Iată că în Festivalul George Enescu 2023, ziua de 10 septembrie a fost dedicată muzicii de operă prin vocea unei tinere artiste, Aida Garifullina, din Republica Tatarstan, o republică care face parte din Federația Rusă.
Filarmonica din Wurth[i]. Wurth este lângă sau în Bamberg, oraș din Germania, iar Wurth este o companie înființată în 1945 și care oferă multiple servicii. Și este o susținătoare foarte puternică a artei. Începând cu anul 2020 Claudio Vandelli a preluat funcția de Director General al Filarmonicii Wurth, în noua sală de concerte a acesteia, filarmonică înființată în 2017 de Prof. Dr. Reinhold Würth.
Legăturile muzicale ale dirijorului Claudio Vandelli cu muzica rusă, concertele sale la Moscova, sau statutul de invitat permanent (înainte de război) al Orchestrei Simfonice de Stat Sinfonica "Novaya Rossiya" din Moscova și a "Youth Symphony Orchestra of Russia", cât și colaborarea cu mari artiști ca Anna Netrebko, Yuri Bashmet, Sergej Krylov, Denis Matsuev, Vadim Repin explică cu ușurință alegerea sa privind-o pe Aida Garifullina.
Așa cum a afirmat directorul artistic la Festivalului George Enescu, dirijorul Cristian Măcelaru: "Nu-l voi pedepsi pe Ceaikovski pentru deciziile lui Putin"[ii] și nu o voi face nici eu deși... O să înțeleg într-o bună zi dacă Domnul Măcelaru a avut dreptate sau nu!
Pentru suflet vă voi oferi un fragment dintr-un concert cu Placido Domingo în duet cu Aida Garifullina, alături de Orchestra Simfonică de Stat a Republicii Tatarstan, dirijor Eugene Kohn[iii], ce a avut loc în anul 2015 la TatNeft Arena, Kazan, Russia, Cei doi cântă duetul Don Giovanni - Zerlina (W.A. Mozart - Don Giovanni)
Era în anul 2015, la un an de la invadarea și atașarea Crimeii de către Rusia, eveniment trecut la capitolul: vom vedea mai târziu.
Așadar pe 10 septembrie 2023, Festivalul George Enescu a onorat opera și muzica de operă prin concertul Aida Garifullina - Gală de operă. Scriu cu regret că, fără vrerea mea, s-a făcut să nu ajung la seara aceasta de operă din cadrul festivalului.
Să nu se creadă că mă poticnesc în arta rusească, dar îmi este ciudă că se adeverește că parfumul morbid, și uneori chiar antiuman, ce se ridica dintre paginile multor cărți rusești citite de-a lungul vieții nu era numai imaginația mea.
Chiar dacă aș fi ajuns, chiar dacă ascult Ceaikovski, Prokofiev, dacă citesc Cehov, sau mă uit la un film al lui Andrei Tarkovski sau Grigori Kozintsev[iv], și o fac cu interes și, poate, chiar plăcere, după... după e problema!
Îmi amintesc că de acolo vine o amenințare ca o umbră uriașă, care mă urmărește, și mă face să cred că va cădea peste mine, peste noi.
S-o ascultăm însă pe Aida Garifullina:
[ii] libertatea.ro/avem-muzica-rusa-in-program-nu-l-voi-pedepsi-pe-ceaikovski-pentru-deciziile-lui-putin-interviu-cu-dirijorul-cristian-macelaru
[iv] Grigori Kozintsev, regizor de film, autorul filmului Hamlet (1964) după William Shakespeare / Boris Pasternak, cu Innokenty Smoktunovski, muzica Dimitri Șostakovici