martie 2022
Gala Premiilor UNITER, 2021-2022
Preambul

Pornind de la o mică dezbatere care s-a creat pe mai multe conturi de Facebook (link-uri la finalul textului), rezum, mai jos, câteva posibile soluții pentru aducerea la zi, creșterea în relevanță și reprezentativitate și, în general, îmbunătățirea Premiilor UNITER. Lista de recomandări, rezultată în urma contribuției mai multor persoane, este supusă greșelii și nu se vrea în nici un fel a fi privită ca o listă de indicații prețioase, de așa, fix așa trebuie făcut, altă soluție nu văz, altă soluție nu este.

Demersul se bazează, totuși, pe cvasi-certitudinea că, în forma actuală, Premiile UNITER nu (mai) reușesc să dea o imagine cât de cât reprezentativă a ce va să zică teatrul românesc și pe speranța că, fie și formule amendate, parte din propunerile de mai jos pot fi implementate rapid (începând de la Gala Premiilor UNITER 2023), lăsând deschisă o dezbatere mai amplă și de substanțială, care să conducă la o reformă încă mai profundă a Premiilor în anii care vor urma.

Situația curentă

În forma actuală (Gala 2022 acoperind anul calendaristic 2021), Premiile UNITER cuprind 11 categorii competitive:
Cel mai bun spectacol
Cea mai bună regie
Cea mai bună scenografie
Cel mai bun actor în rol principal
Cea mai bună actriță în rol principal
Cel mai bun actor în rol secundar
Cea mai bună actriță în rol secundar
Debut
Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic
Cel mai bun spectacol de teatru TV / teleplay
Critică teatrală

Nominalizările, câte 3 pentru fiecare categorie, sunt formulate de un juriu format din 3 critici, numit de Directorul Galei Premiilor UNITER (poziție ocupată, până în septembrie 2021 de Ion Caramitru), la începutul anului ce urmează celui în care au loc premierele eligibile.

Conform Regulamentului Galei Premiilor UNITER publicat pe uniter.ro/programe/gala-premiilor-uniter/regulament/, corespunzând Galei din 2010 ce a acoperit anul 2009 (presupun că e vorba de regulamentul aflat încă în vigoare), "Nominalizările au la bază producția teatrală a anului 2009 și sunt asumate integral de membrii juriului". Din această formulare, reiese că, teoretic, juriul de nominalizări ar trebui să ia în considerare toate premierele din anul calendaristic analizat. Din discuții purtate cu oameni din domeniu, pare că există, totuși, o listă de propuneri de spectacole eligibile formulate de direcțiunile teatrelor.

În plus față de categoriile enumerate, există un al 12-lea premiu competitiv, Premiul pentru "Cea mai bună piesă românească a anului", acordat de un juriu distinct de cel de nominalizări, competiția fiind deschisă textelor originale nepublicate și nereprezentate anterior, propuse de autori pe baza unor invitații publice lansate anual de către UNITER.

Propuneri pentru viitor

1. Pentru o cât mai bună acoperire a premierelor dintr-un an calendaristic, ar fi dorit ca juriul de nominalizări să fie numit în luna decembrie a anului anterior celui jurizat. În acest fel, membrii juriului ar putea să vadă pe viu, la sediu sau în festivaluri, un număr mare de spectacole, folosind înregistrările video doar ca instrument de rezervă.

2. Pentru o mai mare claritate, ar fi de dorit redactarea unui regulament al Premiilor UNITER care să fie publicat pe site-ul instituției. În cadrul acestuia, s-ar cuveni reglementat, printre altele, cum devine un spectacol de teatru eligibil pentru Premiile UNITER: e suficient să aibă o reprezentație cu public (premiera) în anul jurizat? E necesar să fie înscris de producător pe lista spectacolelor eligibile? Poate fi luat în considerare de juriul de nominalizări și dacă nu este înscris de producător pe lista spectacolelor eligibile?

3. Pentru evitarea unor nepotriviri ce pot genera frustrări, poate ar fi potrivit ca încadrarea în categorii gen actriță în rol principal / în rol secundar să vină din partea producătorului spectacolului (desigur, în ipoteza în care se merge pe înscrierea spectacolului de către producător pentru a deveni eligibil).

4. Pentru o cât mai mare transparență, e de dorit ca lista spectacolelor eligibile luate în considerare de juriul de nominalizări să fie publicată pe site-ul UNITER.

5. Pentru acoperirea cât mai amplă a fenomenului teatral, ar merita crescut numărul de nominalizări pe categorie de la 3 la 5 și flexibilizarea sa. Într-un an slab pentru o anumită categorie (numeric / valoric) se poate merge cu 3 sau 4 nominalizări sau chiar se poate renunța la decernarea premiului la respectiva categorie.

6. Pentru o cât mai bună reprezentativitate a Premiilor UNITER, ar fi, poate, potrivită crearea de noi categorii competitive care să vizeze spectacolele reprezentate într-un an calendaristic:
Cel mai bun text original / scenariu original
Cea mai bună dramatizare și cea mai bună adaptare
Cea mai bună traducere a unui text pentru spectacol de teatru
Cele mai bune lumini / light design
Cea mai bună coloană sonoră / univers sonor / sound design
Cele mai bune proiecții video / video design
Cea mai bună muzică originală
Cea mai bună mișcare scenică / coregrafie într-un spectacol de teatru
Cel mai bun spectacol de teatru de animație
Cel mai bun spectacol de teatru pentru copii și adolescenți

Ar fi, așadar, vorba de cel puțin 10 categorii competitive noi. Pentru unele, denumirile sunt departe de a fi finalizate.

În dezbaterea purtată în ultimele zile, a apărut și ideea unor categorii competitive dedicate exclusiv teatrului independent, după cum se poate gândi și o secțiune ce ar premia festivalurile organizate de-a lungul unui an.

De asemenea, e poate de dorit o mai clară definire a eligibilității pentru premiul actual de critică teatrală și o delimitare a sa de un potențial premiu nou, care să vizeze istoria și teoria teatrală.

În fine, n-ar fi de neglijat posibilitatea ca premiul actual pentru cel mai bun spectacol de teatru radiofonic să ia în considerare nu doar producțiile radiodifuzate, ci și pe cele distribuite exclusiv în mediul online, de pildă sub formă de podcast. Noul nume al premiului ar putea fi Cel mai bun spectacol de teatru sonor.

7. Între momentul anunțării nominalizărilor și cel al serii Galei Premiilor UNITER, teatrele ar putea fi încurajate de UNITER să programeze reprezentații cu spectacolele nominalizate, contribuind astfel la creșterea notorietății deopotrivă a spectacolelor, Galei și protagoniștilor acestora.

Referințe:
https://www.facebook.com/breze27/posts/5172626532759323
https://www.facebook.com/cristina.modreanu.9/posts/10158997002490847

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus