După un film mi-nu-nat (Brothers Grimm), Terry Gilliam se întoarce cu o ciudăţenie cinematografică pe care nu prea ştii în ce sertar s-o aşezi. Personal, aş pune-o liniştit la "Rateuri" (cu "R" mare, fiind vorba - totuşi! - de Terry Gilliam, autorul lui Brazil)...
Tideland (tradus prin Ţara minunilor, deşi singura legătură cu ea pare să fie "Alice în Ţara Minunilor" pe care-o citeşte fetiţa din film; "Psycholand" ar fi mai potrivit!) durează un pic peste două ore, timp în care o vezi & auzi pe fetiţa respectivă vorbind de una singură cu ea însăşi şi / sau cu păpuşile ei. Este ecranizarea unui roman (scris de un anume Mitch Cullin) şi, văzînd filmul, îţi pui întrebarea ce l-o fi atras pe Gilliam la el. OK, există cîteva imagini foarte frumoase "marca Terry G." (semnate Nicola Pecorini), există şi sentimentul de libertate absolută pe care ţi-l insuflă povestea (care dă senzaţia că a fost scrisă chiar de copilă), un fel de "gotic-junkie", dar dincolo de toate astea eşti cam pierdut, ca spectator.
Prima jumătate a filmului este o plicticoşenie mortală - zic "mortală" pentru că mama fetiţei, jucată de Jennifer Tilly, moare în primul sfert de oră, iar tatăl, interpretat de Jeff Bridges, dă şi el colţul în următorul sfert, rămînînd să se descompună în scaun pînă la alte soluţii -, singura care se distrează pe cinste fiind fetiţa, Jeliza-Rose (Jodelle Ferland). După jumătate din film mai apar nişte personaje (încă şi mai ciudate ca părinţii Jelizei-Rose!), care intră într-o oareşcare interacţiune cu aceasta - deşi "acţiune" e cam mult spus.
Filmul e plin de referinţe la Psycho al lui Hitchcock (mama mumificată, casa "taxidermizată" etc), cele mai tari chestii sînt o scenă de cvasi-necrofilie şi cîteva sugestii de cvasi-pedofilie, iar "meritul" său principal (cred) ar fi acela că ne prezintă lumea văzută prin ochii copiilor şi cretinilor. Pînă la urmă, Jeliza-Rose pare surioara "apolitică" a lui Lalalilu, personajul lui Cătălin Mitulescu din Cum mi-am petrecut sfîrşitul lumii - mai ales că, şi în Tideland, apare un submarin; dar unde duce filmul acesta (cu submarin sau fără) rămîne un mister...