Uriașă e scena Centrului Cultural Ion Manu din Otopeni! Dpdv lățime, prinde fără emoții Top 5 la nivel național. Cu atât mai greu să umpli / îmblânzești / dai sens unui astfel de spațiu atunci când spectacolul reprezentat (Naufragiat! de Donald Margulies, în regia lui Andrei Huțuleac, producție a Teatrului Maria Filotti din Brăila) se bazează pe cei 4 actori pentru mânuirea obiectelor de decor și realizarea universului sonor. Și totuși, Ciprian Chiricheș (în rolul titular, Louis Rougemont), Nicholas Cațianis Jr., Blanca Doba și Corina Borș au făcut, în vinerea de dinaintea Floriilor 2024, o treabă excelentă, captivând atenția celor 300 de spectatori.
Dramaturgul american Donald Margulies (Pulitzer în 2000 pentru Dinner with friends / Cină cu prieteni, montat de Cristi Juncu la Bulandra) a scris Naufragiat!, cu subtitlul Fantasticele aventuri ale lui Louis Rougemont (povestite de el însuși), în 2007, piesa fiind comisionată de teatrul californian South Coast Repertory. În traducerea Corinei Moise, Andrei Huțuleac a montat textul în premieră națională în septembrie 2022, pe scena mare a teatrului brăilean.
Naufragiat! începe și continuă ca un basm pentru toate vârstele (țintind, totuși, publicul tânăr și foarte tânăr), cu un erou desprins, parcă, din romanele de călătorie ale secolelor trecute, cu aventuri spectaculoase, personaje fantastice și decoruri naturale somptuoase. O poveste a descoperirii de sine și a devenirii, montată cu multă imaginație, jucată în ritm alert, stârnind hohote de râs și serii de aplauze.
Decorurile mobile gândite de scenografa Maria Nicola sunt manevrate cu dibăcie de actori, care, pe lângă interpretarea unei galerii de câteva zeci de personaje episodice și ultra-episodice (singur Ciprian Chiricheș e mereu Louis Rougemont), se ocupă și de operarea a felurite obiecte mai mult sau mai puțin muzicale creatoare de sunet. Complementați toate acestea cu luminile foarte fain gândite de Lucian Moga (light design) și veți avea imaginea unui spectacol plin de imaginație, de un dinamism entuziasmant, jucat cu o poftă remarcabilă și născător de energii dintre cele mai cele stimulante.
Nu doar povestea se revendică din galeria aventurilor lui Robinson Crusoe & scrierilor lui Jules Verne, ci și montarea lui Huțuleac & co amintește de epoci trecute din istoria teatrului. De acele trupe ambulante care poposeau din sat în sat și din târg în târg, în care cei care urcau pe scenă făceau de toate (actorie, decoruri, sunete, lumini), spunând lumii adunate o istorie despre oameni mărunți și vise mărețe, despre sărăcie și bogăție, despre evadare și călătorie, despre nave și vapoare, despre aur și alte materiale prețioase, despre tărâmuri îndepărtate și populații necunoscute, despre dorul de casă și pofta de aventură etc.
În timp ce Ciprian își spune monologurile, Nicholas, Blanca și Corina schimbă costumele (aceeași admirabilă Maria Nicola) și personajele la vedere, alt procedeu specific vremurilor când noțiunile de culise & cabine era SF-uri. O perucă, o mustață, o haină nouă, un accent proaspăt și un nou om / cățel (Cațianis Jr. e demențial în rolul canin!) / broască țestoasă / etc. intră în scenă. Nu e nevoie de mai mult ca imaginația oamenilor să fie stârnită și teatrul să se întâmple!
În partea finală, Naufragiat! virează dinspre basm (mai ales) pentru adolescenți în lecție (mai ales) pentru adulți. Seminar despre manipulare, deformarea realității, fake news. Dar și, în egală măsură, reprezentare a venerabilului conflict dintre nevoia de a visa dincolo de granițele hâde / restrictive / apăsătoare ale realității imediate & viitorului posibil și necesitatea de a construi cunoașterea lumii și a vieții pe baze raționale & științifice. Ce alegem?
Margulies propune, în scena finală, un deznodământ ce privilegiază capacitatea umană de a imagina imposibilul. Pe bază de scară, lumină, pași șovăielnici și brațe puternice, montarea brăileană propune o ultimă porție de emoție pură. Cumva, pasul următor trebuie pus pe solul născut din îngemănarea adevărului deja demonstrat cu cel abia presimțit.
Timpul & Spațiul reprezentației: 26 aprilie 2024 @ Centrul Cultural Ion Manu din Otopeni