filmul devine invariabil învechit şi insuportabil atunci când regizorii încep să semnalizeze filmul spectatorului. Îşi pierde autenticitatea prin maniera forţată de prezenţă a autorului, cu sensul că realizatorul de film ar fi un zeu, un intelectual pedant, o celebritate sau chiar cineva care contează. Devine destul de plictisitor.
Dar ceea ce voi spune este că dialogul de deschidere este un fragment din superbul poem din 1856 al lui Walt Whitman, Song of the Open Road. Este o celebrare a călătoriilor şi a naturii - ceva ce acum preţuim şi vedem cu alţi ochi.

C.D.: Filmul este realizat în colaborare cu Google Earth. Cum ai ales acest mediu şi cum ai lucrat cu el?
Z.Z.: Prin intermediul companiei mele, Pseudonym, explorăm continuu noile tehnologii şi experienţele imersive care ne provoacă percepţiile asupra realităţii fizice şi virtuale. Modelarea 3D şi fotogrametria funcţionează ca grozave (deşi instabile) metode de conservare a timpului şi un mecanism narativ prin care să modelăm viitorul.
În prezent lucrez la un nou proiect pe care sper să îl împărtăşesc comunităţii BFFF la următoarea ediţie.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus