mai 2024
Confluence
Mereu am emoții cu opera. Mereu. Poate ieși discutabil. Poate să și meargă discutabil. Există acea fină linie între superb și vai, ce-a fost asta. Cu exagerarea permisă, pentru a reuși să exprim această teamă, cu o și mai mare emoție și teamă am fost la un spectacol de operă modernă. Oh, imaginați-vă dacă la categoria clasică am emoții, ce teamă mi-a fost de acest gen. Sincer? Mi-am luat bilet cu posibilitatea de a-l returna, atât de teamă mi-a fost. Ce mi-am zis, totuși, este Opera din Cluj, un eveniment finanțat de instituții culturale și nu numai remarcabile, cu soliști minunați. Însă citind sumarul: "Waste Side Story este un spectacol original de operă contemporană care vorbește despre viața comunității din Pata Rât, folosind ca resurse documentate chiar mărturiile locuitorilor. Despre temerile, speranțele și visele oamenilor izolați în acest spațiu precar al locuirii marginalizate. Despre carta care ne poate aduce împreună.", m-au apucat emoțiile mari. Cu ele m-am prezentat în timp util la operă. Așteptam orchestra mare să se acordeze să nu mai fiu atât de suspicioasă. Nu a apărut. A cântat o mică orchestră, formată din doar șase instrumente. Apoi pe scenă niște oameni care păreau venind din ghetoul de lângă Cluj. Da, unii chiar erau. Printre care și copii și un bebeluș în brațele unor femei foarte tinere. Erau reale și reali. Soliștii au fost primiți în mijlocul lor atât de natural, povestea a curs atât de firesc, soluțiile muzicale au fost deosebit de potrivite. S-a aplaudat mult, s-a fluierat și s-a bucurat lumea de acest moment petrecut literalmente împreună. Bașca, într-un context muzical fragil, frumos, melodios și surprinzător de către Domonik Schuster și Tobias Gröniger.

Opera Națională Română din Cluj
Waste Side Story - spectacol de operă contemporană în cadrul proiectului Grand Opera Pata Rât pe un libret de Mara Căruțașu și pe muzica scrisă de Dominik Schuster și Tobias Gröninger.
Dirijor: Adrian Morar
Regie: Dan Vasile / Scenografie: Magdy Hawash / Pregătirea muzicală: Lelia Serafinceanu
Soliști: Anna Stănescu, Adelin Ilca, Cătălin Moței, Zoltan Molnar
Vioară: Diana Man / Violă: Flavius Ignat / Violoncel: Ashley Green / Contrabas: Adrian Muntean / Trompetă: Grigore Ciobanu / Pian: Lelia Serafinceanu
Spectacol realizat cu soliști ai Studioului Lya Hubic
Premiera, pe 10 mai 2024.
Mai multe detalii aici și aici.
(foto: Andrei Furnea)


I'm always nervous about opera. Always. It can come out questionable. It can also work questionably. There's that fine line between gorgeous and oh my gosh, what was that. With the exaggeration allowed, in order to be able to express this fear, with even greater emotion and fear I went to a modern opera performance. Oh, imagine if in the classic category I am nervous, imagine this. Honestly? I bought a ticket with the refund option. But then I said, come on, it is the Cluj Opera House, an event financed by remarkable institutions, with wonderful soloists. Then, reading the summary: "Waste Side Story is an original contemporary opera performance that talks about the life of the community in Pata Rât, using as documented resources the testimonies of the inhabitants themselves. About the fears, hopes and dreams of people isolated in this precarious space of marginalized housing. About art that can bring us together.", I was grabbed by great emotions. With them I presented myself in due time at the opera. I was waiting for the big orchestra to tune in so to decrease the volume of my suspiciousness. It did not appear. It was a tiny orchestra, consisting of only six instruments. Then on stage appeared some people who seemed to be coming from the ghetto near Cluj. And yes, some were coming from there. Among them were children and a baby in the arms of very young women. Real, all was very real. The soloists were welcomed into their midst so naturally, and so the story flowed, with beautiful musical solutions. There was a lot of applause, whistling and plenty of enjoying of the moment literally, together. In a fragile, beautiful, melodious and surprising musical context composed by Domonik Schuster and Tobias Gröniger.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus