decembrie 2008
Teatrul Bulandra prezintă în cadrul Festivalului Uniunii Teatrelor din Europa, ediţia a XVII-a - Bucureşti, 2008, sâmbătă, 20 decembrie 2008, duminică, 21 decembrie 2008, orele 19.00 la Sala Mare a Teatrului Naţional Bucureşti, o producţie a Teatrului Lliure din Barcelona: Casa Europeană. Prologul lui Hamlet fără cuvinte, scenariu original şi regia: Alex Rigola.

O spectaculoasă şi impresionantă scenografie.
O casă uriaşă.
Un spectacol de muzică, dans, teatru, fericire, nefericire, viaţă.

În Casa Europeană, cu subtitlul Prologul unui Hamlet fără cuvinte, Àlex Rigola ne oferă o viziune originală despre motivele care l-ar putea duce spre moarte pe un Hamlet contemporan. Întrebarea a fi sau a nu fi vizează, şi în cazul lui Rigola, faptul de a fi sau nu conştienţi de viaţă şi posibilităţile ei: este vorba despre cei care acţionează şi cei care lasă să treacă viaţa pe lângă ei. Din perspective insolite şi interacţionând cu diverse limbaje, Àlex Rigola ne oferă o montare care nu se înscrie în nici un fel de tradiţie literară.

Cu siguranţă Casa Europeană se revendică din tradiţia teatrului vizual. Dar acţiunea are loc într-o epocă în care teatrul caută o convieţuire a limbajelor, nu întotdeauna ierarhizată. Ce putem spune despre piesa aceasta? În ce constă unicitatea ei? Fireşte, nu e singura piesă despre Hamlet, fără cuvinte. Cu doi ani în urmă, la Barcelona s-a prezentat piesa regizorului ucrainean Zoldak, intitulată Hamlet.Dreams.

Pe de altă parte, nu este nici prima piesă care prezintă palatul Elsinor ca pe o casă burgheză cu mai multe etaje, din care lipseşte faţada (cel de-al patrulea perete faimos al teatrului). Originalitatea acestei piese constă în acest "prolog" al lui Hamlet. Prolog înseamnă logos iniţial, aşadar "cuvintele de început", or în acest caz avem de-a face cu un prolog fără cuvinte.

La Shakespeare, Hamlet irumpe în noi (precum fantoma din Elsinor) pentru a da un sens faptelor petrecute pe scenă. La Rigola, Hamlet oferă piesei mitul. O fabulă tăcută străbate scena. O poveste ştiută de noi toţi ne face să înţelegem ceea ce se petrece în acest nou Elsinor. Astfel că, nouă, spectatorilor, ni se întâmplă ceea ce i se întâmplă şi lui Hamlet: zărim o fantomă, întrezărim piesa lui Shakespeare, fără a fi de fapt aceasta piesa reprezentată, iar această nălucă ne ajută să lămurim toate neclarităţile.

E un spectacol fără cuvinte, de fapt fără vorbe rostite cu voce tare. Vizionarea acestui spectacol seamănă cu lectura în gând a unei cărţi, când tu, cititor, trăieşti o aventură într-un vârtej de cuvinte, fără ca cei din jur să le audă.

Unul dintre cele mai importante teatre din Catalonia, Teatre Lliure alternează, în repertoriul său, teatrul - clasic şi contemporan - cu muzica şi dansul modern.

Àlex Rigola, director al Teatrului din 2003, este considerat a fi unul dintre cei mai importanţi regizori europeni, cu montări spectaculoase pe texte de Euripide, Shakespeare, Heiner Müller, David Mamet, Franz Kafka, Roberto Bolaño etc.

Participarea Teatrului Lliure în Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa este realizată cu sprijinul Institutului Ramon Llull - limbă şi cultură catalane.

Preţurile biletelor sunt: 42,40 RON (cat. I), 21,20 RON (cat. II) şi 10,60 RON (elevi, studenţi, pensionari).

Casa Europeană. Prologul lui Hamlet fără cuvinte
Scenariu original şi regia: Alex Rigola
Scenografia: Sebastià Brosa, Bibiana Puigdefàbregas
Lumini: Maria Domènech
Costume: M. Rafa Serra
Sunet: Ramon Ciércoles
Cu: Chantal Aimée, Oriol Guinart, Lluis Marco, Natalie Labiano, Sandra Monclús, Alba Pujol, Mar Ulldemolins, Joan Raja, Norbert Martínez, Felix Pons, Joan Carreras, Ruben de Eguia.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus