Realitatea Românească / ianuarie 2003
*** (pentru densitatea scenariului, pentru că evită toate capcanele care l-ar fi putut transforma într-un banal film de acţiune, pentru că amândoi actorii sunt perfecţi în rolurile lor, dar şi pentru că este un film care poate fi văzut foarte bine şi acasă, la televizor)

Nu toată lumea a fost la fel de încântată de Falling Down, al doilea film cu Michael Douglas în rolul principal lansat în 1992 (celălalt era Basic Instinct). Povestea unui american obişnuit care, pe parcursul unei zile îngrozitoare, devine dintr-un paşnic cetăţean, duşmanul public numărul unu, a făcut pe mulţi să se recunoască în pielea personajului acestui film.

Filmul Changing lanes aparţine aceluiaşi gen. Este povestea a două personaje care, puse faţă în faţă de un banal accident de circulaţie, ajung să scoată ce e mai rău din ele. Şi, cum se întâmplă în filme, asta înseamnă foarte mult.

Personajul bogat şi corupt

Ben Affleck joacă aici unul dintre rolurile sale obişnuite de băiat de carieră (ca în Forces of Nature sau Bounce), care îl prind, de obicei, mai bine decât rolurile de eroi (ca în Armageddon sau Sum of all fears). E drept că statutul său de superstar se datorează acestor din urmă roluri, iar acum, cu iubita sa mult prea celebră, lumea tinde să uite faptul că el este un foarte talentat actor. Changing lanes vă va convinge de asta. Aici el joacă rolul unui tânăr avocat fără prea multe scrupule. S-a căsătorit cu fiica şefului său şi este gata să contribuie la o afacere aflată la limita legalităţii, dar care i-ar putea asigura statutul dorit. Când maşina lui tamponează maşina unui bărbat de culoare, pentru a nu rata întâlnirea la care se duce, îi dă acestuia un cec în alb.

Personajul sărac, dar cinstit

Samuel L. Jackson s-a detaşat în ultimii ani ca unul dintre cei mai talentaţi actori (şi nu doar unul dintre cei mai talentaţi actori de culoare), iar acest rol, deşi diferit de ceea ce a jucat până acum, contribuie la această reputaţie. El este un bărbat care e pe punctul de a pierde tot. Soţia vrea să-l părăsească şi să ia copiii, iar el doreşte să cumpere o casă, care să o convingă pe soţie să rămână. Printre lucrurile recomandate de Alcoolicii Anonimi, pe care îi frecventase pentru a scăpa de slăbiciunea faţă de băutură, se află şi respectarea întocmai a modului în care trebuie făcute lucrurile. Aşa că, după accident, el doreşte să rezolve lucrurile conform legii, iar cecul în alb primit, împreună cu faptul că a rămas blocat în mijlocul autostrăzii, reprezintă o sfidare pe care nu o poate ierta.

Confruntarea fără limite

În mod normal un asemenea incident nu ar avea urmări, dar avocatul descoperă că i-a dat, din greşeală, negrului o hârtie foarte importantă. Asta îi face pe cei doi să se întâlnească din nou, să se atace din nou şi să pornească astfel o luptă în care nimic nu este iertat. Alunecarea aceasta din domeniul posibilului (automobilişti care petrec o oră povestind ce ar face celor care i-au deranjat în trafic, dacă i-ar prinde / dacă ar avea timp / dacă s-ar coborî la mintea lor) în cel al realului şi felul în care este ea prezentată cu o imaginaţie ieşită din comun face din această poveste banală un thriller cu adevărat convingător. Nu vă aşteptaţi la scene de acţiune şi cascade care îţi taie respiraţia. Ca orice thriller adevărat, filmul se joacă mai curând cu mintea spectatorului, cu imaginaţia lui, cu temerile şi aşteptările lui, decât cu personajele de pe ecran. Premisa acestui film este una atât de simplă şi de uşor de acceptat, încât adevăratul efort de imaginaţie este necesar doar pentru desprinderea acestor foarte cunoscuţi actori de imaginea lor de staruri şi acceptarea lor ca personaje de film.
Regia: Roger Michell Cu: Ben Affleck, Samuel L Jackson, Sydney Pollack

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus