ianuarie 2024
Opera de trei parale
E un curaj să montezi celebrul text al lui Brecht. E un pariu: în primul rînd pentru că nu toți actorii, fie ei cît de buni, pot și cînta; apoi, pentru că nu e simplu să înfățișezi mahalaua și vulgaritatea fără să cazi în vulgaritate - a jocului, mai ales. Dificultate dublată de aceea de a ieși din obișnuința jocului realist cu care sînt obișnuiți cel mai adesea actorii noștri. Apoi, în Opera de trei parale, totul e pe muchie de cuțit: morala e răsturnată, hoții, escrocii și curvele sînt simpatici, spectatorul neantrenat nu mai știe ce să creadă. Vorbele ajută, dar totul trebuie lămurit din joc.

Proaspăta montare de la TNB nu prea cîștigă pariul. Este un spectacol dezamăgitor de inegal, în care multele lucruri frumoase și bune se amestecă printre neîmpliniri flagrante.

Din fericire, Colceag apelează și la actori de mare clasă care, lăsați să facă ce știu, își dau cu prisosință măsura. Emilia Popescu (Jenny Speluncă) etalează un joc precis, reținut, fără gestică și intonații excesive; Marius Manole oferă inclusiv o performanță fizică și, chiar dacă nu excelează la cînt, construiește în Mackie Șiș un gangster ambiguu, trecînd pe nesimțite de la fanfaronada golanului spilcuit și cu lipici la femei din primele scene la tensiunea asumată, sinceră și deplin credibilă din final. Nu mă pot mira îndeajuns cum jocul lui Manole nu s-a contaminat de la multele spectacole comerciale în care se risipește - numai de l-ar ține... E de reținut și că doar el și Emilia Popescu ating tragismul personajelor din sublumea lui Brecht.


O evoluție extrem de plăcută este Teodora Calagiu (Polly Peachum, fata regelui cerșetorilor), actriță care poate și știe să cînte. Îi funcționează foarte bine relația cu Marius Manole, dar și cea cu Medeea Marinescu (Lucy), de asemenea cu o interpretare corectă. Foarte tonică și apariția lui Rareș Florin Stoica (Flich, cerșetorul începător în ale meseriei).


Pete de culoare utile sînt cei patru hoți, grupul de prieteni ai lui Mackie (Ovidiu Cuncea, Alexandru Georgescu, Orodel Olaru și Mihai Verbițchi - joc curat, fără șarjă exagerată) și grupul curvelor (Oana Laura Gabriela, Cristiana Ioniță, Beatrice Rubică, Andreea Alexandrescu, Irina Noapteș, Roxana Colceag - mișcare foarte bună, recitare corectă, cu o mențiune specială pentru Oana Laura Gabriela care și cîntă foarte bine).

Un cîștig clar al montării sînt scenele de ansamblu și, în general, mișcarea scenică. Coregrafia inspirată a Roxanei Colceag funcționează ireproșabil. La fel și corul - bună ideea de a combina corul antic cu cerșetorii orbi - frazare, mișcare și cadență foarte precise.


Excelentă și interpretarea live a muzicii lui Weill, asigurată de Marius Leau (vioară și conducere muzicală), Ligia Dună (pian), Lucian Maxim (percuție), Marius Grigorescu (clarinet), Cristian Nicolae (trompetă), Ciprian Partenie (trombon), Răzvan Mihai Grigorescu (chitară).

În fine, spectacolul cîștigă mult datorită scenografiei și costumelor flamboaiante ale Lilianei Cenean și Ștefan Caragiu care desenează adevărate explozii de culoare și reușesc să umple uriașa scenă a TNB, folosind inteligent spațiul și rotativa.


Acestea fiind spuse, spectacolul pierde mai ales prin inconsistența lui Mircea Rusu care-a primit rolul considerat de Brecht principal: Jonathan Jeremiah Peachum, întemeietorul unui business înfloritor în Soho, cel care-i costumează pe cerșetori, îi învață ce și cum să joace ca să primească ceva. Textul e strălucitor în împletirea de cinism și inteligență practică, în subtilitatea cu care înfățișează întreaga existență drept un teatru. Mircea Rusu îl face praf. Oare ce demon l-a împins să vorbească întruna cu accent evreiesc, cînd nicăieri în textul lui Brecht nu există vreo asemenea sugestie? Unii ar putea să considere interpretarea asta ofensatoare - dar, nu: e doar prost-gust și neputință artistică. Mai grav e că jocul lui Mircea Rusu e de o respingătoare vulgaritate și de un gros, gros manierism. Vulgaritate și manierism, atît a rămas din actorul care a fost odată Mircea Rusu. Trist. Din păcate, nici partenera sa, Tania Popa (dna Peachum) nu excelează.

Tot la capitolul dezamăgiri: pseudo-actoria lui Silviu Biriș (Brown, șeful poliției), complet deformat de prea multele șuse în care apare.

Textul lui Brecht poate sugera vag o relație homosexuală între Brown și Mackie Șiș, pornită încă din tinerețe. Poate sugera. Gelu Colceag ține neapărat s-o expliciteze: îi pune să se sărute lung, iar acolo unde Brecht scrie "Wenn du wohin gehst, will ich auch wohin Gehen" și Victor Scoradeț traduce "Dacă tu te duci undeva, vreau și eu să merg undeva", Colceag înlocuiește "undeva" cu "toaletă". Subtil...

Ce bine-ar fi fost însă dacă Gelu Colceag n-ar fi avut idei și n-ar fi vrut cu tot dinadinsul să colaboreze cu Brecht, să-l completeze, trăgîndu-l în mahalaua bucureșteană (ca și cum cea londoneză n-ar fi fost de ajuns): într-o scenă finală, îl pune pe Marius Manole să rostească un monolog amărît-vindicativ despre hoția cea mare care e de găsit la politicieni (el a furat doar piatra cubică de pe o stradă, ei pun borduri; el a devalizat o bancă, ei înființează bănci etc). Chiar dacă interpretarea lui Marius Manole e impecabilă, o asemenea trivială "aducere la zi" e jignitoare pentru inteligența spectatorilor (și pentru Brecht, dar ce mai contează...)

Cu bune, cu rele, așa inegal cum e, acest spectacol va face, bănuiesc, săli pline. Nu-i puțin lucru.



De: Bertolt Brecht și Kurt Weil Regia: Gelu Colceag Cu: Marius Manole, Mircea Rusu, Silviu Biriș, Tania Popa, Aylin Cadîr / Teodora Calagiu, Medeea Marinescu, Emilia Popescu, Rareș Florin Stoica / Ciprian Nicula, Ovidiu Cuncea, Alexandru Georgescu, Mihai Verbițchi, Orodel Olaru, Silviu Mircescu / Mihai Munteniță, Daniel Hara / Mihai Munteniță, Eduard Cîrlan

9 comentarii

  • Cu tot respectul
    Dana, 16.01.2024, 07:27

    Domnule Ornea, cu tot respectul, dar vi se citesc prea clar simpatiile și antipatiile în cronici, pro Manole, anti Rusu, etc. Este clar că Peachum-ovrei, și Brown-tușe groase a fost decizia regizorului, nu a bieților actori. Rusu este perfect în Gertrude unde l-a condus Purcărete și s-a descurcat foarte bine cu mizeria de rol Peachum conceput așa (ovrei cu accent moldovenesc) de Colceag ca să vină cu ceva nou. Colgeac e cel care semnează regia și care conduce repetițiile și stilul de joc. Credeti ca dormea când Rusu băga accent moldovenesc?

    • RE: Cu tot respectul
      Andrada D, 16.01.2024, 17:48

      Colceag si Mircea Rusu sunt foarte buni prieteni, nu cred ca a fost silit sa faca nimic :)

  • În sfârșit!
    Andrada D, 16.01.2024, 08:11

    După puhoiul de laude, promovarea asiduă a TNB și recenziile laudative, cineva care scrie "pe bune" cum a fost în sală (monstruoasă experiență)

  • Mackie fără voce
    Nora, 16.01.2024, 09:29

    Mircea Rusu are o voce de 10 ori mai buna decât Marius Manole care a primit rol principal in piesa muzicala desi nu poate sa cânte si doar dizeaza. Totul e pe pile in teatru. Subvenționate din bani publici.

    • RE: Mackie fără voce
      Ana, 16.01.2024, 17:49

      Nici eu ma omor dupa Manole dar cineva trebuia sa mai si joace in piesa aia, doar nu e concert.

  • Tichie de mărgăritar?
    Eliza, 16.01.2024, 18:36

    După eșecul Mașinăriei, ce le mai trebuia TNB muzical? Nu știu că nu are cine să cânte și își pun actorii în circumstanțe penibile?

    Când mai poate și compara lumea varianta TNB unde protagonistul recită față de vocea extraordinară a protagonistului și a tuturor din teatrul Excelsior? Au o variantă ultra premiată și apreciata deja, de ce te apuci să concurezi dacă știi că nu o să-ți iasă?

    Sigur, un teatru național ar putea avea o școală, cursuri de formare pentru actori ca să ii pregătească pentru muzicaluri, așa a făcut și Răzvan Mazilu pentru spectacolele lui. Cât mai trag și de Marius Manole și se așteaptă să le poată pe toate? Nu mai cinstit alegeau niște tineri din "corul de milogi" să cânte și să joace, lansau niște talente și nu-l mai puneau nici pe Manole și restul distribuției în situația jenantă de față?

    • RE: Tichie de mărgăritar?
      Lucian, 17.01.2024, 08:57

      Aveți mare dreptate! La TNB nu există nici o viziune, se montează doar vechituri și alea ca vai de ele. În loc să existe un secretariat literar puternic, se montează orice doresc câțiva regizori depășiți (gen Colceag, Goga, etc. ) care pun ce vor mușchii lor. Un buget de 10 milioane de euro cheltuit pe prietenii celor 3 directori/actori, nici unul mare intelectual, și care lucrează la minima rezistență și pun piese din timpul bunicilor și străbunicilor noștrii. TNB a ajuns un teatru comercial, nu un teatru reprezentativ pentru cultura română modernă de calitate.

      • RE: RE: Tichie de mărgăritar?
        Razvan Penescu, 17.01.2024, 10:57

        Să nu cădem totuși în cealaltă extremă.

        Nu e adevărat că la TNB se montează doar vechituri și alea ca vai de ele. Nu e adevărat că la TNB se montează orice doresc câțiva regizori depășiți. La TNB există și cîteva spectacole importante (ale lui Radu Afrim în primul rând, dar mai sunt și altele cîteva, mai sunt și regizori tineri care fac treabă bună). Probabil că nu e o viziune, dar asta și pentru că situația de interimat de la vârf nu are cum să nu aibă efect (e drept că în alte teatre - mai mici -, tot în condiții de interimat, se fac lucruri mult mai bune). Sunt lucruri multe de corectat, unele spectacole nu au ieșit, unele probabil că nu sunt adecvate trupei pe care o are TNB la dispoziție, unele lucruri pe care am vrea să le facă TNB în comunitate nu sunt făcute. Dar nu e cazul să condamnăm la grămadă. E nedrept.

        Faptul că există o imagine a TNB ca teatru comercial e mai curând ca urmare a folosirii intensive a sălilor pentru proiecte comerciale produse de alte companii decât ca urmare a proiectelor TNB.

        • RE: RE: RE: Tichie de mărgăritar?
          Eliza, 17.01.2024, 19:50

          Nu "doar vechituri și alea ca vai de ele" dar majoritatea. Aruncati o privire pe ultimele premiere TNB. I-au mai dat cate ceva lui Afrim, lui Nagy, lui Chris Simion, dar majoritatea alegerilor sunt perimate.

          Și partea jenantă e cât s-au ambiționat să promoveze un proiect de o calitate atât de slabă ca această Operă. Interimatul de la TNB se bazează pe Călin, cel aproape inexistent, și controversatul Mircea Rusu, care se încăpățânează să se pună în orice proiect. Și aici, la Operă, e cap de afiș. Și mă bucur că unele recenzii obsevă că nu e deloc competent pentru astfel roluri. Situațiile interimatului sunt o ciumă a urbei, dar unii chiar fac o diferență în bine. Și pentru unii și pentru alții, epoca interimatelor trebuie să se încheie.

          Sunt curioasă ce proiecte vedeți că face TNB în comunitate? Nici nu îi compar din nou cu Excelsior, că e diferență de la cer la pământ. Mă refer la stric proiectele lor.

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus