Realitatea Românească / octombrie 2002
Minority Report
**** (pentru că, în ciuda oricăror reproşuri, de la viziuni incomplete ale viitorului până la detalii de regie şi interpretare, este un film care merită văzut şi ţinut minte)

Puţine sunt ocaziile când o prezentare de film cere cuvinte laudative şi numărul maxim de stele din portofelul cronicarului, dar şi în cazul în care filmul în cauză chiar este fără reproş, se pot găsi critici de adus. Este şi cazul filmului din această săptămână, care îşi va găsi cu siguranţă criticii între spectatori, dar care este, în pofida oricăror reproşuri care i s-ar putea face, unul dintre cele mai coerente şi mai fascinante filme ale acestui an.

Philip K. Dick a murit acum 20 de ani, dar operele sale literare SF stau în continuare la baza unora dintre cele mai interesante şi reuşite filme. De la Blade Runner la Total Recall, de la Ridley Scott la Paul Verhoeven şi, acum, la Steven Spielberg, viziunile sale despre viitor şi mai ales despre problemele ce pot apărea atunci au atras unele dintre cele mai respectate nume din lumea cinematografului. Minority Report face parte dintre acele filme care vor genera un număr incredibil de fani zeci de ani de acum înainte, despre care se va vorbi de câte ori va fi adus în discuţie filmul SF şi calităţile lui şi care va da naştere unui adevărat sub-gen cinematografic. Asta însă nu înseamnă că filmul a avut la lansarea în Statele Unite un succes impresionant. După criteriile de azi, cele 130 de milioane de dolari câştigate de film până astăzi reprezintă doar o îndeplinire a aşteptărilor producătorilor.

În mod ironic, Philip K. Dick, care spunea în 1980: "E nevoie să mă omori şi să mă propteşti pe scaunul maşinii, cu un zâmbet pictat pe faţă, pentru a mă aduce măcar aproape de Hollywood," este acum probabil cel mai plin de succes "scenarist" de la Hollywood. Chiar dacă, de exemplu, nuvela care stătea la baza lui Total Recall exploata mai bine ideea de ping-pong al eroului între amintirile reale şi cele "cumpărate", chiar şi un asemenea film, centrat în special pe acţiune, poate da spectatorului o idee despre imaginaţia de un tip special a scriitorului. Minority Report este şi el dezvoltat dintr-o schiţă scrisă de Dick în anii '50, dar relevanţa subiectului pare astăzi mai mare ca oricând. În lunile care au urmat lui 11 septembrie 2001 s-a pus de nenumărate ori problema în ce măsura grija pentru liniştea cetăţeanului de rând justifică anularea unor drepturi fundamentale ale aceluiaşi cetăţean de rând, în primul rând dreptul de a fi considerat inocent până la proba contrarie. Filmul lui Steven Spielberg ridică această întrebare, dar o pune într-un context care desfide orice rezolvare simplistă. Amatorii de acţiune pură au toate motivele să fie nemulţumiţi de felul în care filmul amestecă genurile şi complică de fiecare dată premizele. Dar publicul larg, care apreciază o poveste care nu trişează atunci când rezolvă ghicitorile şi care duce orice idee până la capăt, va gusta cu siguranţă consistenţa şi forţa filmului.

S-a vorbit de multe ori despre work-shop-ul organizat de Spielberg cu cei mai cunoscuţi specialişti în ştiinţe ale viitorului, în care a pus la punct detalii legate de felul în care ar putea arăta lumea, şi mai precis Washington-ul, peste 50 de ani. În acest context, ideea lui Philip K. Dick nici nu cere prea mult efort pentru a fi crezută. Cu ajutorul unor indivizi cu puteri paranormale, poliţia din capitala americană a pus la punct un sistem prin care crimele sunt împiedicate, fiecare criminal fiind arestat cu puţin timp înainte de săvârşirea crimei. Cînd însă poliţistul responsabil de extinderea acestui program la scară naţională află că el însuşi va comite o asemenea crimă în mai puţin de două zile, nu există decât două posibilităţi: fie este opera cuiva care a intervenit în sistem, fie el este într-adevăr un criminal în devenire. Acceptând doar prima variantă, personajul interpretat de Tom Cruise pleacă într-o adevărată cruciadă pentru a-şi salva viaţa şi reputaţia. Iar aceasta are date de film poliţist, de film de aventuri, de thriller şi evident de poveste fantastică.


Minority Report, SUA, 2002

Regia: Steven Spielberg
Cu: Tom Cruise, Max von Sydow, Colin Farrell, Samantha Morton
Regia: Steven Spielberg Cu: Tom Cruise, Collin Farell, Max von Sydow, Steve Harris, Richard Coca

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus