septembrie 2023
Festivalul George Enescu, 2023
Simfonism deplin (totalitatea principiilor care stau la baza creației simfonice), asta pare să-l caracterizeze pe fabulosul compozitor romantic austriaco-german Bruckner și întreaga operă muzicală (creația lui mai include muzică sacră, sub diverse forme - misă, motete, Te Deum) a celui care a avut și o susținută activitate interpretativă ca organist (un aspect care spune foarte multe, excepționalul instrument cu mii de tuburi reprezentând, în sine, o uriașă orchestră). Armonii, modulări, alături de evidente căutate disonanțe; o desfășurare și o lungime incredibilă; o puternică polifonie; un extrem de bogat limbaj muzical - toate astea, după mine, îi sunt profund specifice lui Bruckner și sunt evidente în toată creația sa. Multă muzică, prea multe note, bogăție de sunete, o atmosferă care te învăluie - adesea, ești tentat, din fotoliul de ascultător atent, să spui. Și nu ar fi nimic greșit, ci doar recunoașterea de către mireanul din stal a întâmplării căreia îi este martor ales.

Camil Marinescu îl iubea pe Bruckner, îi cunoștea bine viața și creația, trecuse prin locurile inspirației sale și al reculegerii finale, îi studiase opera și încerca să îi interpreteze, în mod repetat, atunci când era invitat sau când i se permitea să propună un program. În ultimii ani (înainte de plecarea lui, în anul 2020), a fost singurul dirijor care, cel puțin aici, în București, a interpretat (cu filarmonica George Enescu), adesea, muzica lui Bruckner. Atât de mult (cum am mai scris) iubea acest dirijor ceea ce ne oferea, încât, invariabil, înainte sau după interpretare, mulțumind publicului pentru aplauze, simțea, probabil, o nevoie nestăvilită de a ne împărtăși ceva din eforturile și descoperirile sale, de a povesti modul în care lucrase cu orchestra, de a ne face parte din bucuria personală rezultată din interpretarea sa (dirija absolut minunat simfoniile lui Ceaikovski, Mahler, Bruckner). Scriu - cu reverență, cu respect, cu recunoștință, despre acest etern prieten al simfonismului, acest dăruitor de interpretări magistrale, acest călător prin lume și descoperitor de speciale interpretări - Camil Marinescu. Cel care nu mai este.

Festivalul ăsta mare al nostru, prin organizarea mai multor serii de concerte, este complex: între atâtea alte scopuri - asupra cărora insistă, la un moment dat, toți cei care scriu despre el, are și menirea de a ne educa muzical, de a ne oferi interpretări de referință, de a ne prezenta marele repertoriu sau lucrări foarte puțin cunoscute și din toate genurile muzicale, de a alătura (întâmplător sau căutat), în seri consecutive (cazul Mahler, simfonia nr. 2, cu Zubin Mehta și Maggio Musicale Fiorentino, respectiv, Mahler, simfonia nr. 9, cu Sir Simon Rattle și London Symphony Orchestra) ori chiar în aceeași seară (în cazul nostru), lucrări ce aparțin aceluiași compozitor. Așa îmi place să consider că a fost să fie seara în care un dirijor de poveste (Herbert Blomstedt) și un dirijor de mare actualitate (Paavo Järvi) au dirijat orchestre create în spațiul muzical de limbă germană, Gewandhaus și Tonhalle, oferindu-ne bucuria de a reasculta Bruckner, simfoniile nr.7, respectiv nr. 9. Și a fost, încă o dată, minunat. Simfonism desăvârșit.

Herbert Blomstedt (foto: Alex Damian)
Orchestra Gewandhaus din Leipzig (foto: Alex Damian)
Paavo Järvi (foto: Andrada Pavel)
Orchestra Tonhalle din Zürich (foto: Andrada Pavel)

(foto: Alex Damian / Andrada Pavel)

2 comentarii

  • Cronici slabe
    Oana Gvinda, 14.09.2023, 15:27

    Cronicile festivalului sunt dezamăgitoare. Toate sunt laudative și nu au niciun fel de obiectivitate, nu poți învață nimic din ele, nu sunt nici măcar puțin pedagogice, sa te învete cev…

    • RE: Cronici slabe
      Razvan Penescu, 14.09.2023, 19:51

      Mulţumim de comentariu.

      Pe LiterNet sunt mai multe tipuri de articole legate de festival. Ne străduim să asigurăm o diversitate de tipuri de articole. De la unele care prezintă muzica fiecărei seri, la articole despre istoria concertelor, atmosfera festivalului, comentarii ale unui profesor al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti. Desigur că se poate mai bine.

      În ce priveşte faptul că articolele sunt laudative... realitatea e că Festivalul e unul care reuneşte muzicieni importanţi, care cântă piese importante (cu toate astea, sunt uneori nişte nuanţe în unele articole). Cred că suntem norocoşi că avem acest Festival. Pentru cei care scriu aici, ca şi pentru mine, pare valoros. (dacă vreţi să vă spuneţi părerea, într-un articol cu argumente, mă găsiţi uşor, pe gmail sau pe facebook).

      De obiectivitate vă asigur că nu suntem lipsiţi. Nu ne plăteşte nimeni să lăudăm. Cînd o cronică e elogioasă, cel care o scrie e încântat de ceea ce vede.

      În rest, ne puteţi spune cam ce ar trebui să fie în cronici ca să puteţi învăţa ceva din ele?

      Cu stimă,
      Răzvan Penescu
      https://www.liternet.ro

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus