Incluzând filmul lui Pedro Almodovar La mala educacion, care deschide astă-seară a 57-a ediţie a Festivalului de la Cannes, cel mai mare festival de film din lume se anunţă colorat şi plin de surprize. Mai ales că sunt aşteptate acţiunile cu care “intermitenţii spectacolului” ameninţă de ceva vreme. În condiţiile în care ministrul francez al Culturii făcea apel la responsabilitate, “intermitenţii” (adică artişti care lucrează după program de lucru parţial şi care sunt nemulţumiţi că de anul trecut nu mai sunt plătiţi pe un an de zile, deşi puteau munci trei luni, au blocat deja săptămâna trecută transportul peliculelor de la Paris la Cannes. Ei anunţă, potrivit AFP, o conferinţă de presă pe Croazetă şi alte acţiuni ferme, dar promit să nu perturbe proiecţiile. La “fiesta” lor au aderat deja şi realizatori francezi prezenţi în festival, ca Agnes Jaoui, Tony Gatlif, Benoît Jacquot.
Dar festivalul are şi altfel de surprize. Surpriza de a descoperi primul film german în competiţie din 1993 încoace - Edukators de Hans Weingarten (o coproducţie germano-austriacă de fapt). O surpriză şi diversitatea rar întâlnită, care face ca la Cannes să se adune la un loc blockbuster-uri ca Shrek 2 şi Troia, cu filme foarte puţin comerciale, cum e thailandezul Tropical Malady de Apichatpong Weerasethakul (de a cărui selecţionare în Competiţia Oficială însuşi realizatorul se miră). Nu e o surpriză însă prezenţa abonaţilor Joel şi Ethan Coen (cu Lady Killers) sau a lui Emir Kusturica. Toţi trei au luat deja Palme d’Or, distincţia supremă. Documentaristul cel mai gură-mare al Americii actuale ameninţă cu ceea ce ar putea fi filmul-scandal al ediţiei Fahrenheit 9/11, film despre politica preşedintelui Bush de dinainte şi de după atacurile din 2001. Primele măsuri s-au şi luat: Disney i-a interzis filialei sale Miramax să distribuie filmul. Dacă Michael Moore îşi freacă mâinile (pentru că filmul lui concurează în Competiţia Oficială), acelaşi lucru face din alte motive Brad Pitt, care vine pentru prima dată la Cannes, să prezinte Troia de Wolfgang Petersen, o superproducţie cu care suntem şi noi ameninţaţi în România.
Tot pentru prima oară la Cannes se află şi românul Corneliu Porumboiu. Călătorie la oraş participă la secţiunea Cinefondation (consacrată şcolilor de film) şi va avea proiecţia pe 19 mai. Al doilea român la Cannes (dar nu prima oară în viaţa lui) e Cătălin Mitulescu, al cărui Trafic a fost selecţionat în prestigioasa competiţie de scurtmetraj şi care va avea prima proiecţie pe 21 mai. Din păcate, anul ăsta România nu are nici un lungmetraj la Cannes.
Deplasare efectuată cu sprijinul S.C. ASIGURAREAROMÂNEASCĂ - ASIROMS.A.