septembrie 2023
Festivalul George Enescu, 2023
Identificarea creației cu propria viață și cu propria epocă este, chiar dacă nu au dorit-o, pentru mulți compozitori, ceva firesc, un loc comun, un concept de la sine înțeles. Cum altfel, în fond, să se exprime un artist, decât prin intermediul a exact ceea ce este, ceea ce devine, ceea ce gândește, ceea ce trăiește, ceea ce vrea sau este obligat să lase ca testament ori ca moștenire muzicală? Ce altceva să își dăruiască, prin muzică și ce altceva să dăruiască propriilor origini - naționale, etnice, lingvistice și religioase, dar și lumii, decât interpretări personale, intime, unice ale etapelor, vârstelor, pașilor, întâmplărilor propriei vieți? Ce poate face artistul - în cazul nostru, compozitorul, atunci când - meschin, mincinos, rău intenționat, opera sa este vizibil folosită în scop propagandistic, în încercarea de a susține un patriotism deșănțat, naționalismul, extremismul sau xenofobia - care este, în acest caz vina artistului, mai ales atunci când trecut dincolo de viață, nu se poate explica și apăra? Dar atunci când muzica sa este catalogată ca aspră, vulgară și primitivă, că este un talmeș-balmeș în loc de muzică? Iar asta se întâmplă - ajungem așadar, acum, la chiar cazul lui Șostakovici, la doar doi ani după ce creațiile aceluiași compozitor erau apreciate ca reprezentând rezultatul succesului general al construcției socialiste și al politicii corecte a partidului, o operă ce ar fi putut fi compusă doar de un compozitor sovietic crescut în cea mai bună tradiție a culturii sovietice.

Opera lui Șostakovici este total ancorată în realitățile sociale, ideologice și culturale din miezului secolului al douăzecilea, în care trăia compozitorul, decenii în care Europa, împărțită în sfere de influență, se refăcea, în două viteze și cu două orientări ideologice antagonice, după dezastrul produs de comunismul din Rusia sovietelor, de Cel de-al Doilea Război Mondial și cel ce a urmat în primii ani de pace, în care jumătatea de est a continentului se învârtea după ceasul comunismului, arborat de Stalin și menținut acolo sus de o armată de trepăduși, de lingăi, de scursori sociale, de infami, de atâția și atâția - să le spunem cum vrem, că, oricum, oameni nu au fost, lași, mincinoși, colportori, trădători. Adică fix cei despre care scrie o mie de pagini scriitorul și istoricul Thierry Wolton în cel de-al treilea volum, Complicii, al incredibilei sale lucrări O istorie mondială a comunismului. Adică exact cei de care, cu bagajul pregătit lângă ușă, îmbrăcat și încălțat, alb la față, temându-se continuu de ce ar fi urmat să se întâmple, Șostakovici se temea, ani la rând, că ar putea apărea în fața locuinței sale pentru a-l aresta.

Prezentarea în cadrul Festivalului George Enescu 2023 a unor lucrări de mari dimensiuni, a unor simfonii, așadar (prima, în interpretarea Orchestrei Filarmonicii Transilvania din Cluj-Napoca, dirijată de Jonathon Heyward, respectiv celebra simfonie numărul 5, redată de Orchestra Română de Tineret, condusă de Stefan Asbury) compuse de Șostakovici, reprezintă, pentru cei mai mulți din cei care le ascultă, în sălile festivalului, cu mult mai mult decât muzică. Pentru că asta sunt creațiile simfonice ale compozitorului - rememorări ale războiului, celebrări ale păcii, întâlniri între ideologii, acțiuni ale maselor, și exact asta recunosc cei care, ca mine, iubesc aceste lucrări, le doresc și le caută asiduu în programul festivalului. Lipsește, însă, simfonia numărul 7, Leningrad. Probabil, nu dă bine în contextul belicos actual. Dar ar fi dat foarte bine conștiinței noastre.

Jonathon Heyward (foto: Alex Damian)

Orchestra Filarmonicii Transilvania din Cluj-Napoca (foto: Alex Damian)

Stefan Asbury (foto: Andrei Gîndac)

Orchestra Română de Tineret (foto: Andrei Gîndac)

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus