România Liberă / septembrie 2006
A fost sau n-a fost?
Acest debut în lungmetraj anunţă un mare cineast, dotat cu simţul detaliului, atent, pătrunzător, sensibil. Corneliu Porumboiu demonstrase în scurtmetrajele lui că se pricepe la finaluri. Acum finalul muşcă începutul filmului şi îl arcuieşte. Metafora becurilor din oraş care se aprind şi se sting urmînd teoria marginalităţii alcătuiesc nişte coperte liniştite, blînde şi reflexive pentru o poveste care mizează pe exacerbarea neimportantului, pe isteria faptului mărunt. Ca orice cineast înnăscut, Porumboiu nu se teme. De pildă, nu se fereşte să aibă un cadru fix jumătate de film (chiar ţi-ai dori ca întreg filmul să fi fost aşa), cum nu se fereşte să recurgă la abrupte contrapuncturi stilistice.

Inspirat de un caz real din Vasluiul natal (deja celebru graţie lui), Porumboiu recreează circumstanţele în care, la 16 ani după 1989 şi în preajma Crăciunului, la un prăfuit talk-show local are loc tradiţionala evocare a Revoluţiei şi a 16-a încercare ineficientă de a limpezi dilema "A fost sau n-a fost Revoluţie la noi în oraş?". De la Timişoara şi Bucureşti indecizia se transmite în teritoriu, amplificată de expresia din bancul cu elefantul şi puricele - "tropăim, tropăim"- care ne caracterizează deja ca naţie. Teodor Corban, Ion Sapdaru şi Mircea Andreescu - interpretîndu-i pe moderator şi pe cei doi invitaţi - ţin aproape tot filmul pe umeri - în ramele emisiunii TV, dar şi, lărgind, în cele ale mentalităţii româneşti de azi.

Filmul e veridic pînă la ultima sprînceană ridicată şi pînă la ultima virgulă. Regizorul-scenarist străpunge epiderma faptului mărunt şi ajunge la straturile profunde ale mentalului colectiv, la găurile din şvaiţerul naţional - epuizarea în nimicuri, răutatea gratuită, miopia faţă de adevăratele probleme. Li se adaugă felul în care se predă ştafeta de la o generaţie la alta (securistul de odinioară e azi om de afaceri), dar şi propria viziune asupra Revoluţiei, poate mai ales asupra istoriei. Deşi tînăr, cineastul dovedeşte maturitate şi din tonul pe care-l foloseşte, ironic şi în acelaşi timp înţelegător. "Eu nu ţin minte decît că la Revoluţie era linişte şi frumos", spune Porumboiu prin intermediul operatorului TV, ca o concluzie, încercînd să ne convingă pentru ultima oară că istoria/ viaţa se desfăşoară adesea după legi absurde pe care n-o să le înţelegem poate niciodată.

A fost sau n-a fost? nu e un film perfect. Se încălzeşte greu şi are cîteva momente cînd pierde din autenticitate, dar să nu uităm că e un film de debut. Succesele lui recente sunt nominalizările la Premiile Academiei Europene de Film şi la Premiile Hollywood World.


Şi altele...

Doar tu şi eu. Al treilea e în plus / You, Me and Dupree - de Anthony & Joe Russo. Comedie căznită despre cel mai bun prieten care se prinde ca o lipitoare de noul tău mariaj. Soluţia (şi pentru film): scuturaţi-vă la timp. Owen Wilson, Kate Hudson şi Matt Dillon sunt ineficienţi în lipsa poveştii.

Santinela / The Sentinel - de Clark Johnson. Aţi mai văzut filmul ăsta. Michael Douglas în chip de agent secret al preşedintelui SUA, îndrăgostit de prima doamnă. Mon Dieu! (sic!)

Lucas, spaima furnicilor / The Ant Bully - de John A. Davis. Desen animat (nu e continuarea lui Furnicutze / Antz), neinspirat desenat, în ciuda vocilor celebre (Nicolas Cage, Julia Roberts, Meryl Streep, Paul Giamatti). Pasabil.





Vezi trailerul filmului A fost sau n-a fost?:


Citiţi scenariul filmului A fost sau n-a fost?, un volum publicat de Editura LiterNet.


Regia: Corneliu Porumboiu Cu: Ion Sapdaru, Teodor Corban, Mircea Andreescu

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus