octombrie 2006
Lost City
Distribuţie: Andy Garcia, Inés Sastre, Tomas Milian, Bill Murray, Dustin Hoffman
Regie: Andy Garcia
Scenariu: G. Cabrera Infante
Imagine: Emmanuel Kadosh
Costume: Debirah Lynn Scott
Montaj: Christopher Cibelli
Muzica: Andy Garcia


Scurtă descriere

Andy Garcia este în acelaşi timp regizor şi actor în ultima sa peliculă, The Lost City. Filmul reprezintă un tribut dramatic adus ţării sale de baştină, Cuba. Scenariul îi aparţine marelui scriitor cubanez Guillermo Cabrera Infante. The Lost City urmăreşte povestea a trei fraţi şi a unei femei frumoase ale căror destine sunt strâns legate de soarta unei naţiuni aflate în mijlocul unei revoluţii zbuciumate.

În 1958, Havana era Parisul Caraibelor. Aici, soarele fierbinte încinge zilele, în vreme ce pasiunea şi muzica încing nopţile în cluburile sofisticate ale oraşului. Nu totul se reduce, însă, numai la lux si petreceri tropicale. Cuba este condusă cu mână de fier de către dictatorul Fulgencio Batista, un adevărat Nero al epocii sale. Încercând să reinstaureze constituţia din 1940, intelectualii pacifişti şi activiştii politici cubanezi luptă cu ardoare pentru a schimba un regim care le sufocă ţara. În acelaşi timp, în stradă, o altă mişcare revoluţionară se formează, una care abandonează metodele paşnice în schimbul armelor şi asasinatelor politice. În acest timp, în junglele izolate din munţii din Est, forţele revoluţionare M26 ale lui Fidel Castro şi Ernesto "Che" Guevara (ale căror intenţii nu sunt cunoscute în totalitate), se mobilizează şi se îndreaptă către Havana. Batista, conştient de ameninţările care planează asupra regimului său instabil, intensifică acţiunile serviciilor sale secrete, într-un efort disperat de a se menţine la putere.
În mijlocul acestui paradis tropical zbuciumat, Fico Fellove, proprietarul celui mai select club de noapte din Havana, El Tropico, se străduieşte să îşi menţină familia unită, să îşi ţină clubul pe picioare şi să păstreze dragostea unei femei. Însă, după cum şi viaţa merge înainte, El Tropico va deveni, în curând, mult mai mult decât o simplă scenă de divertisment. În spiritul autorului scenariului, Guillermo Cabrera Infante, Bill Murray va interpreta un scriitor american ex-patriat, autor de scenete comice. Comentariile ironice ale personajului său reflectă statutul aparte al clubului care apare ca un soi de microcosmos, o scenă pe care se desfăşoară evenimente istorice ca într-un teatru al absurdului. Deşi ar prefera să rămână pe marginea evenimentelor, Fico va fi, încetul cu încetul, atras în desfăşurarea istoriei care se scrie în jurul său. Havana şi Cuba se vor schimba pentru totdeauna, iar familia lui Fico nu este cruţată de mersul istoriei. Prin ochii lui Fico devenim martori la dezintegrarea unei familii, la dispariţia unei culturi şi la transformarea unor oameni – un mod de viaţă dispare, dar ritmul său, muzica sa, va trăi mai departe în exil, acolo unde Fico îşi găseşte liniştea în singurul lucru care nu l-a trădat niciodată.

The Lost City este o aventură de proporţii epice a cărei intrigă istorică ascunde o poveste de dragoste plină de muzică, culoare şi de strălucirea Cubei pre-revoluţionare. Alături de Andy Garcia şi Bill Murray, în rolurile principale îi regăsim pe Dustin Hoffman – care îl interpretează pe enigmaticul mafiot Meyer Lansky, şi pe Ines Sastre, star al filmului spaniol şi super model renumit – imaginea firmei de cosmetice Lancôme – care o interpretează pe Aurora Fellove, personaj ce constituie metafora centrală a filmului – dragostea imposibilă a unei femei, a unei ţări, a unui «Oraş Pierdut».

Regizorul despre The Lost City

De curând am fost întrebat "De cât timp ai urmărit visul de a face acest film?" M-am gândit o clipă şi am răspuns... Cred că din ziua în care am părăsit Havana, când aveam cinci ani şi jumătate.

Încă de atunci am fost fascinat de cultura, istoria şi de muzica Cubei, "Perla Antilelor," şi în special de Havana, "Parisul Caraibelor." Nu erau numai nişte slogane turistice, ci adevăruri împărtăşite de oricine a avut ocazia de a cunoaşte Cuba şi Havana. Pe măsură ce creşteam, interesul meu devenea mai bine structurat, iar implicarea mea în film, teatru şi muzică mai formală. Era evident că o poveste extraordinară aşteaptă să fie spusă. Ceea ce nu îmi era clar la acel moment era care va fi povestea, şi cel mai important, cine îi va da voce.

