Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Nunta mută

Horaţiu Mălăele, un debut regizoral care promite să facă vâlvă - Nunta mută


România Liberă, august 2007
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Sageata Nunta mută pleacă de la o întâmplare reală, povestită lui Horaţiu Mălăele de regretatul Octavian Cotescu
Sageata Combinând fantezia, comedia şi pantomima, filmul va fi de fapt o meditaţie sumbră despre tragediile pe care le provoacă dictatura
Sageata Distribuţia numără actori unul şi unul, iar directorul de imagine Vivi Drăgan Vasile spune că filmul va fi diferit de ce s-a făcut după '90.

Am nimerit la filmările de la Nunta mută în timp ce se filma "fenomenul musca", aşa cum a numit Horaţiu Mălăele secvenţa respectivă atunci când pe platou a venit în vizită prietenul său, regizorul de teatru Petrică Ionescu. Nunta mută, realizat după excelentul scenariu al lui Adrian Lustig şi Horaţiu Mălăele, şi care se filmează până în 14 august, pleacă de la o întâmplare reală. În martie 1953 o nuntă dintr-un sat românesc a sfidat "blocada" doliului lui Stalin şi s-a desfăşurat pe muteşte, cu tancurile sovietice în spate. Pe muteşte până când oamenii n-au mai răbdat. Inconştienţa lor n-a rămas nepedepsită. Bărbaţii au fost deportaţi, iar mirele s-a întors la nevastă, de fapt ca să moară acasă, 13 ani mai târziu.


40 de actori în distribuţie

Horaţiu Mălăele a fost încântat de poveste şi a rămas cu ea în minte. I-a plăcut atât de mult încât s-a hotărât s-o transpună singur pe ecran. Pentru prima oară regizor de film, el spune că e infinit mai greu decât să faci regie de teatru. Este chiar "foarte groaznic", lucrurile devenind periculoase nu doar pentru că eşti în competiţie cu tine, dar şi pentru că ai de gestionat o mulţime de alte lucruri. Horaţiu Mălăele lucrează cu nu mai puţin de 40 de actori. Vineri, când am vizitat platoul de la Castel Film, amenajat pe locurile unde acum câţiva ani s-a filmat Cold Mountain, "secvenţa cu musca" implica toţi actorii. Şi ce actori! Tamara Buciuceanu Botez, Victor Rebengiuc, Luminiţa Gheorghiu, Dan Condurache, Dana Dogaru, Catrinel Dumitrescu, Mihai Constantin, Gabriel Spahiu, Valentin Teodosiu, Tudorel Filimon, Alexandru Bindea ş.a.. Dar şi tinerii Alex Potoceanu şi Meda Victor care interpretează rolurile principale, cele ale mirilor fără noroc, Iancu şi Ana. "Nu ne-au făcut să ne simţim mai mici", spune Meda Victor despre marii colegi de echipă. Ei, Horaţiu Mălăele i-a dat primul rol principal din carieră. "N-am repetat mult, doar câteva chestii", ne spune Alex Potocean, iar partenera sa îl completează: "Toţi ne întreabă dacă avem replici, dat fiind titlul filmului. Avem, sigur că avem! Dedesubtul acestei muţenii, Horaţiu spune multe."

Pentru că e şi el în pauză de masă, Horaţiu Mălăele vorbeşte cu presa. Îşi aminteşte de vorbele lui Federico Fellini, care spunea că dacă un regizor reuşeşte să-şi aducă 60% din fantasme pe ecran, se poate considera fericit. El ar fi norocos cu 40%. Cât priveşte secvenţa cu musca, ea a fost dificilă mai ales pentru că a lucrat cu toţi actorii filmului. Şi nu, postura de regizor e prea mult pentru a mai interpreta şi un rol, deşi au fost câteva care l-au tentat. "E infinit mai greu decât la teatru", spune el, înainte de a pleca repejor la masă.


Vinul e sirop, dar sarmalele sunt veritabile

Cum se obişnuieşte, nici musca nu s-a auzit la cadru. Înăuntrul casei (nelocalizate geografic), regizorul a stat cu nuntaşii ("Hai, concentré!", le spunea), iar directorul de imagine Vivi Drăgan Vasile a rămas pe prispă să urmărească atent cele două ecrane ale video-assist-ului. S-a filmat aici trei zile, şi alte şapte au constat în pregătirea nunţii. Gabriel Spahiu, care are rolul nedefinit de nuntaş, spune că în urmă cu o zi a fost mai "dificil" pentru că au avut de mâncat la cadru sarmale chiar după masa de prânz. După prima dublă, sarmalele se răciseră. Măcar erau adevărate, căci vinul era sirop de coacăze.

Acum sunt zile mai liniştite, dar actorii par şi probabil şi sunt obosiţi, cum e Mihai Constantin care nu ştie când pleacă în vacanţă pentru că imediat după filmări are de învăţat un rol. E şi normal, au prins canicula care a început acum două săptămâni şi nu li s-a dat liber decât în singura zi oficială de cod roşu. În rest, au lucrat şi lucrează zi-lumină. Mai pretenţioşi sunt ţiganii lăutari care au spus din start că ei sâmbăta, duminica nu pot veni. Cântă la nunţi şi botezuri.

Vivi Dragan Vasile e încântat de proiect. El ne spune că filmul va fi cu totul diferit de ce s-a făcut din '90 încoace şi îl compară ca stil şi emoţie cu filmul lui Alexandru Tatos, Secretul armei secrete, la care şi el, şi Horaţiu Mălălele au lucrat. Un film la fel de "trăznit". Regizorul "nu e pretenţios în aparenţă, dar de fapt e", iar filmul nu e uşor, pentru că implică două modalităţi diferite de a concepe imaginea, povestea având două paliere temporale diferite. "E vorba de cheia coperţilor din actualitate şi de cea a lumii colorate, vesele şi inconştiente a trecutului." Nu se trag multe duble, pentru că actorii sunt profesionişti, dar se consumă mai multă peliculă decât era prevăzut, pentru că se filmează expandat. Uneori o pagină de scenariu se filmează cât trei.


Transportul tancului e mai scump ca tancul în sine

Bugetul filmului este până acum de un milion de euro, sumă rezonabilă pentru o producţie majoritar românească. Filmul e o coproducţie româno-franceză, dar Agat Film et Cie vine cu mult mai puţini bani decât Castel Film. Printre lucrurile costisitoare ale producţiei se numără transportul unui tanc ce va fi adus din Bucureşti la Snagov. "Transportul e mai scump decât închirierea tancului în sine", spune Bogdan Moncea, PR Manager la Castel Film, pentru că e vorba de închiriat macaraua, trailerul şi de obţinerea autorizaţiilor pentru trailer, distracţie care poate costa şi 2.000 de euro. De tanc e nevoie pentru finalul filmului, când ruşii vor dărâma casa în care are loc nunta. Însă nu se va folosi tancul adevărat pentru dărâmarea propriu-zisă, ci o machetă de lemn. Nunta mută e al treilea film românesc produs de Castel Film după Damen tango de Dinu Tănase şi Legiunea străină de Mircea Daneliuc. Premiera filmului va avea loc probabil la primăvară.


În litera scenariului

"Toată nunta urmăreşte încordată blestemata muscă ce se plimbă în voie dintr-o parte în alta cu mici opriri. În cele din urmă, aceasta se opreşte pe chelia unui comesean. Acesta rămâne nemişcat, mândru că se poate face util. Un alt ţăran se îndreaptă tiptil şi-i arde o palmă zgomotoasă peste chelie, şi la rându-i primeşte mustrător o palmă şi mai zgomotoasă de la un altul. Grigore ia perna celui care sughite, o pune pe capul celui din urmă şi îl execută cu un pumn sec, după care înapoiază perna. Cel care sughite o pune cuminte în dreptul gurii şi mai trage un sughiţ mut, mulţumindu-i lui Grigore prin ridicarea mâinii."




 Toate articolele despre Nunta mută


0 comentarii

Click pentru a mări imaginea


Resurse

 Alte articole de Iulia Blaga


Alte articole

 Demers artistic grosolan - Nunta mută, Andrei Rus
 Graţia unui artist de tragi-comedie - Nunta mută, Eduard Ţone
 Un atac descalificant - Nunta mută, Ileana Bîrsan
 Sta(li)n şi Bran - Nuntă mută, Alin Ludu Dumbravă
 Nunta mută - sol al unui val teatral?, Ileana Bîrsan, Alin Ludu Dumbravă, Mihai Fulger, Angelo Mitchievici, Valerian Sava
 Toate articolele despre Nunta mută


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer