Mihai Mitrică, unul dintre organizatorii Anim'est-ului, s-a înfuriat pe apatia autohtonă în domeniul animaţiei, după ce a participat la festivalurile de profil din Cehia şi Franţa şi s-a hotărât să valorifice experienţa pe care a câştigat-o participând la organizarea TIFF, punând de-un Anim'est. În afară de retrospective din epoca de aur a animaţiei româneşti, în festival vor participa doar 3 producţii româneşti contemporane (Povara umbrei - Dragoş Iuga; Boborul - Radu Igasag; Dream Forest - realizat de Adrian Băluţă, într-o tehnică modernă 3D). Restul e internaţional: peste 100 de filme de scurt şi lungmetraj vor rula timp de 10 zile în câteva săli bucureştene (vezi www.animest.wordpress.com). Între ele, ultimele produse ale lui Bill Plymton, câteva filme premiate la Cannes, un deţinător de Oscar pentru scurtmetraj şi povestea ar putea deveni o sublimă realitate dacă cineva n-ar planta un băţ în roţile festivalului.
Pe lângă CNC şi Asociaţia Pro Helvetia, un al 3-lea finanţator este şi Ministerul Culturii, prin Administrarea fondului cultural naţional (AFCN). Aici, după ce s-a obţinut acordul pentru finanţare, funcţionarii tratează organizatorii ca pe nişte potenţiali infractori: banii? ha, îi vedeţi numai după consumarea evenimentului; ce, chiar organizaţi ceva? Hai, produceţi dovada, aduceţi articole din presă, dacă au apărut, ceva, acolo.
Şicanele se succed prin pretenţii de fiecare dată suplimentare; dar cel mai grav rămâne refuzul de a avansa bani, deşi, odată ce o altă instituţie publică (CNC-ul) poate să procedeze aşa, nu există obstacole formale. Bagă cineva puţină animaţie în caricaturile de la AFCN?
(Tom şi Jerry)