După mulţi ani de muzică şi povestiri, am descoperit un roman scris de marele Guillermo Cabrera Infante, numit "Three Trapped Tigers", şi în acel moment totul s-a cristalizat în mintea mea. Deşi romanul în sine nu era povestea mea, el m-a introdus în atmosfera Havanei: Oraşul, şi toate texturile pe care le oferea, în special viaţa de noapte, lumea cabaretului şi toţi locuitorii lui. Dar cel mai important element era muzica acelei lumi: Beny More, Cachao, Rolando Laserie, Bola de Nieve, Septeto Nacional de Ignatio Piniero, Orquestra Aragon, Celia Cruz, Lecuona, şi, bineînţeles, Freddy, pentru a numi numai câţiva. În acel moment mi-am dat seama că în această lume voi găsi vocea poveştii mele. Tot ce mai lipsea acum era povestea.

Am vorbit cu domnul Infante vreme de multe ore şi am descoperit că existau multe paralele cu multe alte mari filme. Povestea unei iubiri imposibile, plasată pe fundalul lumii cabaretului din Havana anilor '50 şi a dramei şi violenţei instabilităţii politice şi a revoluţiei. Mari filme, precum Casablanca, Doctor Zhivago, Cabaret, French Can-Can, chiar şi Naşul partea a II-a, posedau toate aceste elemente. Aşa că am decis să continuăm procesul.

Povestea constă într-o îmbinare a acestor elemente: dragostea, drama familiei, revoluţia, dansul şi, în primul rând, muzica. Muzica era protagonistul nostru – ea dirijează povestea şi este reprezentată de Fico. Ca proprietar al faimosului El Tropico, gazdă pentru o miriadă de cetăţeni cosmopoliţi şi inima muzicală a întregului oraş, Fico este încetul cu încetul atras în desfăşurarea evenimentelor care îl înconjoară: Havana şi Cuba se schimbă pentru totdeauna, la fel şi membrii familiei lui. Fico nutreşte din adolescenţă o pasiune secretă pentru Aurora, soţia fratelui său, pe care acesta, acum plecat, i-o lasă lui în grijă. Povestea lor de dragoste devine metafora centrală a filmului. Prin ochii lui Fico vedem cum se schimbă o lume şi cum oamenii se transformă. Totul se petrece în acelaşi fel în care muzica, care reprezintă esenţa lumii lui Fico, se stinge încet dând semnalul sfârşitului unui mod de viaţă.

The Lost City este o poveste despre lupta unui om care se agaţă de sufletul unui popor. Povestea, şi vocea ei există în eleganţa şi romantismul vechii lumi a Danzón-ului, în joaca şi flirtul care alcătuiesc esenţa Mambo-ului şi a Cha Cha-ului, în drama şi conflictul pe care le reprezintă Rumba şi Congile Afro-Cubaneze şi în tobele misterioase ale Santeriei. Aici, în muzică, Fico şi poporul lui îşi găsesc un sanctuar, atât în Cuba, cât şi în exil. El Tropico este fieful lui Fico, şi, alături de familia lui, un microcosmos care reflectă ceea ce se întâmplă în afara lor, în ţară.

Havana anilor '50 a fost ultima epocă elegantă. Havana era un oraş influenţat de marii designeri europeni şi americani. Iar eleganţa aceasta este reflectată în povestea noastră prin familia Fellove, şi în special prin protagonista noastră, Aurora.

Din punct de vedere vizual, am profitat de relaţia extraordinară care există între elementele naturale din Caraibe: lumina rece şi tăioasă a iernii, sau chiar absenţa luminii, şi modul în care aceasta accentuează personajele; varietatea stilurilor arhitecturale prezente în Havana perioadei respective, pornind de la Colonialismul Spaniol la Neo-Clasicism, la Streamline Deco şi Modernism; bogăţia de splendori botanice ale interioarelor, dar şi ale exterioarelor oraşului şi deschiderea maiestuoasă a peisajului rural; poezia palmierilor, oceanul cu plajele sale şi lumina lunii. Aceasta a fost paleta de culori a scenei pe care s-au desfăşurat actorii poveştii noastre.

Cred că am trăit cu Oraşul Pierdut în fiecare zi a vieţii mele... Trăiesc în Oraşul Pierdut în fiecare zi a vieţii mele. O iubire ce n-a fost să fie, o iubire pierdută, Oraşul Pierdut.
Regia: Andy Garcia Cu: Andy Garcia, Ines Sastre, Dustin Hoffman, Bill Murray

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus