Juriul internaţional condus de Paul Schrader a anunţat sîmbătă seară care i-au fost preferinţele din competiţia oficială a celei de-a 57-a ediţii a Berlinalei. După toate previziunile făcute de jurnalişti, ultima referindu-se la Jiri Menzel, revenit şi la textele prietenului său Bohumil Hrabal, şi la cinema - după o pauză de 15 ani - (filmul Cum l-am servit pe regele Angliei primind vineri şi Premiul FIPRESCI), a fost o surpriză că Ursul de Aur a fost acordat filmului chinez Tuya de hun shi / Tuya's Wedding de Wang Quan'an. O surpriză plăcută, care a şi salvat onoarea juriului care, la celelalte premii, a dat cu stîngul în dreptul.
Marele Premiu al Juriului şi Ursul de Argint a fost acordat peliculei argentiniene El Otro de Ariel Rotter, pe care jurnaliştii au considerat-o una banală, lipsită de miză şi de logică, întrebîndu-se chiar ce caută în competiţie... Dar ce are a face. Juriul a mai premiat o dată filmul, oferind Ursul de Argint pentru cea mai bună interpretare masculină protagonistului Julio Chavez.
Filmul german Yella, realizat de un reprezentat al Şcolii de la Berlin, Christian Petzold, singura prezenţă sută la sută autohtonă din competiţia oficială, a fost premiat pentru interpretare feminină prin Nina Hoss, cu toate că mai toată lumea se aştepta ca acest premiu să-l ia Marianne Faithfull pentru rolul din Irina Palm sau, de ce nu, Marion Cotillard pentru rolul din La Mome / La Vie en rose, film care a deschis festivalul. Dar e o regulă nescrisă ca ţara-gazdă să nu fie exclusă din palmares. Coincidenţa face că e al treilea an consecutiv cînd o actriţă germană ia premiul de interpretare (după Julia Jentsch şi Sandra Hüller).
Ursul de Argint pentru cel mai bun regizor pleacă în Israel la Joseph Cedar, autorul lui Beaufort, filmul mai mult al unui cinefil decît al unui artist cu viziune proprie. Şi, ca să răsplătească şi prezenţa americană, juriul a inventat un premiu - Ursul de Argint pentru cea mai bună contribuţie artistică -, pe care l-a acordat întregii distribuţii a filmului lui Robert De Niro, The Good Shepherd, deşi premiile de interpretare existau deja în palmares.
În fine, Premiul Alfred Bauer pentru inovaţie a fost acordat lui Park Chan-wook, al cărui I'm a Cyborg, but that's OK inova cel mult în domeniul kitschului. Regizorul David Mackenzie a primit Ursul de Argint pentru folosirea muzicii în Hallam Foe, deşi nu el a compus muzica. Olivier Dahan, Jacques Rivette, André Téchiné, François Ozon (care a preferat Berlinala Cannes-ului) au plecat cu buza umflată. Nici un premiu pentru un film francez. Dintre premiile numeroaselor jurii independente, e de reţinut Premiul juriului ecumenic, ce l-a răsplătit tot pe Tuya's Wedding, făcîndu-se a nu observa filmele "de largă respiraţie" realizate pe teme politice, dar conformiste sau pur şi simplu mediocre, care au invadat în acest an Berlinala.
Altfel, a 57-a ediţie se laudă în acest an cu participări record din partea publicului - 430.000 de suflete, şi jurnaliştilor - 4000 acreditaţi. Au fost prezentate 373 de filme în 1190 de proiecţii. Noul multiplex, Cubix, situat lîngă Alexanderplatz, s-a dovedit o idee bună, iar la Market, locul unde se vînd şi se cumpără filme, au participat 259 de companii din 46 de ţări. Din păcate, România nu are încă nici un stand aici, am înţeles că e foarte mare chiria.