septembrie 2022
Festivalul Internațional de Teatru și Arte Performative, Brăila, 2022
În loc de O repetiție moldovenească - producție a Teatrului "Fani Tardini" din Galați - cum era anunțat în programul inițial al Festivalului, organizatorii au oferit în schimb o încercare de music-hall nu lipsită de șarm și frăgezimi interpretative, de fapt tot un fel de "repetiție" cu trei cântăreți-actori (participanți la Gala HOP 2022), care a deschis apetitul publicului pentru acest gen de spectacol. Nu-i vorbă, cânticele comice amintind de "veselul Alecsandri", s-au infiltrat savuros și în alte spectacole. Dar încununarea succesului absolut în materie de musical l-a deținut, în ultima seară de festival, grandioasa înscenare barocă a brandului mondial Familia Addams, producție a Teatrului Excelsior București. Mai sus, tot mai sus țintește colectivul acestui teatru al cărui director fondator a fost celebrul Ion Lucian!

După o carieră internațională impresionantă, pornită de la panouri desenate de caricaturistul Charles Addams (cum altfel!), caricaturi, benzi desenate, sitcomuri, ecranizări, remake-uri, povestea familiei Addams a ajuns în premieră pe țară și la noi în stagiunea 2019 - 2020 la Teatrul Excelsior condus la acel moment de Adrian Găzdaru. Regia, coregrafia și costumele aparțin lui Răzvan Mazilu, un fel de om-orchestră, tranșant în concepție, abil în mânuirea personajelor și rostogolirea lor prin comica înlănțuire a intrigii. Libretul elaborat de Marshall Brickman și Rick Elice este tradus și adaptat de Carmen Stanciu, după cum muzica și versurile cântecelor compuse de Andrew Lippa sunt adaptate de Alex Ștefănescu.

Expresie a culturii americane populare, piesa adună într-un caleidoscop mozaicat, policrom, sclipitor și zornăitor, aspecte de viață specifice unei familii newyorkeze suspuse din secolului trecut într-un moment delicat al existenței sale. Este vorba despre virtuala căsătorie a fiicei Wednesday, îndrăgostită de Lucas, un tânăr din Ohio, regiune considerată respingătoare de capul familiei Addams, Gomez Addams. Vizita părinților lui Lucas, familia Beinke, bulversează tihna Addamșilor, care oficiază oculte ritualuri întru evocarea strămoșilor de origine spaniolă, reînviați cu ocazia serbărilor cinic morbide. Strămoșii familiei Addams primesc întrupări reale, sunt înveșmântați în voaluri și dantele vintage, în egală măsură evocatoare și rizibile. Actorii care îi interpretează: Loredana Cosovanu (Balerina), Ovidiu Ușvat (Gangsterul), Andreea Hristu (Marchiza), Alex Popa (Clovnul), Iulia Samson (Mireasa), Dan Clucinschi (Soldatul), umplu scena în danț și vioiciune neîntrerupte. Ei au și replici hazoase, macabre: "Ultimul lucru care mi-a trecut prin cap? Un glonte" (Soldatul). Sau cuvintele reginei Maria Antoaneta a Franței care i-au întărâtat pe revoluționarii de la 1789 "Dacă n-au pâine, să mănânce cozonac" puse în gura Marchizei.

Din componența familiei Addams mai fac parte (în ordinea inversă a importanței partiturilor) Bunica, veritabilă cotoroanță din poveste în interpretarea Oanei Pușcatu, costumată adecvat, piciul Pugsley, adorabil interpretat de Mihai Cheregi cu vocea lui cristalină, inocentă, lacheul Lurch, cel cu limba tăiată, impozant și înfricoșător conturat de Mircea Alexandru Băluță, unchiul Fester, cel bonom și simpatic, Mihai Mitrea și Radu Mitrea în dublă distribuție și însăși Luna misterios costumată în negru astral, într-o singură apariție voalată, executată grațios de Andreea Hristu. Mă opresc să semnalez asemănarea întâmplătoare (?) făcută aici cu secvența din piesa lui Camus, Caligula, în care împăratul roman, un personaj nebun, dar tragic în nebunia lui, vrea luna de pe cer. Dacă ar avea luna de pe cer, ar fi fericit, lumea i s-ar părea acceptabilă. Departe de tema existențială din "teatrul imposibilului" al lui Camus, unchiul Fester e un zurliu simpatic. În contextul magiilor din familia Addams asta e o altă fantezie admisă. Textul uzează de mai multe șabloane (vizuale, vocale, textuale) încorporate în vertij comic aiuritor.

Imensa imagine a lunii proiectată pe un ecran, de la început, cu zbor de lilieci ce prevestesc intrarea într-o poveste horror, cu vampiri și vampirițe, anunță plăcerea sinistră a familiei Addams de a practica magia neagră. Strămoșii ies din morminte, se practică jocuri de societate dubioase, ceea ce duce la eticheta că familia Addams este o familie anormală, sărită de pe fix. Wilhelm Tell cu arbaleta și mărul de deasupra capului e și el parodiat într-o secvență drăguță. De fapt toată povestea e învelită în staniol kitsch de-ți ia ochii. Un staniol necesar unui spectacol cu miză ridicată în vederea cuceririi publicului larg. Și publicul e cu adevărat cucerit. Din acest punct de vedere spectacolul e lucrat impecabil. Gagurile năvălesc unele peste altele, muzica și dansul se împletesc în cuplete reușite, dinamica spectacolului se menține la cote înalte. Excelsior? Mai sus nu se mai poate! "Nebunia" familiei Addams e încântătoare.

Familia Beineke reprezintă, în antiteză ilară, normalitatea. Confruntarea e dură, cu scântei. Alice Beineke e îmbrăcată decent, se comportă civilizat, vorbește în rime, e o conformistă notorie în interpretarea Mariei Alexandru, până când, sub influența unei licori, începe să se dezlănțuie, renunțând la conveniențe stânjenitoare. Devine brusc exuberantă și cheflie, însetată de viața autentică pe care a ținut-o sub cochilie. Ca și soțul ei rigid Mal, desenat ca bărbat timid și rezervat de Doru Bem. Fiul lor Lucas, îndrăgostit până peste cap, conștiincios redat de Dan Pughineanu, ar vrea să se compare cu celebrele cupluri din istoria amorului precum Tristan și Isolda, Romeo și Julieta, Dante și Beatrice, Petrarca și Laura. Dar cum ar suna cuplul lor: Lucas și... Miercuri (Wednesday!). Parodierea mușcă savuros și la nivel onomastic. Ana Udroiu în Wednesday e o copiliță jucăușă, atinsă de săgeata lui Cupidon, exteriorizând un temperament năvalnic. Capii familiei Addams sunt Morticia și Gomez, parteneri de viață care-și trăiesc cu pasiune iubirea vieții lor, în ciuda anilor de conviețuire care au trecut peste ei. În rolul voluptoasei Morticia, senzuală și calină, cu siluetă de divă, oacheșă și impunătoare, o creolă fermecătoare, au fost distribuite (alternativ) două talentate actrițe: Oana Predescu și Camelia Pintilie.

Am lăsat la urmă intenționat arta pusă de Lucian Ionescu în rolul Gomez pentru că ea întrece orice așteptare. Ce e mai valoros lăsăm la urmă ca la un concert, ca la un festival ca acesta. Lucian Ionescu este titirezul care pune în mișcare mecanismele comediei. Cu aspect de Don Juan subțirel, spilcuit, elegant și în egală măsură galant, atent cu damele și repezit din fire, orbit de frumusețe ca orice june prim, s-a lăsat sedus definitiv de farmecele soției sale cântându-i în strună. Lucian Ionescu creează un personaj imediat îndrăgit, adulat, memorabil, colorat cu mult farmec personal și o vivacitate deconcertantă. Foarte sigur pe el, știe să se plieze pe replica partenerului de joc împrumutându-i ceva din vigoarea debordantă pe care o deține, semn al unei înzestrări deosebite. Aproape omniprezent pe scenă, el duce greul spectacolului cu un firesc debordant. Dispare și apare simultan. Un producător de magie teatrală. Indubitabil, este un actor de mare forță, care face cinste Teatrului Excelsior întocmai ca trupa din acest spectacol magic realizat de Răzvan Mazilu. Mai sus? Unde mai sus? Nu se poate mai sus.



0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus