Ziua / aprilie 2006
"Lansat la apă" în urmă cu un an, printr-un parteneriat între Asociaţia Persona (care are ca membri 26 de actori, scenografi, regizori, traducători şi dramaturgi) şi compania de telefonie Romtelecom (care a pus la dispoziţie spaţiul, un fost magazin), Teatrul Desant lucrează, subtil şi discret, asupra unei componente ignorate în zona instituţională a teatrului românesc. De la sfârşitul anului trecut, Persona organizează la Desant (situat în afara circuitului teatral bucureştean, pe Bd. Ion Mihalache 123, pe lângă Piaţa Domenii) workshop-uri de dezvoltare creativă prin teatru, adresate adolescenţilor.

Regizoarea Adriana Zaharia, preşedinta Asociaţiei Persona şi unul dintre "motoarele" funcţionării Desant-ului, crede că atelierele destinate adolescenţilor "fac parte din strategia de dezvoltare a teatrului şi de dezvoltare a publicului de teatru": "Încercăm să-i ajutăm pe aceşti tineri să-şi construiască şi gestioneze o identitate culturală, să devină parteneri de discuţie în orice situaţie, cam asta ar fi finalitatea a ceea ce facem". Într-o primă fază, atelierele sunt destinate publicului (potenţial) din zona "1 mai": "Cei cărora ne adresăm sunt elevi de liceu, între 14 şi 18 ani, bulversaţi din punctul de vedere al acestei identităţi culturale şi pe care şcoala, mijloacele formale de educaţie nu-i ajută să se integreze socio-cultural. Am promovat proiectul în mediul lor, adică în licee - în liceele din sectorul 1, acolo unde se află şi Desant-ul".

"Copiii îşi caută o identitate culturală, dar ar vrea s-o facă într-un mod cât mai "fun", mai puţin formal.", ţine să adauge Adriana Zaharia. "Metodele noastre sunt teatrale, dar cu o componentă vizuală puternică. Insistăm foarte mult pe imagine, pentru că noi, românii, avem o cultură aproape exclusiv auditivă şi textuală. Ne lipsesc instrumentele unei cunoaşteri prin intermediul imaginii, instrumentele decodării vizuale, începând, de exemplu, cu felul în care ne îmbrăcăm şi continuând cu emisiunile de televiziune."

La atelierele de la Teatrul Desant vin 24 de "cursanţi"; la început au venit şapte, şi s-au adus unii pe alţii. Toţi se declară a fi foarte implicaţi.

Arina Răileanu (Liceul "I.L. Caragiale"): "Am venit pentru că mi se părea foarte interesant să lucrez cu tineri, cu oameni care chiar ştiu ce fac, mă interesează şi teatrul, şi fotografia...". În unele cazuri, e vorba de tineri cu preocupări profesionale (de viitor) legate de artele spectacolului. Margit Olteanu: "Eu vreau să dau la regie de teatru, şi mi s-a părut foarte interesant că se face aşa ceva. În şcoală nu se face şi chiar am vrut să ajut să promovăm ideea." Alteori, impactul vizual al campaniei a funcţionat foarte bine. Aşa se face că Iuliei Voicu (de la Liceul "Mihai Viteazul") i s-a părut foarte interesant afişul: "Mi se părea că se apropie foarte mult de cum gândim noi. Dar, sigur, mă interesau workshop-urile". Arina, Margit şi Iulia nu sunt, în ciuda interesului declarat pentru atelierele de la Desant, dintre adolescenţii pasionaţi de teatru. Toţi participanţii la workshop declară deschis că nu se duc în mod constant la spectacole; când o fac, e mai degrabă o modalitate de a-şi petrece timpul cu prietenii, o activitate socială. Dacă grupul e interesat de teatru, atunci cu toţii merg la spectacole, dacă nu, au reticenţe să se ducă singuri. De cele mai multe ori preferă Studioul Casandra (nu doar fiindcă intrarea e gratuită, ci şi pentru că le place să vadă actori tineri); sursa de încredere, ale cărei recomandări le urmează (în ordinea priorităţilor, imediat după sfaturile prietenilor e 24-FUN); în general, pe liceenii de la Desant nu-i prea interesează ce spun criticii, nu citesc ziare şi nici reviste culturale.

În schimb, se plimbă mult prin parcuri, stau mult de vorbă şi-i pasionează fotografia şi filmul.

"Ce-mi place la ei e felul în care sunt preocupaţi de ce li se întâmplă", spune actriţa Carmen Lopăzan, unul dintre moderatorii workshop-urilor. "Una peste alta, vedem cum eram noi la 16-17 ani, doar că ei au mult mai multă informaţie", crede Maria Obretin (şi ea, actriţă şi membră a Asociaţiei Persona). "E un continuu antrenament şi pentru noi", adaugă ea. "Ei sunt viitorii lideri de opinie. Mă bucur foarte mult că lucrăm cu ei, sunt multe lucruri pe care le-am descoperit, despre mine ca actriţă, lucrând cu ei", consideră Paula Gherghe, care a jucat, împreună cu Maria Obretin şi Rolando Matsangos, în Stop the Tempo, un spectacol despre şi pentru noua generaţie. Din echipa de moderatori de la Desant fac, de asemenea, parte actorii Ioana Calotă, Carmen Florescu şi Virgil Aioanei, dar şi Darie Alexandru, student la regie de film şi responsabil de dimensiunea vizuală a atelierelor.

În actuala formulă, de modul experimental, workshop-ul va dura până la sfârşitul anului şcolar. Un atelier durează trei ore, iar proiectul va continua, probabil, cu alte serii de câte 20 de întâlniri. La Teatrul Desant au loc, acum, şi workshop-uri de scriere dramatică (ţinute de Bogdan Georgescu), iar la începutul lui iunie sunt programate primele spectacole (în sfârşit, în înţelesul clasic al termenului), pe texte de teatru nou.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus