Orga este probabil cel mai complex instrument. Se crede că Arhimede a fost inventatorul ei. Și orga, prin diversitatea ei, înglobează mai cam toate sunetele de instrumente și reușește să sune ca o orchestră. În toată această complexitate, parcă există totuși ceva elemente ghidușe și amuzante. Banca pe care culisează artistul, rolul și mișcările picioarelor, și într-un fel chiar faptul că nu vedem artistul. Astăzi (15.06.2024) însă am avut ochi pentru cel care dă pagina partiturii. Mereu, mereu am emoții pentru ei. De obicei instrumentiștii își știu partiturile, însă totuși, cu ele în față, este nevoie de ele. Dacă asistentul nu dă pagină între măsurile potrivite? Sau dacă se concentrează atât de tare încât se încurcă? Dacă le place prea mult piesa, devin parte din ea și uită de rolul lor? Pățit!
Recital de orgă, Bucharest Organ Fest Cantus Ecclesiae IV, Hanna Dys
Johann Sebastian Bach, Preludiu și Fugă în la minor, BWV 543, Preludiul de coral "Schmücke dich, o liebe Seele", BWV 654 / Mieczyslaw Surzynski, Capriccio, op. 36, Elegie, op. 30 / Felix Mendelssohn, Allegro și Coral în re minor / Friedrich Wilhelm Markull, Preludiul de coral "O Gott, Du frommer Gott", op. 123 / Naji Hakim, Ezpata dantza / Paul Creston, Preludiu din Suita pentru orgă / Ludwig van Beethoven & Jonathan Scott, Larghetto din Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 / Edvard Grieg & Christopher Eva, Selecțiuni din Suita Peer Gynt: Dimineața, În peștera regelui munților, Moartea lui Åse / Piotr Ilici Ceaikovski, Marș din Suita Spărgătorul de Nuci / Gustav Holst & Arthur Wills, Venus și Marte din Suita Planetele, op. 32
The organ is probably the most complex instrument. It is believed that Archimedes was its inventor. And the organ, through its diversity, encompasses almost all the sounds of instruments and manages to sound like an orchestra. In all this complexity, it seems that there are still some amusing parts. The bench on which the artist slides, the role and movements of the legs, and in a way even the fact that we do not see the artist. Today (15.06.2024), however, I had eyes for the one who turns the page on the score. I am always, always nervous for them. Usually instrumentalists know their scores, but still, with them in front of them, they are needed. What if the assistant doesn't turn the page between the right seconds? Or if the focus is so high that it gets tangled? Or ff they like the play too much, and they become part of it and forget about their role? Happened!