Cum poți să ai siguranța că vei forma sunetul corect când vine momentul tău? La pian, situația probabil e mai ușoară, la instrumentele cu corzi nu mai e chiar așa (de unde știi exact unde să presezi pe coardă?), iar când vine vorba de voce... încercați un pic în gând. Pe de altă parte, Bach spunea că este ușor să cânți la orice instrument muzical, tot ce trebuie să faci este să atingi clapa potrivită la momentul potrivit, iar instrumentul va cânta singur. Cum se poate lucra însă cu vocea?
Între cele două extreme propuse, mereu mă fascinează acuratețea, puterea, forța cu care sunetul își face loc spre public dinspre cei care cântă cu vocea. Și cum rămâne cu respiratul, sau cu textele dificil de pronunțat? Niciun obstacol nu părea să existe ieri (22 noiembrie 2024) la Sala Radio, la un concert care a desfășurat un număr impresionant de artiști, incluzând Orchestra Națională Radio (în jur de 80 de artiști), Corul Academic Radio (peste 50 de voci), dirijorii aferenți și desigur soliștii. Patru soliști minunați!
Petite messe solennelle a lui Rossini (1863) este o lucrare corală sacră cu un text în latină, preluat din liturghia catolică tradițională, mai exact din părțile obișnuite ale slujbei. Alături de David Crescenzi, care desfășoară o colaborare cu Opera Națională Română din Timișoara, au urcat pe scenă Veronica Anușca, soprano, Lilia Istratii, mezzosoprană, Andrei Petre, tenor și Marius Boloș, bas.
Cuvântul hosanna provine din limba ebraică (hoshia na - הוֹשִׁיעָה נָּא) și înseamnă aproximativ "mântuiește-ne acum" sau "te rugăm să ne salvezi". Inițial, era un strigăt de rugăciune și implorare adresat lui Dumnezeu în tradiția iudaică. În creștinism, hosanna a dobândit o conotație de adorare, laudă și mulțumire.
Hosanna artiștilor de ieri!
Rossini - Petite messe solennelle
Vineri, 22 noiembrie 2024, ora 19.00, Sala Radio
Orchestra Națională Radio, Corul Academic Radio
Dirijor: David Crescenzi / Dirijor cor: Ciprian Țuțu
Soliști: Veronica Anușca (soprană), Lilia Istratii (mezzosoprană), Andrei Petre (tenor), Marius Boloș (bas)
Program: G. Rossini: Petite messe solennelle
How can you be certain you'll produce the correct sound when your moment comes? On a piano, it's probably easier; with string instruments, it's not quite so simple (how do you know exactly where to press on the string?). On the other hand, Bach said it's easy to play any musical instrument: all you must do is touch the right key at the right time, and the instrument will play itself. How can work then with voice?
Between these two extremes, I'm always fascinated by the precision, power, and force with which sound reaches the audience from those who sing with their voice. Truly, what about breathing or even pronouncing difficult texts? No obstacles seemed to exist yesterday (22 November 2024) at Sala Radio during a concert that brought together an impressive number of artists, including the National Radio Orchestra (around 80 musicians), the Radio Academic Choir (over 50 voices), their respective conductors, and, of course, the soloists. Four wonderful soloists!
Rossini's Petite Messe Solennelle (1863) is a sacred choral work with a Latin text drawn from traditional Catholic liturgy, specifically from the Ordinary of the Mass. Alongside David Crescenzi, who collaborates with the Romanian National Opera in Timișoara, the stage featured soprano Veronica Anușca, mezzo-soprano Lilia Istratii, tenor Andrei Petre, and bass Marius Boloș.
The word hosanna comes from Hebrew (hoshia na - הוֹשִׁיעָה נָּא) and roughly translates to "save us now" or "we beg you to save us." Initially, it was a cry of prayer and plea addressed to God in Jewish tradition. In Christianity, hosanna has acquired a connotation of adoration, praise, and thanksgiving.
Hosanna to yesterday's artists!