septembrie 2024
Concursul International George Enescu, 2024
Sonata de obicei are o primă parte, mai vioaie (de ex.: Allegro), apoi una centrală, de cele mai multe ori lentă, andante sau largo, și una finală, menuet, sau allegro, presto, mai rar, rondo finale. Compun în formă de sonată acest articol despre concertul de final de la Concursul Enescu din 27 septembrie 2024, care a devenit pentru toți cei din sală unul istoric.

Allegro
Țineți minte desenul animat Madagascar? Când leul mușcă din zebră? Cea din urmă fiind prietena sa. Însă leul este leu. Nu se poate abține. Așa s-au înfruptat din note artiștii din Orchestra Română de Tineret, care s-a format în anul 2008 la inițiativa violoncelistului și profesorului Marin Cazacu. Din note, din partituri, din viziunea celor trei dirijori tineri care au condus prima parte a serii. Nu s-au putut abține. Parcă mutau munții. Inimile cu siguranță le-au mutat. Îndrăznesc să cred că au și deschis cărări noi prin minți. Cei trei dirijori selectați în urma participării la masterclassul de interpretare dirijorală și aprofundare în studiul muzicii sunt unii despre care iubitorii de muzică clasică vor auzi, scrie, asculta și învăța mult și multe în viitor. Nu am niciun dubiu.

Largo
Cristian Măcelaru s-a format ca violonist în România, în orașul Timișoara, într-o familie cu 10 frați. Este director artistic al Festivalului și Concursului George Enescu. Ce s-a întâmplat între momentul startului condusului Orchestrei și ovațiile de la final nu poate fi descris. Eu am doar onomatopee. Dacă ar putea exista descriere, parcurgerea ar dura în jur de 12 minute. Vă propun această cantitate de timp a fi consumată ascultând Rapsodia română nr. 1 în la major op. 11.


Rondo finale
De multe ori auzim comparația între leadership și dirijat. Consider că e o asociere potrivită, și aleg să împing idea chiar mai departe, către credința că nu se naște nimeni dirijor. Și nu poate să devină nimeni dirijor în urma presiunii părinților. Așa cum nici Cristian Măcelaru nu astfel a devenit un dirijor fantastic, amplu, fermecător, cu un umor exprimat chiar și doar prin câteva gesturi. Așa cum nici cei trei dirijori invitați, sau chiar cei 45 din 22 de țări înscriși la prima ediție de masterclass nu s-au născut lideri de orchestre, sunete, partituri și publicuri - dar așa au fost și vor fi în seri magice ca cea de final de Concurs Enescu. Totul se face prin continuă învățare, de la cei mai buni. Așa cum este Cristian Măcelaru.

Bis
Alex Amsel, Eu-Lee Nam, Omar Eljamali, Orchestra de Română de Tineret, Cristian Măcelaru, Concurs Festival Enescu, Ateneul Român.

PS: în octombrie 2024 se deschide stagiunea 2024-2025 la Sala Radio.

Vineri, 27 septembrie 2024, ora 18.00
Ateneul Român
Orchestra Română de Tineret
Dirijori: Cristian Măcelaru, alături de trei dirijori selectați în urma participării la Masterclassul de interpretare dirijorală și aprofundare în studiul muzicii
Manuel de Falla Suita nr. 2, El sombrero de tres picos / Dan Dediu Elegia Minacciosa / Igor Stravinski Suita Pasărea de foc K 010 (1919) / Claude Debussy Marea L. 109 / George Enescu Rapsodia română nr. 1 în la major op. 11
concurs.festivalenescu.ro/27-09-concertul-final-al-masterclassului-de-dirijat/


The sonata usually has a livelier first movement (e.g., Allegro), then a central one, most often slow, andante or largo, and a final movement, in the first period in the form of a minuet, later a rapid movement, an allegro or even a presto, less often a rondo finale. This is how I am writing about the final concert of the Enescu Competition held on 27th of September 2024, which became a historical one for everyone in the hall.

Allegro
Remember the cartoon Madagascar? When the lion bites the zebra? The latter being his friend, but the lion is a lion. The lion just can't help it. This is how the artists of the Romanian Youth Orchestra, which was formed in 2008 at the initiative of cellist and teacher Marin Cazacu, were eating, consuming, devouring the notes. From notes, towards the scores, until the vision of the 3 young conductors who led the first part of the evening. They couldn't help themselves. They looked like ones that will move mountains. Hearts certainly were moved by them. I dare to believe that they have also opened new paths of minds. The three conductors selected after participating in the masterclass of conducting performance and deepening in the study of music are the ones about whom classical music lovers will hear, write, listen and learn a lot and a lot.

Largo
Cristian Măcelaru was trained as a violinist in Romania, in the city of Timișoara, in a family with 10 siblings. He is the artistic director of the George Enescu Festival and Competition. What happened between the start of the Orchestra's leadership and the standing ovations at the end cannot be described. Only by onomatopoeia. If it could be, it would take the a reading time around 12 minutes, which I propose to consume by accessing this link: Romanian Rhapsody no. 1 in A major op. 11.


Final Rondo
We often hear about leadership and conducting. I think it's an appropriate association, and I choose to push the idea towards the fact that I don't think someone is born a conductor. Or that the person can become a conductor because of parental pressure, for example. It is a constant mastering of ones as Cristian Măcelaru, that is fantastic, ample, charming. As of the 3 invited conductors, including the 45 from 22 countries enrolled in the first edition of the masterclass, neither born leaders of orchestras, sounds, scores, and audiences, but being as such in a magical evening as yesterday. And the mastering continues.

Bis
Alex Amsel, Eu-Lee Nam, Omar Eljamali, Orchestra de Română de Tineret, Cristian Măcelaru, Concurs Festival Enescu, Ateneul Român.

PS: the 2024-2025 season opens in October at the Radio Hall.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus